"אין לנו מנגנון אכיפה לחוק הזה". כך אמר חיים גבע הספיל, מרכז בכיר מניעת עישון במשרד הבריאות בדיון בוועדת כלכלה בנושא יישום החוק בנושא איסור פרסומת והגבלת שיווק מוצרי טבק. לדבריו, החוק הוא "משנת 1983 ולא הכנסנו מנגנון אכיפה. נכון להיום אין תקנים ואין מנגנון שמאפשר אכיפה מנהלית עם עיצומים וקנסות ואין לנו את התקציב, לכן החוק לא רלוונטי מהבחינה הזו שהוא לא נותן את הסמכויות".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוא ציין, כי "אנחנו עובדים על תקנות לנושא סימון ההפניה למוקד הטלפוני לגמילה. עובדים על סידור השילוט בנקודות המכירה. רוב מוצרי העישון מיובאים ובשת"פ עם המכס אנחנו מקבלים התראה במעמד היבוא ואפשר לטפל בזה. רק אתמול בשת"פ עם המכס עצרנו משלוח טבק שלא סומן כנדרש".
ידיעותידיעות
קופסאות סיגריות
החוק החל כהצעת חוק פרטית של ח"כ לשעבר יהודה גליק ואיתן כבל המבוססת על הצעת חוק ממשלתית במסגרת התוכנית הלאומית לצמצום העישון.
לדברי גבע הספיל, "החוק עשה מהפכה מאוד משמעותית והביא ליישור קו בחקיקה בעולם המערבי. הוא הביא לאיסור פרסום מוצרי עישון וטבק סיגריות וסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון צמחיים.
"ניסינו ב-2013-2014 להוביל הצעת החוק הזו באופן רחב יותר שיכלול פרק אכיפה אבל היא נעצרה ונתקעה ובסוף נמחקה ונפלה. נוצרה הזדמנות דרך גליק וכבל והמשרד תמך וסייע להוביל לסיום מוצלח. המהפכה כבר מורגשת בשוק והרבה מאוד דברים שהיא עושה נוגעים לנראות, כמו איסור פרסום במדיות השונות ובנקודות המכירה, החפיסות נראות אחרת בצבע אחיד עם אזהרה שגדולה יותר מפי שניים. גם הסיגריות צריכות להיות נסתרות והחוק עזר להסתיר.
"הוספנו כמה מנגנונים שמאפשרים בקרה על יישום החוק וכל מנגנוני הדיווח למיניהם, ומודעות משרד הבריאות. חברת יפעת מעבירה לנו דיווח יומי על כל פרסומת הטבק ויש דיווח שנתי שעובר אלינו החל מיוני השנה על מה יש במוצרי העישון. אנחנו מרכזים את הדיווחים ומטפלים בזה. הדיווח הועבר למשרד הבריאות ולפי החוק הוא יהיה נגיש לציבור אחרי שנטפל בנושאים שקשורים לסודות מסחריים".
עוד הוסיף כי "המפרט של רישוי עסקים זה באחריות הרשויות המקומיות והן דואגות לפקח שעסקים עומדים בדרישות הרגולטוריות השונות. בחלק מהרפורמה ברישוי עסקים הכנסנו את דרישות החקיקה של החוק הזה. פקחי בריאות הסביבה ופקחי הרשויות יכולים לבדוק תלונות ולהתחיל אכיפה דרך מנגנון רישוי עסקים".

"האכיפה היחידה היא פלילית וזה יוצר בעיה"

עו"ד איתי עצמון, היועץ המשפטי לוועדת הכלכלה אמר כי הקושי ביישום החוק לא נובע מתקנות שלא הותקנו עדיין. "עיקר הוראות החוק ניתנות ליישום ללא תקנות, הבעיה המרכזית בחוק הזה וזה עלה בכנסת ה-20 זה היעדר סמכויות אכיפה ופיקוח של משרד הבריאות והאכיפה היחידה היא פלילית, וכולם מבינים את מורכבות האכיפה הפלילית. כל עוד אין סמכות מנהלית למשרד הבריאות להטיל עיצומים כספיים, אני חושש שתהיה בעיה באכיפת החוק הזה".
יו"ר ענף הפיצוציות בלשכת המסחר, דודו מתיתיהו, אמר כי "יש כיום עליה של קרוב ל-30% במכירות של חפיסות סיגריות בארץ וגם הסיגריות האלקטרוניות כמעט כולן נעלמו מהשוק. העלייה נובעת מטעויות חקיקה בכנסת. התייקרות המס על הטבק הקפיצה את המחיר ב-100% וכולם הפסיקו לגלגל סיגריות וחזרו לקנות סיגריות רגילות. אפשר לראות את זה בנתוני רשות המיסים".
מארק לוריא מהוועדה להגבלת העישון אמר ביחס לדברים כי "מנתוני רשות המיסים עולה כי בחצי השנה האחרונה יש עלייה של בערך 17% במכירות חפיסות סיגריות ובטבק לגלגול יש ירידה של 60% בגלל השוואת המס. בסך הכל זו לא עלייה של 30% אלא בערך 17%".
לסיכום אמר יו"ר הוועדה יעקב מרגי כי הוועדה דורשת ממשרד הבריאות להעביר אליה בכתב, עד 16 באוגוסט, סקירה מפורטת ונתונים המתייחסים למספר המעשנים בכל שנה, לגילם ועוד, וכן ליישום החוק. הוא הוסיף כי "הוועדה התרשמה שעל אף שחלק מהוראות החוק נכנסו לתוקף עוד במרץ 2019, לא פעל המשרד לקדם אכיפה אפקטיבית של החוק. הוועדה קוראת למשרד הבריאות להגיש לכנסת הצעה לתיקון החוק, שתקנה למשרד סמכויות פיקוח ואכיפה, לרבות סמכות להטלת עיצומים כספיים. בנוסף לכך קוראת הוועדה לנציגי משרד הבריאות לסיים את הסדרת האכיפה דרך מנגנוני חוק רישוי עסקים, לגבי ההוראות החלות על בתי העסק".
מרגי הודיע כי על אף שהתפרצות הקורונה כעת במוקד, קיימים גורמי תחלואה קשים כתוצאה מעישון ולכן הוועדה תיתן עדיפות ותקדם הצעות חוק עם סמכויות פיקוח ואכיפה שתעביר הממשלה".