התוכנית הכלכלית: למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הדגיש במהלך הצגת התוכנית הכלכלית בשבוע שעבר כי גובה המענק המיידי יעמוד על עד 7,500 שקל, רק כשליש מהעצמאים יקבלו את הסכום המקסימלי. כך עולה מנתונים של רשות המסים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המענק המיידי מבוסס למעשה על הפעימה השנייה של תוכנית הסיוע שהעניקה עד 10.5 אלף שקל, כדי לתת מענקים באופן מיידי לאור הביקורת הרבה על משך הזמן שלוקח להחלטות לרדת לשטח ולגבי גובה הסיוע שניתן. לאחר שהמענק המיידי אושר אתמול בממשלה, לפי התחייבות ראש הממשלה הוא אמור להכנס לחשובונת הבנק של העצמאים עד יום רביעי.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום : אוהד צויגנברג)
לפי הנתונים המעודכנים נכון לאתמול של רשות המסים, 116 אלף עצמאים יקבלו עד 3,000 שקל, 136 אלף עצמאים קיבלו בין 3,000 שקל ל-7,000 שקל ורק 128 אלף עצמאים קיבלו את הסכום המקסימלי בגובה 7,500 שקל.

התוכנית בדרך לאישור הממשלה

משרד האוצר פרסם הלילה (ב') את תזכירי החוק שמסדירים את תוכנית הסיוע החדשה שאמורה לספק ודאות עד ליוני 2021 ואת קופסת התקציב שתאפשר לחלק את הכספים. למרות שהתוכנית עצמה, לפי הצהרותיו של כץ עומדת על כ-90 מיליארד שקל, מתוכם 60 מיליארד תקציביים.
תזכיר החוק קובע כי סכום ההוצאה של הממשלה יגדל ב-24.6 מיליארד שקל השנה. בין היתר מאחר שהתוכנית נפרסת על פני שנתיים, אולם ככל הנראה גם מאחר שחלק מההוצאות שלה הן למעשה על חשבון התוכנית הקודמת (שם למשל מיליארדי שקלים שהוקצו לאבטלה ומענקים לא נוצלו).
לפי תזכירי החוק הממשלה תאשר את המהלכים עוד הבוקר עוד לפני תום הזמן שניתן לציבור להעיר עליהם - שגם הוא מוגבל מאד- עד מחר ב-10 בבוקר. במידה ויתקבלו שינויים אלו יידרשו לעלות לוועדת שרים לחקיקה. אחרי אישור התזכירים בממשלה הם יוכלו לעבור לאישור הכנסת.
תזכיר החוק העוסק בתוכנית הכלכלית קובע כי הזכאות לדמי אבטלה תוארך עד ליוני 2021, וכי מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה (עד 4,000 שקל) יוארך עד לתום שנת 2020. עוד קובע תזכיר החוק כי יינתן מענק סוציאלי של 70% מפעמיים השכר החודשי ועד 15 אלף שקל אחת לחודשיים לגבי עצמאי, שההכנסה שלו עולה על 40 אלף שקל (תופחת מהסכום מכפלה של 0.375 מהסכום העולה על 40 אלף שקל).
4 צפייה בגלריה
עימותים ועצורים אחרי ההפגנה: "זו מלחמה"
עימותים ועצורים אחרי ההפגנה: "זו מלחמה"
עימותים ועצורים אחרי הפגנת הקורונה במוצ"ש בת"א: "זו מלחמה"
(צילום: טל שחר)
התנאי לזכאות הוא פגיעה ביותר מ-40% מהמחזור כתוצאה מההתמודדות עם משבר הקורונה גם כן עד חודש יוני 2021. בנוסף יינתן סיוע לעסקים שנפגעו מעל לאותו היקף של 40% שעומד על עד 6,000 שקל לחודשיים עבור עסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל ועבור עסקים עם מחזור של עד 100 מיליון שקל יינתן מענק של עד 500 אלף שקל לאחר שיקלול של הפגיעה עם ההוצאות הנחסכות כמו למשל השכר. תזכיר החוק מסדיר כי המענקים פטורים ממע"מ.

סנקציות על מענקים גדולים מדי

תזכיר החוק כולל החמרות קשות בנוגע למענקים שניתנים לעצמאים ולעסקים "עבור הוצאות קבועות" (עד חצי מיליון שקל) שיקבלו מענקים גבוהים מידי. תזכיר החוק קובע כי בעל עסק שקיבל יותר מהמענק לו הוא זכאי יחזיר את הסכום תוך 90 יום מהיום בו דרשה רשות המסים ממנו את הסכום בתוספת הפרשי הצמדה וריבית (שעומדת על 4%) מיום ששולם סכום היתר ועד ליום ההחזר. אם בעל עסק קיבל פחות ממה שמגיע לו רשות המסים תשלם לו תוך 30 יום את ההפרש כולל ריבית והצמדה.
תזכיר החוק גם קובע כי בעל עסק שנקבע כי קיבל 50% יותר מהסכום שבסופו של דבר נקבע כי מגיע לו ולא הוכיח כי לא התרשל בעריכת התביעה, יהיה חייב בקנס בגובה של 50% מהסכום היתר ששולם לו. מדובר בתנאים נוקשים שלא היו במסגרת המענקים הקודמים לאור כך שניתנו במסלול מנהלי של תקנות שעת חירום. הליך החקיקה מאפשר סנקציות נוקשות יותר.
המענק המדובר אמנם מתבסס על דיווחי המע"מ ולא על הצהרות בלבד כמו המענקים הראשונים, כך שלא אמורים להיות פערים גדולים בין הדרישה לתשלום בפועל. אולם גם במקרים כאלה יכולים להיות פערים בין דרישת בעלי העסקים לרשות המסים, במקרים בהם למשל הוספו או הורדו הכנסות (למשל הכנסה הונית שאינה נכללת בחישוב המענק וחושבה בכל זאת וכו').
עוד מסדיר תזכיר החוק את האפשרות למשוך כספים מקרנות השתלמות גם לפני שחלפה התקופה שמאפשרת פטור ממס (כלומר גם אם חסכו פחות מ-6 שנים) כאשר הסכום המקסימלי החודשי עומד על 10.5 אלף שקל. וכן את ההאפשרות לחיילים משוחררים להשתמש בכספי הפיקדון האישי שלהם לכל מטרה.
תזכיר החוק קובע שינוי משמעותי נוסף - הוא יאפשר לעסקים שהפסידו בשנת 2018 לקבל את כספי הפעימות הסוציאליות (כלומר המענק המיועד לבעלי העסק ולא לעסק עצמו שיעמוד על עד 15 אלף שקל לחודשיים) לפי השוואה להכנסות ב-2019. זאת לאחר שבחודשים האחרונים ברשות המיסים התנגדו למהלך.
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס מסר לכלכליסט כי "לפני מספר ימים הגענו להסכמה עם האוצר, שעסקים, שהפסידו בשנת 2018, מבלי קשר למועד פתיחת העסק, יוכלו לקבל את כספי הפעימות הסוציאליות לפי דו"ח 2019, והיום כחלק מהמגעים לתוכנית המענקים החדשה, קיבלו האוצר ורשות המיסים את עמדתנו, ועסקים חדשים שפתחו בינואר-פברואר 2020 יקבלו סכום קבוע לעניין מענק החזר ההוצאות הקבועות (פעימה שלישית): עוסק מורשה - 4,000 שקל, עוסק פטור - 3,000 שקל.
"עסקים חדשים, שנפתחו באוקטובר-דצמבר 2019, יזכו לקבל את המענקים הסוציאליים לעצמאים, דוגמת הפעימה השנייה. מדובר בבשורה משמעותית נוספת, שתעזור לציבור גדול של עסקים. אני חייב להודות בהזדמנות זאת לראש הממשלה ולשר האוצר על היענותם בנושא לציבור העצמאים ולמנהל רשות המיסים, שאיתו היינו בקשר ישיר ויום יומי בנושא".
פורסם לראשונה: 10:28, 13.07.20