רשות שדות התעופה (רש"ת) קיבלה היום החלטות נוספות לקיצוץ כוח האדם, כתוצאה מירידת הפעילות התעופתית בישראל בצורה דרמטית, בעיקר בנמל התעופה בן גוריון. בין ההחלטות: 600 עובדים נוספים יוצאו לחל"ת, בנוסף ל-2,000 שכבר יצאו לפני כשבועיים.
נכון להיום (ב'), קיימת ירדה בפעילות של נמל התעופה בן גוריון ב-98% כשנותרו 3 חברות תעופה בינלאומיות בלבד (אירופלוט הרוסית, יונטייד מצפון אמריקה ואתיופיין מאתיופיה) הפועלות מנתב"ג. זאת, למעט החברות הישראליות העוסקות בטיסות חילוץ על פי החלטה ותאום בין משרד התחבורה ומשרד החוץ. בטיסות הפנים ארציות שומרת חברת ישראייר על טיסות יומיות לאילת.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג שומם בגלל הקורונה
(צילום: מוטי קמחי )
ברשות שדות התעופה ציינו כי הכנסות הרשות מהזכיינים ומשרותי התעופה ירדו לכמעט אפס כך שמדובר באובדן ההכנסות הישירות ביותר מ-500 מיליון שקל מפעילות הזכיינים, וכן נפגעו ההכנסות העקיפות של רש"ת בלמעלה מ-1.5 מיליארד שקל.
ברשות אמרו כי "לאור זאת לא נותרה בררה להנהלה ולנציגות העובדים אלא לבצע החלטות דרמטיות בהפעלת שדות התעופה ובצמצום כוח האדם. מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, יחד עם נציגות העובדים הורו על נקיטת שורה של צעדים נוספים על מנת לשמור על בריאות העובדים, תחזוקת מתקני רש"ת והיכולת להפעיל מבצעית את נמלי התעופה. בתקופה הקרובה מ-1 באפריל ועד 30 ביוני ומתוך כוונה לשמור על היכולת להתאוששות לאחר המשבר ושמירה על נתיבי טיסה פתוחים ואפשרות לנחיתת מטוסי מטען בנתב"ג יוצאת לפעול תוכנית התייעלות שכאמור שגובשה בהתדיינות ובהסכמה שיתוף עם נציגות העובדים".

ההחלטות החדשות

כ-600 עובדים נוספים יוצאו לחל"ת בטווח הזמן המידי החל מ-1 באפריל, רובם עובדים קבועים; קיצוץ רוחבי של 15%-10% בשכר לעובדי היום המוגדרים כחיוניים למערכת ואשר ישובו לעבודה ב-19 באפריל; קיצוץ נוסף בשכר הבכירים; הגדלת מספר הפורשים לפנסיה והקדמת שנתונים ליציאה לפנסיה מוקדמת; עובדי היום יאריכו את החופשה שלהם עד 30 ביוני על חשבון העובד; עובדי משמרות יעבדו רק 9 משמרות בחודש; שדה התעופה בראש פינה, חיפה והרצליה צמצמו פעילות כתוצאה מסגירת השמיים לתעופה כללית (אימונים, הדרכה וכדומה); סגירה של כל הפרויקטים התשתיתיים שהחלו בכל מתקני רשות שדות התעופה; צמצום שעות הפעילות של נמל התעופה רמון מעבר לסגירת הלילה; צמצום שעות הפעילות במסופי הגבול.
ההחלטות מתבצעות בהמשך להחלטות שבוצעו ב-15 במרץ בתאום עם ועדי העובדים, ביניהם: הוצאתם המידית של כ-2,000 עובדים לחופשה ללא תשלום; הוצאת עובדי היום לחופשה מ-15 במרץ עד ל-19 באפריל; ביטול שעות נוספות לכל העובדים; קיצוץ של 10 אחוז בשכר הבכירים; הפסקת הפעילות הבין לאומית מטרמינל 1; עבודה רק בשתיים מהזרועות בטרמינל 3; סגירת נמל התעופה רמון בשעות הלילה; עצירה ותכנון של פרויקטים עתידים והקפאת תקציב הפיתוח; הקפאת פעילות אחזקה שאינה דחופה; ביטול כל הנסיעות לחו"ל והפסקת כל הקורסים ובכלל זה קורס פקחי טיסה והוצאת החניכים לחופשה ללא תשלום.
ברשות הוסיפו כי "מאז התפרצות הנגיף והצעדים שנקטו מדינות העולם וכתוצאה מכך חברות התעופה הביאו לירידה חדה ברמת הביקושים לטיסות אשר בא לידי ביטוי בביטולי טיסות ובירידה באחוזי התפוסה של המטוסים. רש"ת וחברות התעופה הן הנפגעות העיקריות מהמשבר אולם גם שותפי הפעילות הזכיינים וחברות שירותי הקרקע, תדלוק, קייטרינג ושותפי פעילות נוספים נפגעים קשות מהמשבר".