17 אלף בעלי מוניות טרם עדכנו את המונים שלהן בתעריפים החדשים, כפי שחויבו לעשות עד יום שישי האחרון, ה-6 במרץ. הפעלת המוניות משבת לפי התעריפים החדשים חושפת אותם לקנסות ולהעמדה לדין בידי משרד התחבורה.
רבים מהנהגים דחו את העדכון, לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נכנע ללחצים הפוליטיים שהפעילו הנהגים והודיע לפני שלושה שבועות כי הורה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ', ולשר האוצר משה כחלון, לדחות את הרפורמה, מה שלא התרחש עדיין.
הפגנה של נהגי מוניות בעקבות כניסת תעריפי מונה חדשיםהפגנה של נהגי מוניות בעקבות כניסת תעריפי מונה חדשים
הפגנה של נהגי המוניות לפני כמה חודשים
(צילום: רפי קוץ)
הנהגים טוענים כי הרפורמה שנכנס לתוקף בינואר פוגעת בהכנסותיהם, ומורידה את מחיר הנסיעה מחוץ לעיר ב-30%. בעקבות הרפורמה איימו נהגים רבים במחאה כי לא יצביעו לליכוד בבחירות. נתניהו נפגש גם מנהיגי הנהגים, יהודה בר אור ושי דיין, והבטיח לבחון את טענותיהם, למרות שהרפורמה אושרה בידי הדרגים המקצועיים במשרדי התחבורה והאוצר לאחר עבודת מטה שנמשכה כשנה וחצי.
צו לדחיית הרפורמה שעליו חתמו סמוטריץ' וכחלון נדחה בידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, בנימוק שממשלת מעבר לא יכולה לבטל בחטף מהלך כזה, ללא בדיקה ונימוקים, ועוד לפני בחירות. כעת ינסו שוב באוצר ובתחבורה לקבל אישור למהלך מהיועמ"ש.
צפו: מחאת נהגי המוניות
(צילום: עמית הובר)

שינוי תמחור הנסיעה ותוספת תעריף חדש

בראש הוועדה שתבחן את טענות הנהגים יעמוד אמיר ברקן, סמנכ"ל הכלכלה במשרד ראש הממשלה, ולא אנשי המקצוע מוועדת המחירים המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר שעסקו עד עכשיו בנושא.
הרפורמה כוללת שינוי שיטת תמחור הנסיעה ותוספת תעריף חדש ויקר מתעריפי היום (1) והלילה (2) הרגילים, תעריף 3 שייגבה בלילות חמישי, שישי ושבת שבהם יוצאים רבים לבלות ויש מחסור במוניות זמינות. עוד כוללת הרפורמה הוזלת מחיר הנסיעה ההתחלתי במונית מ-12.4 שקלים ל-10.48 שקלים וביטול התוספת בגין נוסע שלישי ורביעי שעומדת על 5 שקלים.
החל מינואר 2021, תבוטל גם התוספת בגין הובלת מטען יד של הנוסע, העומדת כיום על 4.4 שקלים. בנוסף יבוטל מחירון הנסיעות הבין עירוני, וכל נסיעה תבוצע לפי המונה. במשרד התחבורה ובאוצר טוענים כי השינויים יפחיתו את המחירים בנסיעה מחוץ לעיר ב-6.7% בלבד, אך יפצו את הנהגים בעלייה של 13% במחירי הנסיעה בעיר.
"האמנו להתחייבויות והפסקנו את המחאות, אולם ההבטחות שקיבלנו לא קוימו", כתב יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור, לשרי התחבורה והאוצר, ולשר המשפטים אמיר אוחנה. "35 אלף נהגי מוניות צריכים להתמודד עם ירידה של 30% בהכנסותיהם, כאשר ההכנסה היא בדוחק ווירוס הקורונה ה הוריד משמעותית את העבודה. איננו ששים אלי קרב, ולא שוחרי מלחמה אלם אנחנו לא נגיע חרפת רעב ולא ניכנע ללא תנאי. אנחנו דורשים שהוועדה תתכנס מיידית ושיידחה מועד כניסת הצו לתוקפו".