לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה היום (חמישי) עתירה מינהלית על ידי האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי נגד עיריית קריית ביאליק, עיריית קריית ים, עיריית קריית מוצקין, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות והמועצה הדתית קריית ים. העותרים - האפוטרופוס הראשי והכונס הרשמי - מבקשים מבית המשפט לחייב את הרשויות לנקוט בהליכי הפקעה של מקרקעין פרטיים של נספי שואה ונעדרים, אשר על חלקם הוקם בית העלמין "אפק", שבשכונת צור שלום בקריית ביאליק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בית העלמין הוקם בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ונקברים בו תושבי שלוש הקריות. במקום גם בית עלמין צבאי. העותרים טוענים כי בית המשפט צריך לחייב את הרשויות לבצע את ההפקעה והסדרת השטח, שעוד מוגדר כשטח חקלאי, ורק כך ניתן יהיה להסדיר את זכויותיהם של בעלי הקרקע, קרי המדינה, בשל היעדרם של הבעלים המקוריים.
2 צפייה בגלריה
בית עלמין אפק קריית ביאליק
בית עלמין אפק קריית ביאליק
בית העלמין "אפק" בקריית ביאליק
(צילום: אלעד גרשגורן)
בעתירה נטען כי מדובר בהתנהלות מקוממת ומרגיזה במיוחד, "התנהלות בלתי נתפסת של המשיבות, רשויות ציבוריות ומינהליות, המעבירות מאחת לשנייה 'תפוח אדמה לוהט', בדמות פגיעה בזכויות קניין במקרקעין פרטיים, שנלקחו ללא כל זכות שבדין ושנעשה בהם שימוש בלתי הפיך בדמות קבורת אלפי תושבי הקריות והקמת בית עלמין בשטחם. כל זאת, מבלי לשלם את הפיצויים בגין המקרקעין שנגזלו מבעלי הזכויות ובהם נעדרים, נספי שואה ויורשיהם, אשר העותרים מנהלים את זכויותיהם".
לדברי העותרים, במשך עשרות שנים נעשה שימוש על ידי הרשויות במקרקעין של נספי שואה באופן בלתי חוקי. בשנת 2013 פעלה החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה כנגד הרשויות, ובית המשפט פסק כי הרשויות עושות שימוש במשך שנים רבות שלא כדין תוך השתלטות על נכסים של נספי שואה. בשנת 2016 אושרה תוכנית מפורטת אותה יזמו הרשויות המקומיות, שתכליתה להסדיר כחוק את העיוות ההיסטורי שנוצר, ונקבעו במסגרתה הוראות מפורשות של הפקעת המקרקעין ופיצוי בעלי הקרקע.
"למרבה הצער וחרף פניות חוזרות ונשנות, הרשויות המקומיות ממשיכות לעשות שימוש במקרקעין תוך מכירת קברים ועשיית רווח על חשבונם של נספי השואה ומבלי לשלם להם פיצויים. בנסיבות אלה נאלץ האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי בתפקידו כמנהל נכסי נספי השואה והנעדרים לנקוט בהליכים משפטיים כנגד הרשויות", נמסר היום ממשרד המשפטים.
במבוא לעתירה מוסיפים העותרים כי "לא ייאמן, אך זו המציאות כהוויתה והיא עוד יותר בלתי נסבלת, שעה ששני בתי משפט קבעו כי על הרשויות המוסמכות לפעול לתיקון המצב ולהפקעת החלקות בהתאם לתוכנית שתכליתה, כך על פי דברי ההסבר לה והוראותיה, להסדיר כחוק את העיוות ההיסטורי שנוצר. אך המשיבות בשלהן".
2 צפייה בגלריה
בית עלמין אפק קריית ביאליק
בית עלמין אפק קריית ביאליק
על פי העתירה, בית העלמין הוקם על חלק מהקרקעות של נספי שואה ונעדרים
(צילום: אלעד גרשגורן)
"המשיבות אשר מנהלות ביניהן קשר גלוי וסמוי בקשר עם השימוש בחלקות כבית עלמין, בחוסר סבירות קיצוני, מהלכות תדיר 'בין הטיפות' ומעלות כל בדל טענה אפשרי בניסיון לחמוק מהאחריות הברורה והמוחלטת לפגיעה בבעלי הזכויות בחלקות. עתירה זו מוגשת, על מנת שפעם אחת ולתמיד, בית המשפט הנכבד יורה למי שעושה שימוש בחלקות, בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות ידיו הארוכות ו/או שלוחיו, לפעול על פי הדין ולפצות את העותרים בגין הפגיעה בקניינים של הנעדרים ונספי השואה וכמתחייב מן התוכנית", כותבים העותרים.
"עניינה של העתירה נוגע להתנהלות בלתי ברורה של רשויות ציבוריות, הפוגעת בזכויות קניין במקרקעין של אנשים פרטיים תוך ניצול העובדה שמדובר בנספי שואה".
מעיריית קריית ביאליק נמסר: "לא ידוע לנו על פנייה או תביעה כלשהי".
מעיריית קריית מוצקין נמסר כי הגורם המתפעל את בית העלמין הוא החברה קדישא, ולה אין קשר לנושא. "הקרקעות הן בשטח השיפוט של רשות אחרת ונמצאים בהליכי הסדרה. טרם התקבל עותק העתירה להתייחסות".
מעיריית קריית ים נמסר: " לעיריית קריית ים אין כל נגיעה בדבר, ולא התקבלה במשרדינו שום עתירה. בכל נושא הנוגע לבית העלמין יש לפנות למועצה הדתית קריית ים". מהמועצה הדתית טרם נמסרה תגובה.