הצבת עמודי העירוב בירושלים: עיריית ירושלים התחייבה בפני בית המשפט כי תקבע נהלים להצבת עמודי עירוב בתוך שלושה חודשים. זאת, לאחר שבמהלך דיון שהתקיים בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים התברר כי מזה שנים רבות פועלת עיריית ירושלים ללא נהלים והאצלת סמכויות, מפה או תיעוד, בכל הנוגע להתקנת עמודי וחוטי הערוב ברחבי העיר ללא נהלים.
בעתירה שהוגשה בפברואר 2019 על ידי עמותת חדו"ש, דרשה העמותה מהעירייה להסיר עמודי רחוב שנועדו לעירוב בשכונת קריית יובל, ולקבוע תוכנית מתאר מסודרת להקמת קווי העירוב בעיר. העתירה הוגשה בעקבות תלונות של תושבי שש שכונות בעיר על כך שעמודי העירוב הוקמו באופן פרטיזני ומסוכן, בלא רישוי ותוך פגיעה בתושבי העיר. העמודים הוקמו לעתים בשטח פרטי או חסמו באופן חלקי מעברים ברחובות, תוך העלמת עין מצד העירייה וסירוב לטפל במפגעים.
1 צפייה בגלריה
הצבת עמודי עירוב בירושלים
הצבת עמודי עירוב בירושלים
הצבת עמודי עירוב בירושלים
בדיון בעתירה אשר נערך ביום חמישי האחרון תקפה השופטת עינת אבמן-מולר את התנהלות העירייה על כך שאין נהלים ושקיפות לציבור בנושא העירובים, אין מפה המתעדת את העירוב החוקי ואין רישומים מסודרים של ההיתרים שניתנו. בעקבות הערות בית המשפט, התחייבה העירייה שבתוך שלושה חודשים היא תקבע נהלים מסודרים בכל הנוגע לעירוב והמועצה הדתית תפרסם מפה עדכנית של העירוב העירוני.
הדיון נערך יומיים לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את בקשתו של שר הפנים אריה דרעי שנחשפה ב-ynet, לשנות את התקנות בחוק כך שתוכשר הצבת עמודי עירוב עד גובה של 6 מטרים ללא היתר בנייה. זאת למרות התנגדויות אשר הבהירו כי קיים חשש שאישור התקנות יביא להעתקת הלקונה התכנונית ששוררת בתחום העירוב בירושלים גם לישובים נוספים.
מנכ"ל חדו"ש (לחופש דת ושוויון), הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה כי "מזה שנים פועלת עיריית ירושלים בכל הנוגע להתקנת עמודי וחוטי העירוב ברחבי ירושלים ללא נהלים המאפשרים מצב בו עמודי העירוב מהווים מפגע בטיחותי ויזואלי, ולעתים אף פולשים לרכוש פרטי. המדובר אינו רק במנהל לא תקין אלא בדוגמא נוספת לעירוב הבלתי קדוש בין דת לפוליטיקה, אשר במסגרתו מוכשר כל מעשה טרף ופסול".