מרד הקניונים: הנהלת קניון בת ים פתחה הבוקר (חמישי) את הקניון למרות התנגדות העירייה, לאחר שהודיעה כי כל עובדי הרשתות והחנויות הינם עובדים מחוסנים והחנויות יופעלו בהתאם לתו הסגול. "רק מבקרים שתושאלו ועברו סינון מדוקדק על פי הגדרות התו הירוק יורשו להיכנס לקניון".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
6 צפייה בגלריה
הראל ויזל
הראל ויזל
הראל ויזל, בעלי קבוצת פוקס, בקניון בת ים הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, המשטרה ביצעה אכיפה נגד חנויות שפתחו. במתחם ביג בכרמיאל פרצו ויכוחים בין נציגי ההנהלה לבין שוטרים ופקחים שהגיעו למקום לקראת פתיחת החנויות. השוטרים הזהירו את המוכרים ונתנו דו"חות, בין היתר לאנשים שלא עטו מסיכה. הם הזהירו את עובדי החנויות שלא יפתחו אח העסקים בניגוד לחוק. בסופו של דבר ניתן קנס רק לבית עסק אחד. כוחות שיטור רבים הגיעו גם לקניון הגדול בפתח תקווה וחנויות שפתחו קיבלו קנסות ונסגרו.
6 צפייה בגלריה
המשטרה מחלקת דו"חות לעסקים בכרמיאל שפתחו בניגוד להנחיות
המשטרה מחלקת דו"חות לעסקים בכרמיאל שפתחו בניגוד להנחיות
המשטרה מחלקת דו"חות לעסקים בכרמיאל שפתחו בניגוד להנחיות
(צילום: אביהו שפירא)
6 צפייה בגלריה
המשטרה מחלקת דו"חות לעסקים בכרמיאל שפתחו בניגוד להנחיות
המשטרה מחלקת דו"חות לעסקים בכרמיאל שפתחו בניגוד להנחיות
בעלי העסקים למשטרה: "יש חוק שונה לבני ברק ולכרמיאל?"
(צילום: אביהו שפירא)
נציגי ההנהלה בכרמיאל טענו: "אנשים בסך הכל רוצים פה להתפרנס ולהביא אוכל הביתה. לכו תאכפו את החוק הזה בבני ברק ולא כאן. יש חוק שונה לבני ברק ולכרמיאל?". ראש העיר כרמיאל, משה קונינסקי, עודד את פתיחת העסקים בעיר, בדגש על כניסת מתחסנים או מחלימים בלבד. במשטרה אמרו הבוקר כי החלטה כזו אינה בסמכותו של ראש העירייה והיא בניגוד לחוק.
לקוחה שהגיעה למקום אמרה ל-ynet: "באנו קצת אחרי שאמרו שפותחים הכל כדי לעשות קניות אחרי הרבה זמן.ניסינו להיכנס לחנות, ואיך שעמדנו להיכנס, השוטר קנס אותם ב-5,000 שקל ואמר להם שהם פועלים שלא על פי החוק, לא יודעת, מבולבלים קצת".
שמעתם שזה ייפתח ושראש העיר אישר לפתוח את החנויות. "כן, הם אמרו שכל מי שהתחסן יכול כבר לבוא, והוא שלח פרסומות. כאילו, עודדו את האנשים להגיע לכאן וגם אנחנו מבינים שאם אנחנו נכנסים לחנויות לא חיוניות, גם אנחנו יכולים לקבל קנס.
נעליים זה חיוני בעינייך? "לדעתי כן. אני לא צריכה נעליים אבל יש לי ילד בן 5 שגדל וצריך למדוד לו נעליים. יש דברים שחיוניים לילדים. יש מלא דברים שצריך לקנות, לא רק אוכל. אוכל זה במצב הישרדות, אני חושבת שכבר אפשר לעבור הלאה כבר".
טרם הפתיחה איים פורום ראשי המסחר: "במידה והפתיחה תופרע על ידי משטרת ישראל - נחל מיידית בתהליך הגשת עתירה לבג"ץ בגין אפלייה בררנית. ממשלת ומשטרת ישראל - אנחנו עושים את העבודה בשבילכם. אל תפריעו!".
בינתיים, ברשת ביג טוענים כי כל מרכזי הקניות שלה ברחבי הארץ פתוחים הבוקר עם תנועה ערה של לקוחות. לטענת הרשת, 81% מכלל החנויות פתוחות.

"לקנות טלוויזיה וללכת לסופר פארם זה מותר ופה זה אסור?"

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כשעמד לצד קניון בת ים שנפתח: "מי שעל סף מוות וצריך לבחור בין החיים ללהפר החלטה שערורייתית של מדינת ישראל, כנראה בוחר בהישרדות.
"ראש ממשלת ישראל איבד אחרי אתמול את הסמכות המוסרית להורות לנו מה לעשות. אתמול הוא אמר לשר אוחנה לעשות אכיפה אגרסיבית נגדנו. הוא לא אמר לשר אוחנה לעשות אכיפה על ההלוויות במגזר החרדי השבוע, או שבוע שעבר במגזר הערבי והחרדי".
מי יקח אחריות על האנשים שיבואו לפה ועלולים להידבק? "אותם אנשים שמגיעים לכאן הולכים לסופר בלי שום כלל ושום תקנה. הם הולכים לקנות טלוויזיה והולכים לסופר פארם. שם זה בסדר ופה זה אסור? אנו ממשיכים עם המאבק שלנו ונבטח בצורה בטוחה, על הראש של ראש ממשלת ישראל", אמר תורג'מן.
כזכור, עשרות רשתות הודיעו אתמול כי יפתחו הבוקר חנויות בשלושת מרכזי הקניות, שעל פתיחתם הכריז פורום בכירי המסחר וענפים נוספים: קניון בת ים, הקניון הגדול בפ"ת וביג כרמיאל. בין היתר: H&M שהיתה סגורה עד כה ללא אתר אינטרנט מכירתי. מ-H&M נמסר כי מדובר בפתיחה של יומיים, בחנויות בבת ים ופ"ת בלבד.
6 צפייה בגלריה
קניון בת ים
קניון בת ים
פקחים מחלקים קנסות בקניון בת ים
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
(צילום: יאיר שגיא)
אתמול הודיע פורום הענפים מאמצי התו הירוק, על יישום הדרגתי של מתווה התו הירוק, שייצא כבר הבוקר לדרך, בלי אישור הממשלה. בפורום חברים ראשי הקניונים, הרשתות, עסקים קטנים, וכן בכירים בענפי המסעדנות, התיירות, המלונאות והמופעים.
מהפורום נמסר אמש כי "החל ממחר בשעה 10:00 ייפתחו כל העסקים, ללא יוצא מן הכלל, במתחמי הקניות קניון בת-ים, הקניון הגדול בפתח תקווה ומתחם ביג בכרמיאל. המתחמים יפעלו לפי המתווה הסגול בשילוב התו ירוק, כך שבפועל תתאפשר אך ורק כניסה של עובדים ולקוחות עם תעודת מתחסן (מתחת לגיל 60: חיסון ראשון. מעל גיל 60: חיסון שני), תעודת מחלים, בדיקת קורונה שלילית (בתוקף של 72 שעות) וילדים מתחת לגיל 16".
6 צפייה בגלריה
קניון בת ים
קניון בת ים
קניון בת ים נפתח בניגוד להנחיות
(צילום: מוטי קמחי)
"אנו מודיעים בזאת כי ביום בו יוחלט כי חנויות רחוב ייפתחו ללא תו ירוק, יבוטל לאלתר התו הירוק במרכזי הקניות הפתוחים ובקניונים. בנוסף, אנו דורשים שמתווה תו ירוק, אם ייושם על ידי המדינה, יחול על כלל מוסדות הממשלה ועל כלל העסקים בישראל".
לשאלה מדוע ייפתחו שלושה מרכזים בלבד, אחרי שהכריזו על פתיחה של כלל השוק, נמסר: "פותחים באחריות, בקצב בטוח". עוד הסבירו בפורום כי "יש קושי גדול לגייס עובדים מחוסנים, במיוחד לאור תנאי החל"ת שמציעה המדינה. לכן, מרכזים מאמץ לשלושה מתחמים ראשונים ובשבוע הבא ייפתחו בהדרגה מתחמים נוספים". כך למשל, במתחם ביג כרמיאל חלק מהחנויות לא הצליחו להחזיר את כל העובדים בזמן והן צפויות להיפתח רק ביום ראשון.
פורסם לראשונה: 09:10, 11.02.21