מספר מחוסרי העבודה בישראל ממשיך להיות גבוה ולמרות תחילת היציאה מהסגר השלישי ההדוק נראה כי עובדים רבים עדיין מחכים בבית שהמעביד יקרא להם לחזור לעבודה. מנתוני שירות התעסוקה שפורסמו היום (ה') מתברר כי בשבוע הראשון שלאחר הסגר, עד ל-13 בפברואר, הוחזרו לעבודה רק 14,317 עובדים כאשר אלפי מקומות עבודה החלו לפעול מחדש.

עם זאת, לראשונה בשנת 2021 נקבע יחס חוזרים-נרשמים חיובי שעמד על 1.32. דהיינו: יותר עובדים הוחזרו לעבודתם מאשר נשלחו לחופשות ללא תשלום או פוטרו, אם כי גם שליחת העובדים הביתה נמשכה אף שהסגר השלישי ההדוק הסתיים. 10,873 נרשמו כדורשי עבודה חדשים, מספר הנרשמים הנמוך ביותר מאז החל הסגר, אם כי גבוה יותר בהשוואה לשבועות שקדמו לסגר.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
על כל 100 נרשמות חדשות בשירות התעסוקה השבוע שבו לעבודה 160 דורשות עבודה
(צילום: קובי קואנקס)
יצוין ששירות התעסוקה עומד לפתוח אפשרות למעסיקים לדווח לשירות על עובדים שנקראו לחזור לעבודה וסירבו לעשות כן בשל העדפתם להמשיך ולקבל דמי אבטלה. במקרה כזה שירות התעסוקה יפעל להפסקת תשלום דמי האבטלה שלהם, כפי שפורסם אתמול ב-ynet. בהקשר זה, שר האוצר ישראל כץ, כבר הבטיח בשיחה ל-ynet לפני שבועות אחדים, כי בשל שיעור האבטלה הגבוה במשק הוא יפעל להמשך תשלום דמי האבטלה למחוסרי העבודה גם לאחר חודש יוני השנה.
בשירות התעסוקה מסבירים, כי המגמה של החזרת אלפי עובדים למקומות העבודה החלה עוד קודם לתום הסגר. כך, בשבוע השישי והאחרון לסגר עמד יחס החוזרים-נרשמים על 0.55, קרי על כל אחד שחזר לעבודה כשניים נרשמו כדורשי עבודה. זהו שיפור עקבי ומשמעותי - מ-0.05 בשבוע השלישי, 0.14 ברביעי ו-0.26 בשבוע החמישי. למעשה, קצב החזרה לעבודה בשבוע הראשון ליציאה מהסגר היה גבוה פי 2.4 מהקצב של השבוע השישי ויותר מפי 5 מהשבוע החמישי.
העלייה בקצב החזרה לעבודה מעידה על המשך התאוששות גוברת של המשק, בין היתר על רקע העובדה שהיחס שבין חוזרים-לנרשמים בגילאי 35-54, קבוצת הגיל העיקרית בשוק העבודה, עומד על 3.25. כלומר, על כל 100 אנשים מקבוצת הגיל הזו שנרשמו כדורשי עבודה בשבוע השישי חזרו 325 לעבודה, פי 2.5 מהממוצע.

עובדי המכירות מובילים

קצב החזרה לעבודה של עובדי המכירות והשירות עמד על 2.16. בהתפלגות לפי משלחי יד, יחס החוזרים-נרשמים הגבוה ביותר שנרשם השבוע היה של עובדי המכירות והשירות אשר עמד על 2.16. על כל 100 עובדי המכירות והשירותים שנרשמו השבוע כדורשי עבודה 216 חזרו לעבודה. אחריהם, ההנדסאים והטכנאים עם יחס של 1.34.
נשים חוזרות לעבודה בקצב הגבוה פי 1.8 מגברים אך מאידך, בהשוואה לשבוע הקודם, שיעורן בקרב הנרשמים עלה ל-59%. קצב חזרתן של נשים לעבודה עמד השבוע על 1.6, כלומר על כל 100 נרשמות שבו לעבודה 160 דורשות עבודה, בעוד על כל 100 נרשמים חזרו לעבודה 90 דורשי עבודה בלבד. מנגד, בכל הנוגע להתפלגות המגדרית של הנרשמים נשים מהוות 59%, עלייה ביחס לשבוע שעבר, אז עמד שיעורן על פחות מ-54%.
עוד תופעה מעודדת במידת מה היא שנרשמת ירידה בשיעור הנרשמים שנותרו ללא מעסיק. אחרי שבשלושת השבועות האחרונים לסגר נרשמה עלייה עקבית בקרב העובדים שנותרו ללא מעסיק, בין מבחירה (מתפטרים) ובין באילוץ (מפוטרים או בנסיבות מאלצות אחרות), השבוע נרשמה דווקא ירידה.
בעוד בשבוע השישי לסגר עמד שיעורם על למעלה מ-49%, בשבוע הראשון ליציאה מהסגר ירד שיעורם לכדי 45.7%. עם זאת, עדיין מדובר, לפי שירות התעסוקה, בשיעור גבוה מאוד של עובדים שעלולים להיקלע לאבטלה ממושכת ולהתקשות בחזרה לעבודה, ובכל אופן עוד מוקדם להסיק האם נעצרה המגמה.
לדברי רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, "בהמשך לשבועות האחרונים, המשק חוזר לחיים וככל שיעלה מספר המתחסנים ויוסרו עוד ועוד מגבלות, המגמה צפויה להתחזק ונחזור לשגרה בתקווה שהסגרים מאחורינו. עם זאת, ככל שחלילה נאלץ להיכנס לסגר נוסף על המדינה לשקול מחדש את מודל החל"ת ולבחון מודלים משלבים כדוגמת המודל הגרמני או הקנדי. השבועות הבאים יהיו קריטיים וכפי שראינו בסגרים הקודמים, מרבית החוזרים לעבודה עשו זאת במהלך החודשים הראשונים מפתיחת הסגר. אנשים שלא יחזרו לעבודה נמצאים בסיכון להיקלע לאבטלה ארוכת טווח".
בתוך כך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום כי בחודש ינואר היו 60.5 אלף משרות פנויות בישראל, בדומה לשיעורם בחודש דצמבר. בעיקר חלה עלייה בימי הסגר השלישי, בביקוש לעובדים בענפי שירותי מזון ומשקאות, במקביל לירידה בביקוש לעובדים בענפי המסחר בשל הסגר.