25% מהאבות טוענים כי אינם מממשים את זכויות ההורות בגלל התרבות הארגונית שאינה מאפשרת להם: כך עולה מסקר שערך האגף לשוויון מגדרי בנציבות שירות המדינה, לרגל יום המשפחה שמתקיים היום (ד').
נציבות שירות המדינה בחרה השנה לציין את יום המשפחה בסימן ביסוס שירות המדינה כארגון תומך משפחה. במסגרת זו יצא הסקר, שפנה לראשונה באופן ממוקד לאבות בשירות המדינה ושאל על יחסם לזכויות ההורות המגיעות להם.
1 צפייה בגלריה
25% מהאבות טוענים כי אינם מממשים את זכויות ההורות בגלל התרבות הארגונית שאינה מאפשרת להם
25% מהאבות טוענים כי אינם מממשים את זכויות ההורות בגלל התרבות הארגונית שאינה מאפשרת להם
25% מהאבות טוענים כי אינם מממשים את זכויות ההורות בגלל התרבות הארגונית שאינה מאפשרת להם
(צילום: shutterstock)
אבות רבים ציינו כי הם חוששים מהתגובה במשרד אם יתחילו לנצל את זכויות ההורות שהם זכאים להן. "אני מרגיש כי ניצול מלא של זכויות ההורות ימנע ממני למלא את תפקידי בצורה טובה ולכן בוחר לנצל רק חלק מהזכויות", אומר אב שעובד בשירות המדינה.
בנוסף, כ-25% מהאבות שהשתתפו בסקר טענו כי זכויות ההורות אינן מיועדות להם משום שמדובר בזכויות הם "לנשים בלבד". זאת למרות שעל פי תקנון שירות המדינה הזכויות רלוונטיות לגברים ונשים כאחד.
יתרה מכך, 15% מהעונים חששו כי אם יממשו את זכויותיהם כהורים, קידומם עלול להיפגע או שהם יסבלו מהתנכלות מצד המנהל. כ-26% מהאבות מרגישים כי מימוש הזכאות כרוך בבירוקרטיה רבה מדי.
51% אבות גרושים לא נחשפו כלל לזכויות הורות, ו-1% מהאבות ציינו כי אינם מעוניינים לנצל את זכאות ההורות. לפי הסקר נראה כי אבות המשתייכים לדור ה-Y מנצלים יותר זכויות הורות מאבות מדור ה-X.
הזכות המנוצלת ביותר על ידי אבות הינה הזכות לתוספת מעונות, ואחריה הזכות לקיצור יום עבודה, שאותה מנצלים רק רבע מהמשיבים. עוד פחות מכך מנצלים את זכאותם לקחת ימי מחלת ילד, יום חופש לאחר מילואים או לנצל את האפשרות לעבוד שעות נוספות מהבית ולקחת חופשת לידה של שבוע. רק 2% השיבו כי מימשו חופשת לידה במקום בת הזוג.

שיח על הורים ומשפחה במקום על זכויות לאימהות בלבד

ההיענות הגדולה לסקר הוכיחה עד כמה גדול הצורך של הגברים להיות נוכחים בשיח על הורות ולממש את זכויותיהם כהורים. כ-40% מהאבות, יותר מ-2,000 גברים שהינם הורים לילדים קטנים בשירות המדינה ענו עליו בזמן קצר. רבים מהם ציינו כי הופתעו לטובה מכך שפנו אליהם בהקשר זה.
בשנים האחרונות יזמה נציבות שירות המדינה מספר תיקונים בתקנון שירות המדינה שנועדו לקדם שוויון במימוש ההורות בין גברים לנשים. כחלק מכך, הוחלט ב-2013 על שינוי השפה ותיקון המונח "משרת אם" ב-"משרת הורות".
הפנייה הממוקדת לאבות בסקר הנוכחי נבעה מכך שלמרות הרחבת התקנות והחקיקה בנושא זכויות הורות, קיים עדיין פער משמעותי בין אבות העובדים בשירות המדינה לבין מספר האבות שמממשים את הזכאויות המגיעות להם. מתוך כ-7,000 משרות הורה - גברים מהווים רק 1,000 מתוכם. מטרת הסקר היתה להבין את המכשולים העומדים בפני האבות המונעים את מימוש זכויותיהם.
ואכן, הממצאים חיזקו את המגמה שאותה מנסה להוביל נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, והיא שיח על הורים ומשפחה ולא על זכויות לאימהות בלבד וכן בחינה משותפת עם משרד האוצר לגבי השוואת זכויות אבות לזכויות אימהות.
ברוח זו פרסם הנציב אגרת לרגל יום המשפחה לכל המנהלים הכלליים ביחידות הממשלה השונות, המתייחסת לחשיבות בהפיכת שירות המדינה לארגון תומך משפחה. באגרת מציין הנציב כי "כמעסיק הגדול ביותר במשק, אשר ערכים ונורמות של שוויון וגיוון הם נר לרגליו, תפקידנו כשירות המדינה הוא לייצר אקלים ארגוני בו כל עובד מכיר ומודע לזכויותיו, וחש בנוח לממשן בכל התחומים. שמירה על איזון ראוי בין חייו הפרטיים של העובד לבין עבודתו מאפשרים יצירת עוגן יציב לכל עובדת ועובד, אשר יגבה את עשייתו והתקדמותו בשירות המדינה".
לדבריו, כבר בשנת 2020 צפויה הנציבות לצמצם את הטפסים והדרישות מאבות לטובת מימוש זכויות הורות באופן דומה לנשים. עוד נמסר כי ההנחיות החדשות כוללות גם יומיים בשבוע ללא ישיבות אחה"צ, הרחבת פיילוט שעות נוספות מהבית, נוהל בנוגע לבני משפחה מטפלים (care givers), גיבוש מודל לתעסוקה גמישה ועוד.
מיכל לזרוביץ, מנהלת האגף לשוויון מגדרי אומרת כי "יצירת ארגון בו מתקיים איזון נכון בין החיים האישיים לעבודה היות והעובד הורה יסייעו בביסוס הזדמנויות שוות לכולם, גברים ונשים כאחד. תובנה זו תתממש באמצעות השוואה והנגשת זכויות ההורות לכל הורה, ללא תלות במגדר".