"זה חוצפה לקחת מהכסף שאנחנו מקבלים בצדק מהגרמנים, ומשרד האוצר כל פעם לוקח לנו סכום גדול, לפעמים חצי כמעט ולפעמים יותר. לפי דעתי הם גנבו לנו את הכסף, כי הכסף הזה נשלח לנו מהגרמנים". כך אמרה היום (ג') בזעם עדה בולוטין, ניצולת שואה, בריאיון לאולפן ynet לאחר שפוסט שהעלתה בו קראה למדינת ישראל "להוריד את ידיה" מהכסף שניצולי השואה מקבלים מממשלת גרמניה, הפך לוויראלי.
בולוטין זועמת שמשרד האוצר מקזז לה לטענתה כ-2,000 שקל מתוך סכום של כ-5,300 שקל שהיא מקבלת במסגרת כספי הרנטה מהגרמנים, בגלל שהיא מקבלת פנסיה וקצבת ביטוח לאומי. סיפור דומה של זוזנה מוזס ששרדה את השואה בהונגריה פורסם ב-ynet לפני כחצי שנה, אך נראה כי דבר לא השתנה. זאת גם הסיבה שבולוטין ביקשה מבנה להעלות את הפוסט שכאמור עורר תגובות רבות.
3 צפייה בגלריה
עדה בולוטין
עדה בולוטין
עדה בולוטין. למטה: התלוש בו נרשם הקיזוז בסך 2,000 שקל
(צילום: פרטי)
כאמור, כמו בולוטין שורדי שואה רבים נאלצים לספוג קיצוצים בכספי הרנטה שלהם משום שהם מקבלים קצבאות מהביטוח הלאומי. "אני כועסת מאוד וכך גם כל הניצולים שאני פוגשת, המסכנים האלה, באמת המסכנים", הוסיפה בולוטין. "אני רוצה להדגיש שאני לא עושה את זה בשבילי, אני לא רוצה שיעזרו לי אישית, אני רוצה שיעזרו לכל אלה שלא יודעים לדבר".
היא הוסיפה, כי "קיזוז של יותר מ-2,000 שקל זה המון, אבל אצלי זה עוד כלום, כי אני באופן יחסי מקבלת מהגרמנים הרבה כי הם הכירו במחלות שקיבלנו בגלל התקופה ההיא. אבל יש לי חברה שמורידים לה כמעט את הכל, נשארו לה 400 שקל, ואמא שלה וגם אחותה נלקחו למחנות ריכוז ולא חזרו. אבל היא לא רוצה לעשות שום דבר, הם לא מאמינים למדינה, זאת הבעיה, וחלק גם לא מתפקדים בראש, אנחנו זקנים".
3 צפייה בגלריה
פוסט עדה בולוטין
פוסט עדה בולוטין
הפוסט
(צילום מסך)
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "שר האוצר ישראל כץ הנחה את גורמי המקצוע במשרד להקצות את כל הכספים שממשלת גרמניה מעבירה, לפי הסכם ועידת התביעות עם ממשלת גרמניה, לניצולים עצמם ולא להפחית את גובה הקצבה החודשית שמשולמת ע"י מדינת ישראל. שר האוצר הנחה ליישם את ביצוע הנחיה זו במסגרת תקציב המדינה הקרוב.
"עד ליישום ההנחיה החליט שר האוצר על מספר פרויקטים במיליוני שקלים לסיוע לניצולי השואה בתחומי הבריאות הרווחה והדיור".
עם זאת יצוין, כי נכון לעכשיו אין תקציב מדינה במדינת ישראל, ולא צפוי להיות כזה לפחות בחצי השנה הקרובה.