מה עושים? לא מעט ישראלים שעבדו כל חייהם נאלצים להתמודד כעת עם פיטורים או הוצאה לחל"ת בשל המשבר - כשיותר מ-600 אלף איש כבר התווספו למעגל האבטלה. אורנה ברקוביצסקי, סמנכ"לית קצבאות במוסד לביטוח לאומי, אומרת באולפן ynet שהמוסד לא נערך להיקף כזה של אזרחים, וכעת אנשיו עובדים בקדחתנות כדי לטפל בכולם מהר ככל הניתן.
אבל מה עושים עם ההוצאות, איך אמורים לפעול העצמאים, ומה בעצם ההבדל בין חל"ת לפיטורים? אתם שאלתם ואנחנו גיבשנו באולפן ynet מדריך להתמודדות עם המצב, בהשתתפותן של ברקוביצסקי ושל עו"ד רבקה ורבנר, הממונה על יחסי עבודה במשק במשרד העבודה והרווחה.
3 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
יש לנו עסק קטן של תיירות, פטור ממע"מ. לרוב בפסח יש המון עבודה, וכעת כלום. מגיע לנו המענק של 6,000 שקל?
המענק המתגבש לעצמאים ועומד להיכנס לתקנות לשעת חירום שצפויות להיחתם, אינו דרך ביטוח לאומי אלא ברשות המסים, והם עוד לא גיבשו דרך לעשות את זה. עוסק פטור הוא בדיוק הכתובת למענק הזה, וסביר שתהיו זכאים. הכוונה היא לתת לעסקים קטנים עם מחזור מצומצם. דחיית מע"מ אינה רלוונטית, כי אתם פטורים ממע"מ. בעיתות חירום קודמות, תמיד התשובות ניתנו בדיעבד, וגם פה זה צפוי להיות ככה.
אני פרילנסרית וגם שכירה, וכרגע לא עובדת בשני המקומות. האם אני זכאית לדמי אבטלה גם כפרילנסרית? ואם כן, צריך להגיש את הבקשה בנפרד מהבקשה לדמי אבטלה מביטוח לאומי?
כיוון שהפסקת לעבוד בשני המקומות, בדקי באתר הביטוח הלאומי אם את זכאית כפרילנסרית בתחום שלך, כי יש תנאים גם לגבי פרילנסרים. בכל מקרה, אם את זכאית בשני הסטטוסים - ניתן להגיש בקשה אחת. אם את זכאית רק כשכירה, הגישי בקשה כשכירה - ועל עבודתך כפרילנסרית את לא תפוצי. אדם שהוא גם שכיר וגם עצמאי צריך לפצל את הפניות למוסד. לפרט את ההכנסות שהיו לו בשנה האחרונה, כדי שיפוצה בהתאם.
3 צפייה בגלריה
אורנה ברקוביצסקי, סמנכ"לית קצבאות במוסד לביטוח לאומי, ועו"ד רבקה ורבנר, הממונה על יחסי עבודה במשק במשרד העבודה והרווחה
אורנה ברקוביצסקי, סמנכ"לית קצבאות במוסד לביטוח לאומי, ועו"ד רבקה ורבנר, הממונה על יחסי עבודה במשק במשרד העבודה והרווחה
אורנה ברקוביצסקי, סמנכ"לית קצבאות במוסד לביטוח לאומי, ועו"ד רבקה ורבנר, הממונה על יחסי עבודה במשק במשרד העבודה והרווחה
אם מישהו נמצא בקבוצת סיכון, אבל צריך להמשיך לעבוד כי הוא בארגון חיוני. מה עליו לעשות? הוא יכול להפסיק לעבוד על חשבון ימי מחלה?
לפי חוק עבודה בשעת חירום עובד חיוני חייב לעבוד, כי עסק בשעת חירום חייב לתת שירות. ניתן לאפשר עבודה מהבית, אם זה ישים - גם טכנית, וגם אם המעסיק מאפשר. ברגע שהמדינה קבעה שצריך לצמצם את כוח האדם בחוץ, המעסיק חייב למצוא לעובדים פתרון שאינו בעסק.
על אדם כזה לפנות למעסיק ולהסביר לו את המצב. בימים אלה מוקמות ועדות הנוגעות לעובדים חיוניים, מפעל חיוני בשעת חירום, לדון במקרים הספציפיים האלו: ועדת בריאות ו־ועדת תעסוקה. ועדת הבריאות למשל תכלול רופא שיוכל לדון בעניין הזה, ולהחליט אם אותו אדם באמת לא יכול להגיע.
3 צפייה בגלריה
מתחם "היבדק וסע" בירושלים
מתחם "היבדק וסע" בירושלים
מתחם "היבדק וסע" בירושלים
(צילום: שלו שלום)
מותר להוציא לחל"ת אישה בהריון?
כן, אבל צריך לעשות את זה כפי שהחוק דורש. לא באופן עצמאי על דעת המעסיק. עליו להגיש בקשה להיתר כזה, ואם זה יאושר, ניתן יהיה להוציא אותה לחל"ת. דמי הלידה יחושבו על בסיס השכר שהיא קיבלה לפני היציאה לחל"ת.
דמי האבטלה שלי מסתיימים עוד 20 יום. עליי ללכת לביטוח לאומי לבקש הארכה?
בתקנות לשעת חירום, שאמורות כאמור להיחתם ממש בקרוב, תהיה הטבה לפיה מי שאמור לסיים את זכאותו לדמי אבטלה בחודש מארס, תוארך לו הזכאות - תחילה עד אחרי פסח, ואז יישקל להמשיך עוד.
אני עצמאית, ומשלמת כל חודש מס הכנסה וביטוח לאומי. למה ביטוח לאומי מכיר רק ברווחים שלנו, ולא משתתף כשאנחנו צריכים אותו?
דמי הביטוח הלאומי של עצמאים הוא לצורך פגיעה בעבודה, קצבת זקנה ודמי לידה, ולא לצורך אבטלה. לכן הם משלמים פחות משכירים. בלי קשר לקורונה, עוד לפני המשבר נפגשו אנשי המוסד עם נציגי העצמאים כדי לשמוע את הצרכים שלהם מול ביטוח לאומי, ויש כוונה לקדם עבורם תיקוני חקיקה. בינתיים, המענק המתוכנן אמור לעזור, ולפחות בביטוח הלאומי ניתן לדחות תשלומי אפריל, ולמי שמתקשים לשלם, יפרסו אותם. גם לא יבוצעו שום פעולות אכיפה בתקופה הקרובה.
הבנתי שאמנים כן זכאים לדמי אבטלה, אבל רק מי שמועסק תחת חוזה, ואני פרילנס.
החוק כרגע לא מאפשר לשלם דמי אבטלה לעצמאים, ובתום המשבר צריך יהיה להתכנס ולחשוב. לפני כמה שנים הכניסו לזכאות כמה קבוצות של עצמאים, כמו אמנים ומורי דרך בתנאים מסוימים, וניתן לבדוק באתר המוסד.
אני מנקה בתים בלי תלוש משכורת, ועכשיו אני בסוג של חל"ת. מה אני עושה?
מנקי בתים שדאגו שכל מעסיקיהם ישלמו עבורם ביטוח לאומי בכל חודש שבו עבדו, זכאים לדמי אבטלה. כל מעסיק שלך צריך למלא באתר המוסד טופס 1514, עם פרטי העובד, נתוני השכר שלו, פירוט הכנסות בחודשים האחרונים, ותאריך הפסקת עבודה בגלל הקורונה - לא חל"ת או פיטורים, אלא הפסקת עבודה.
מה בעצם ההבדל בין חל"ת לפיטורים?
חל"ת הוא חופשה ללא תשלום. זה תוצר של נוהג - זה לא בחוק, אבל זה הפך להיות הכי רווח כיום. ניתן להוציא עובד לחל"ת קצוב בהסכמה, להסביר לו את האילוצים, או לחל"ת בלתי קצוב, לתקופה לא קבועה - ואז הפסיקה מתייחסת לזה כאל פיטורים.
יש לי מכון יופי. איך יפצו עסקים שמשרד הבריאות החליט לסגור? איך יפצו אותנו על החודש הזה?
כרגע פיצויים כמו שהיו במבצעיים צבאיים לא יהיו - לא יפצו בהתאם למחזור כמו פעם - אבל כן נשקלים מענקים גדולים יותר.
אז הוצאנו עובדים לחל"ת, צמצמנו פעילות, אבל עדיין צריך לשלם חשמל, מים וארנונה, שכירות. איך מתמודדים?
משרד הפנים כבר איפשר לרשויות לדחות תשלומי ארנונה, ולהערכתנו חלק מהתשלומים שנדחים יבוטלו בסוף, במיוחד שלעסקים לא יהיה איך לשלם.
אני בן 68, ולא זכאי לדמי אבטלה כי עברתי את הגיל. מה יהיה איתי?
כיום החוק לא מאפשר לשלם דמי אבטלה למי שמלאו להם 67, אבל בימים אלו מנסים לגבש להם פתרון בצורת מענק. זו אחת הסיבות לעיכוב בחתימת התקנות לשעת חירום, כי רוצים להכניס גם מענה לבני 67 פלוס.
ישנם אנשים שבגילאי 67 עד 70 דוחים את קבלת קצבת הזקנה, כדי שיהיה להם תשלום גבוה יותר בגיל 70. אם עכשיו אין להם הכנסה מהעבודה, כדאי להם להיכנס לאתר הביטוח הלאומי ולתבוע קצבת אזרח ותיק, ואם אין להם כרגע הכנסות נוספות, יכול להיות שהם גם יהיו זכאים להשלמת הכנסה.