משרד האוצר מבקש להעלות היום (א') ל-30% את פעילות המשק, להרחיבה בימים הקרובים ל-50% ותוך חודש להגיע ל-100%. במשרד הבריאות רוצים לראות פחות מ-100 נדבקים חדשים ביממה לפני שמתחילים בהקלות, ושרי הממשלה דורשים לפתוח הבוקר את הקניונים ולחדש את עבודת הספרים והקוסמטיקאיות.
וכך אמש, שעות ספורות לפני תחילת השבוע, עדיין ישבו השרים והתווכחו, והציבור נותר מבולבל. לא הוכנה שום תוכנית סדורה ליציאה מהמשבר, בניגוד לרוב המדינות, שקבעו זה מכבר במדויק מה יקרה ב-15 מאי וב-20 ביוני. ככה לא בונים יציאה.
1 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
(צילום: AP)
התוצאה של ההתנהלות הזאת היא בלבול חוצה גבולות בקרב הציבור כשאיש כמעט לא מבין האם יוכל הבוקר לצאת לעבודה, האם מותר לו לפתוח את החנות ומה יעלה בגורל בני ה-65 ומעלה - האם עליהם להמשיך ולהישאר בבתים או לא.
במקביל, האוצר כשל בתוכנית הסיוע לעצמאים הקורסים ועוד לא התחיל אפילו לנסות ולחלץ את העסקים הגדולים מהמשבר המאיים עליהם. העצמאים אובדי עצות ועדיין מחכים למענקים ולהלוואות בערבות המדינה. עד היום אושרו רק 700 הלוואות מתוך 60 אלף בקשות.
הבוקר ייצאו אלפי עצמאים למחות על קמצנות האוצר. תהיה זו ההפגנה הרביעית שלהם תוך שבועיים. ובאוצר, איך לא, כבר הכינו מקצה שיפורים שלישי – אחרי שנאלצו לתקן תוכנית ראשונית מבישה בצעדים נוספים שגם הם לא מספיקים. עכשיו יפצו את העצמאים, כמו ב"צוק איתן", גם על הפסד הכנסות. מדוע אי-אפשר היה להחליט כך מיד בתחילת הדרך?
בארה"ב דחו את מקדמות המס ל-15 ביולי, בקנדה נדחו התשלומים ל-31 באוגוסט ואילו בישראל נדחו תשלומי המע"מ ל-27 באפריל, כלומר לשבוע הבא. דומה שבמשרד האוצר עוד לא עיכלו את גודל האסון הכלכלי, שהכה ב-600 אלף העצמאים בישראל.