לאור הגידול בצריכת המים בתקופת משבר הקורונה: בהמשך לפניית שר משאבי המים, זאב אלקין, למועצת רשות המים, בחנה השבוע מועצת רשות המים את הצורך והמשמעות הנגזרת מהעלאת הכמות לצריכה ביתית בתעריף מוזל, וזאת עד לסוף שנת 2020.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר דיון שערכה המועצה בנושא, הוחלט לאשר פה אחד את הצעת השר ולאור זאת, תפרסם המועצה לשימוע ציבורי, על מנת לבחון את הנושא מול כלל בעלי העניין במשק ובכללם תאגידי המים, ארגוני מגזר שלישי, תעשייה, מגזר ביתי ועוד. המועצה צפויה להתכנס לדון בנושא בתחילת חודש אוקטובר ולהכריע בו.
2 צפייה בגלריה
ברז מים ברזים
ברז מים ברזים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החלטת מועצת רשות המים לצאת לשימוע ציבורי התקבלה לאחר שנמצא כי משבר הקורונה הביא לצידו גם עליה מסויימת בצריכת המים הביתית, בשל הימצאותם של רבים מאזרחי המדינה בבתיהם במהלך שעות היום בתקופה זו.

עלייה של 14-5% בצריכת המים

לפי הערכות רשות המים, הגידול בצריכת המים בחודשים מרץ-יוני בבתים עומד בין 5% ל-14%. צריכה מוגברת בבתים מעל לכמות המוכרת, בסך של 3.5 מ"ק מים לנפש (הכמות המירבית המוכרת לצריכה ביתית בתעריף מוזל) הביאה גם להתייקרות בחשבונות המים שהאזרחים משלמים.
מנתונים של מספר תאגידים בארץ, נמצא שישנה עליה גדולה במספר המשפחות שבתקופה זו עברו לשלם את התעריף הגבוה. כך לדוגמא בעיר נתיבות - נרשם גידול של 28%, אשקלון - 12%, ירושלים - 12%, דימונה, מצפה רמון, ערד וירוחם - גידול של 22%.
2 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
זאב אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעקבות מאות פניות של אזרחים ושל ראשי ערים, השר אלקין סיכם עם יו"ר רשות המים גיורא שחם שבישיבה של מועצת רשות המים, תעלה לדיון הצעתו של השר להגדלת כמות המים המוכרת, המסופקת במחיר נמוך לצריכה ביתית, משלושה מ"ק וחצי מים לנפש - לארבעה.
הרציונאל להגדלת הכמות המוכרת הינו היערכות המשק בכלל ומערכת החינוך בפרט, להמשך לימודים ועבודה מהבית בחודשים הקרובים בעקבות משבר הקורנה, היערכות שתביא לשהות יותר ממושכת בבית של בני משפחה וצפויה להגדיל את חשבון המים, עקב חריגה מעבר לכמות המוכרת. לכן, הגדלת כמות המים המוכרת לצריכה ביתית לארבעה קוב לנפש צפויה להוזיל את העלויות למשפחות.
שר משאבי המים, ח"כ זאב אלקין, מסר כי "אני מברך את מועצת רשות המים שקיבלה את הצעתי והעבירה את ההחלטה פה אחד לשימוע ציבורי שיבחן את הנושא.
"הגדלת כמות המים המסופקת במחיר נמוך היא מהלך נכון והכרחי בתקופה שבה אנשים רבים נאלצים ללמוד ולעבוד מהבית, והיא תספק מענה לגידול הצפוי בצריכת המים בעקבות ההחלטה להשאיר את מרבית מערכת החינוך בלמידה מהבית והמעבר לעבודה מרחוק בשוק התעסוקה", הוסיף השר אלקין.
מנהל רשות המים, גיורא שחם, אמר כי "מועצת רשות המים החליטה להענות לפנייתו של השר ולפרסם את הצעתו להערות הציבור ולבעלי העניין שיושפעו ממהלך זה. לאחר שמיעת הערות הציבור יובא הנושא לדיון ולהחלטת מועצת רשות המים".