משבר הקורונה, שמשפיע על שוכרים ומשכירים, מספק החלטות הפוכות של בתי המשפט, דבר שיוצר אי ודאות. רק לפני כמה ימים קבע בית משפט השלום בתל אביב כי "קורונה איננה מילת קסם", ודחה את בקשתה של חברת רב בריח למנוע מחברה שהשכירה לה נכס לממש ערבות בנקאית להבטחת השכירות. רב בריח ביקשה מהחברה שהשכירה לה את הנכס לדחות את תשלום שכר הדירה לאפריל ולשלמו בפריסה בגלל משבר הקורונה. המשכירה התנגדה, ורב בריח ביקשה למנוע את מימוש הערבות, אך בית המשפט לא נעתר לבקשתה.
החלטת בית המשפט הסעירה את יו"ר רב בריח, שמואל דונרשטיין, שאמר כי "קורונה אכן אינה מילת קסם, הקורונה היא מכת מוות לכלכלה הישראלית. כל מה שביקשנו היה דחיית תשלום חודש אפריל ופריסתו לתשלומים. באטימות מסוג זה אני נתקל לראשונה".
לא חלפו שלושה ימים, ואתמול (א') התקבלה בבית משפט השלום בירושלים החלטה הפוכה במצב דומה. מדובר בחברת "טוראי קליבר" המפעילה מסבאה ושמה "תרל"ח" בפתח תקווה בנכס שאותו היא שוכרת. מההחלטה עולה כי דמי השכירות למרץ שולמו במלואם, אך דמי השכירות של אפריל, שהיו אמורים לעבור ב-1 בחודש, לא שולמו. משכך הודיעה המשכירה לשוכרת המסבאה כי תפעל למימוש הערבות הבנקאית בתוך 7 ימים. השוכרת הגישה בקשה להוצאת צו מניעה זמני שימנע את מימוש הערבות הבנקאית.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)

"פגיעה חמורה בציבור המשכירים"

השוכרת טענה באמצעות עו"ד אבי סגל כי המציאות הנובעת מהתפשטות הקורונה חסרת תקדים. "המבקשת מנועה מהפעלת העסק. מצב עובדתי זה מהווה סיכול אשר יש בו כדי לפטור אותה מהתחייבויותיה". עוד טענה כי בעוד הסכם השכירות קובע כי על המשכירה להתריע 14 יום לפני מימוש הערבות הבנקאית, היא התריעה רק 7 ימים קודם לפעולת המימוש. "התנהלות זו, שלא אך שאינה מתחשבת במצב החירום השורר בעולם, אלא גם לא עומדת במועדים שנקבעו בהסכם, מהווה בריונות של ממש".
מנגד, טענה המשכירה כי קבלת עמדת השוכרת תביא לפגיעה חמורה בציבור המשכירים שהתקשרו בהתחייבויות שונות בהסתמך על דמי השכירות שאמורים להיות משולמים כסדרם. עוד טענה כי בהתאם להסכם השכירות ויתרה השוכרת על זכותה לסעד של צו מניעה נגד המשכירה בכל הנוגע למימוש הביטחונות.
השופטת בלהה יהלום התייחסה להחלטה שניתנה ברב בריח ולכך שבקשתה נדחתה. "דעתי בעניין שונה. גם אם קורונה אינה מילת קסם, אין ספק כי הימים אינם ימים רגילים. נכון לכתיבת שורות אלה, יש בישראל כבר למעלה מ-13 אלף חולים. בשעה שמהדורות החדשות נפתחות מדי ערב בספירת מתינו, ורוב מדינות העולם חדלו משגרתן ומניין הנספים עולה מיום ליום, ובמיוחד כאשר כל המסעדות בישראל סגורות למעלה מחודש, ניתן היה לצפות להתנהלות אחרת ולכל הפחות לכך שהמשיבה (המשכירה, ל.ד.) תפעל בהתאם לתנאי הסכם השכירות שמכוחו מבקשת היא לממש הערבות".
לדבריה, "זאת לא נעשה, היות והמשיבה לא פעלה בהתאם להסכם השכירות ולא מסרה למבקשת התראה בת 14 יום. אני נעתרת לבקשה ומורה כי מימוש הערבות הבנקאית יעוכב עד להכרעה בהליך העיקרי".
2 צפייה בגלריה
שמואל דונרשטיין
שמואל דונרשטיין
שמואל דונרשטיין, יו"ר רב בריח
(צילום: יח"צ)
עוה"ד אברהם משה סגל ודוד סגל, באי כוח השוכרת, מסרו בתגובה: "כבוד השופטת יהלום מבית משפט השלום בירושלים הוציאה מלפניה החלטה מנומקת, הגיונית וסדורה המונעת ממשכירים להתנהג בכוחנות ובריונות כלפי שוכרים אשר נוכח מצב החירום אינם יכולים לעשות שימוש כלשהו בנכס המושכר. בימים הקרובים תוגש תביעה נגד המשכירה לסעד הצהרתי שיקבע ששוכר שאינו יכול לעשות שימוש כלשהו בנכס שלו עקב צווי החירום אינו צריך לשלם דמי שכירות, וכן להשבת דמי שכירות ששולמו בתקופת החירום. קורונה אמנם אינה מילת קסם, אך היא גם אינה אות מתה".
עו"ד אמיר שושני, בא כוח המשכירה, מסר בתגובה: "נגיש ערעור. מדובר בהחלטה שגויה שמתעלמת לחלוטין ממהותה של ערבות בנקאית כערובה להסכם שאין צורך להוכיח בו דבר על מנת לחלטה".

הצעת חוק: שמיטת חובות שכר דירה בתקופת הקורונה

בתוך כך, הצעת חוק חדשה, שמתייחסת במקרה הזה לטובתם של השוכרים, מציעה לאפשר להם שמיטת חובות שכר דירה בימי הקורונה וכן איסור על פינוי דיירים. על פי ההצעה, לא יפונו דיירים בכלל בכל תקופת החירום ו-60 הימים שלאחריה.
את הצעת החוק יזם ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) ואליה הצטרפו חברי הכנסת מיכאל ביטון, יזהר שי ואלון שוסטר (כחול לבן), יעקב טסלר (יהדות התורה) ותמר זנברג (מרצ), בנוסף לחברי הכנסת מסיעת הרשימה המשותפת. לאחר שהוגשה ההצעה, מתכוונים חברי הכנסת לפנות לוועדה המסדרת וליו"ר הכנסת, ח"כ בני גנץ, ולבקש כי תקודם במהירות ובדחיפות.
השתתף בהכנת הכתבה: צבי זרחיה, כלכליסט