אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני אמזון, שמשגשגת בזכות הקורונה, הוא להילחם בביקורות המזויפות על מוצרים באתר. מדובר בתופעה שמוכרת שנים באמזון ובאתרי מכירות מקוונות בכלל, וכעת בדיקה של ה-BBC מעלה כי מדובר בכמויות גדולות של ביקורות מזויפות שנמכרות לסוחרים באתר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בבדיקה שערך ה-BBC נמצאו 10 אתרים שמוכרים ביקורות מזוייפות למוצרים המפורסמים באתר, כאשר המחירים נעים החל מחמישה אירו לביקורת חיובית ועד אלפי אירו ל"חבילות" של ביקורות מזויפות. נמצאו חבילות של 50 ביקורות עבור 620 פאונד וגם של 1,000 עבור 8,000 פאונד. לסוחרים שמוכרים את מרכולתם באמזון מדובר ברכישה ששווה זהב - מוצר עם ביקורות גבוהות זוכה למכירות גבוהות. מנגד, פגיעה בדירוג של מוצר מתחרה יכולה לקדם אותך גם כן.
1 צפייה בגלריה
אתר אמזון
אתר אמזון
אתר אמזון
(צילום: shutterstock)
לסוקרי המוצרים שכותבים את הביקורות המזויפות מוצעים תשלומים קטנים הנעים בין לירות בודדות עד יותר מעשרה פאונד, לצד מוצרים בחינם או בהנחה. אלו יכולים גם לקחת חלק במה שנקרא "תוכניות נאמנות של סוקרי מוצרים", ולהרוויח סחורות פרימיום, מצעצועים לילדים ועד ציוד כושר. בנוסף, באתרי מכירת הביקורות ניתן לסוקרים ייעוץ כיצד לכתוב ביקורת שלא תעורר את חשדה של אמזון. בחלק מהמקרים הוצבו יעדים לסוקרים כדי לזכות בתגמולים, כמו השארת ביקורת שאורכה לפחות שני משפטים, הוספת תמונות ועוד.
באמזון טוענים כי הם נאבקים בתעשיית הביקורות המזוייפות, ופועלים נגד כל מי שמעורב בכך. דובר אמזון מציין כי החברה עובדת עם חברות טכנולוגיה אחרות על מנת לדווח על נותני ביקורות מזוייפות, אך הוסיף כי קמעונאים מקוונים אינם יכולים לטפל בבעיה לבדם. לדבריו, הלקוחות צריכים להיות מסוגלים לתת אמון בביקורות שהם רואים ברשת, ולכן יש להעניק סמכויות אכיפה רבות יותר לרגולטורים של המדינה בנושא זה.
ברקע הביקורות המזויפות שמשתלטות על האתר, אמזון נחשבת לאחת הנהנות העיקריות ממגפת הקורונה, שהובילה לסגירת חנויות פיזיות רבות ודחפה את הקמעונאיות המקוונות קדימה. בתחילת החודש אמזון ניפצה את התחזיות בדו"חות הכספיים שפרסמה לשנת 2020, כאשר הרווח הנקי של החברה עמד ברבעון על 14.09 דולר למניה, לעומת תחזיות האנליסטים ל-7.23 דולרים למניה; ההכנסות הסתכמו ב-125.6 מיליארד דולר - מעל תחזיות האנליסטים להכנסות של 119.7 מיליארד דולר. זהו הרבעון הראשון שבו הכנסות אמזון חצו את הרף של 100 מיליארד דולר - בדומה לאפל.
בתוך כך, ג'ף בזוס, מייסד אמזון, הודיע כי יפרוש מתפקיד המנכ"ל ברבעון השלישי, ויוחלף על ידי אנדי ג'סי - מנכ"ל חטיבת המחשוב ושירותי הענן של החברה (AWS). בזוס יעבור לשמש כיו"ר החברה.