ועדת הכספים אישרה הלילה (ה') את חוקי התקציב לשנים 2022-2021 לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. ברגע האחרון: הוסכם על תוספת של 91 מיליון שקל לאופוזיציה בהסכמים הקואליציוניים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר שאישרה אמש את החלק המספרי של התקציב, הוועדה אישרה הלילה גם את החלק המילולי ובכך סיימה את דיוני התקציב וחוק ההסדרים לקראת ההצבעות בכנסת בשבוע הבא. היום צפויים להמשיך הדיונים בחוק ההסדרים בוועדות השונות בכנסת, לקראת אישורו גם שם.
2 צפייה בגלריה
אישור תקציב 2022-2021 בוועדת הכספים
אישור תקציב 2022-2021 בוועדת הכספים
אישור תקציב 2022-2021 בוועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לאחר ויכוחים רבים, הגיעו חברי האופוזיציה והקואליציה להסכמות לגבי הקצאת כספים קואליציוניים למטרות שונות לבקשת האופוזיציה. בעקבות כך, האופוזיציה משכה כמה אלפי הסתייגויות וטענת נושא חדש, והתקיימה ההצבעה.
אנשי משרד האוצר הציגו את ההסכמות השונות שהושגו עם האופוזיציה, כאשר הכספים יועברו במסגרת העברות תקציביות, לאחר שיעברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה. בסך הכל הוקצבו במסגרת הסיכום בשנת 2021 50 מיליון שקל ובשנת 2022 - 41 מיליון שקל. לצד אלה, סוכם על הפחתת דמי ביטוח לאומי לסטודנטים ישראלים במוסדות מוכרים בחו"ל, בהוראת שעה לשנתיים.
בין התוספות שאושרו לאופוזיציה: 5 מיליון שקל לשיפוצי בתי חולים בפריפריה; 13 מיליון שקל למנהל חינוך התיישבותי; 30 מיליון שקל לחינוך התורני; 8.5 מיליון שקל לפעולות מנהלת זהות יהודית.
אמש אישרה הוועדה כאמור את החלק המספרי בתקציב, על פיו נקבע כי תקציב המדינה לשנת 2021, כולל הוצאות הקורונה ותשלום חובות, הוא כ-609.1 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
אישור תקציב 2022-2021 בוועדת הכספים
אישור תקציב 2022-2021 בוועדת הכספים
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
תקציב המדינה לשנת 2022 כולל הוצאות הקורונה ותשלום חובות, במסגרת החלק שאושר, יעמוד על כ-572.9 מיליארד שקל - לאחר שסכום זה גדל ב-10 מיליארד שקל, בעקבות כך שלסעיף הרזרבה שבתקציב המדינה לשנת 2022 התווספו 10 מיליארד שקל להתמודדות עם משבר הקורונה, על רקע הוצאה גדולה מהצפוי והגל הרביעי.
עוד לפני התוספות האחרונות לטובת האופוזיציה, אושרו בתוך מסגרות התקציב תוספות לכספים הקואליציוניים: לשנת 2021 תוספות בסך כ-326 מיליון שקל, ולשנת 2022 תוספות בסך כ-400 מיליון שקל.
יום חמישי הבא נקבע ליום אישור התקציב ו-40 הרפורמות הכלולות בחוק התקציב הגדול אי-פעם. כל שעות היום וייתכן שגם הלילה הוקצו כבר לדיונים. גורם בכיר באוצר אמר כי "צפוי דיון מרתוני". בתוך כך, צפויות הסתייגויות רבות של האופוזיציה ועדיין קיימת אי-בהירות אם אכן הקואליציה תוכל להשיג רוב לאישור התקציב.
מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים עם חברי כנסת מהרשימה המשותפת שבמקרה שיסתמן כי אין רוב לתקציב עשויים להיעדר ברגע האחרון מההצבעה. שר האוצר, אביגדור ליברמן, טען השבוע כי אין לו שום ספק שיימצא רוב לאישור התקציב וחוק ההסדרים.
עוד יצויין כי בימי אישור תקציבי מדינה בכנסת לאורך השנים תמיד בוצעו שינויים ברגע האחרון ונוספו תקציבים לנושאים שונים לדרישות חברי כנסת, שעות לפני ההצבעה.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר לאחר ההצבעות הלילה: "עברנו פה תהליך מאוד מאוד משמעותי, קודם כל למדינה, כי תקציב אחרון שהתקבל כאן היה במרץ 2018. בתקציב הזה יש המון בשורות, לצד חוק הסדרים עם הרבה מאוד רפורמות. אני רוצה לומר תודה גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה. לאף אחד פה לא היה ניסיון בהעברת תקציב, ועשינו את זה בזמן ועשינו את זה טוב".