מחאת העצמאים: בעקבות הלחץ המסיבי על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר שחילק 500 שקל לילדים, נכים, קשישים ונכי צה"ל, מסתמן כי בנוסף למענקים שיוחלקו לעצמאים (שיגיעו בפעימה השנייה עד ל-10,500 שקל) - הם צפויים לקבל מענק נוסף על אובדן ההכנסות.
במשרד האוצר יימנעו, ככל הנראה, מלהגדיר את הסכום הנוסף כפיצוי, למרות דרישת הארגונים השונים. זאת משום שלנוכח ההפסדים המסתמנים, הדרישות והציפיות יאמירו לסכומי עתק. טרם הוחלט איזה גוף יהיה אחראי על חלוקת הסכום הנוסף.
1 צפייה בגלריה
שוק הכרמל נטוש
שוק הכרמל נטוש
שוק הכרמל נטוש
(צילום: EPA)
המימון לאובדן ההכנסות, שאמור להסתכם בחמישה מיליארד שקל, יגיע מהרזרבה שנשמרה בחבילת הסיוע עליה הודיעו נתניהו ושר האוצר, משה כחלון, בסוף מרץ בהיקף של 80 מיליארד שקל - ולא מקרן מס רכוש. הסכום יוקצה בהגדרתו "לטובת האצת המשק", וכעת יופנה כולו לפיצויים לעצמאים, שכמובן יסייעו להם לצלוח את המשבר.

פיצויים בשתי פעימות

על פי הקריטריונים המסתמנים, עצמאים יהיו זכאים לפיצוי רק עד מחזור של 20 מיליון שקל, כאשר תנאי הסף הראשון הוא פגיעה כלכלית של מעל ל-50%. גובה הפיצוי לכל עצמאי טרם נקבע, כאשר האפשרויות שנבחנות כרגע הן כי יעמוד על 15% מגובה המחזור (עד לתקרה כלשהי), או על שיעור מסוים מהיקף ההוצאות של העצמאי.
אפשרות נוספת היא לקבוע את גובה הפיצוי בהתאם לכח האדם ותשלומי השכר של העצמאי, מה שגם יכול להיות מותנה בהחזרה של עובדים לעבודה, ובכך להאיץ את החזרת המשק לשגרה. מנגד, נשיאת לשכת רואי החשבון, איריס שטרק, הציעה למשרד האוצר לגבש מודל פיצויים שיהיה מבוסס על ההוצאות הקבועות של העסק (כמו שכירות, ארנונה, ליסינג וכו'), כך שלא יהיו עסקים שיפסידו השנה כסף, אלא לכל היותר לא ירוויחו.
הפיצוי או המענק הנוסף מצטרפים לשתי פעימות של מענקים שכבר סוכמו: הראשונה כבר ניתנה ועמדה בממוצע על 4,000 שקל. השנייה עבור חודש אפריל הורחבה משמעותית לאחרונה, כך שגם שתגיע לתקרה של 10,500 שקל ותינתן גם לעצמאים עם מחזור של מיליון שקל, כל עוד פעילותם העסקית נפגעה בשיעור של מעל 25%.