ככה גורמים לצרכנים לשלם יותר: למרות שמשרד הכלכלה הזהיר רשתות לא להציג בשר טחון מוזל כשמן יותר, בשופרסל עושים בדיוק את זה. קצבים בסניפי הרשת מיידעים ולעיתים אף מזהירים לקוחות, שבשר מוזל לטחינה, שהרשת מחויבת למכור ב-30 שקל לק"ג ועם עד 14% שומן - הוא "בשר שמן" או "שמן מדי". ומכיל לפי הערכתם כ-30% שומן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדבר מעלה חשד שהרשת מוכרת בשר טחון עתיר שומן בניגוד לכללי המכרז, או לכל הפחות מציגה אותו ככזה, בניגוד לרוח המכרז ומרתיעה צרכנים. הרשת מציבה בכוונה שלטים שמדגישים שיש בקצביות בסניפים גם בשר טחון פרימיום אנגוס ב-49.90 שקל לק"ג, כשהקצבים אומרים ללקוחות שיש בו פחות שומן. בכך הרשת מקשרת בין המונח "פרימיום" לבין בשר שמן פחות, משמע גורמת לצרכנים לחשוב שהבשר הזול פחות טוב כי הוא שמן ולכאורה מעודדת אותם לשלם ביוקר. כל זאת כשהמדינה מאפשרת לה לייבא בשר בקר טרי ללא מכס, בתנאי שתמכור בשר טחון בזול.
6 צפייה בגלריה
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף יגאל אלון בת"א
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף יגאל אלון בת"א
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף יגאל אלון בת"א
(צילום: מירב קריסטל)
6 צפייה בגלריה
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף מרום נווה
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף מרום נווה
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף מרום נווה ברמת גן
(צילום: מירב קריסטל)

לפי המכרז - אין להציג את הבשר המוזל כשמן

שופרסל, רשת המזון הגדולה והחזקה בישראל, היא אחת הזוכות במכרז משרד הכלכלה לייבוא בשר בקר טרי ללא מכס. במסגרת המכרז, היא זכתה השנה במכסה של 4,500 טונות, כש-25% מכמות הבשר שתייבא, היא מחויבת למכור בזול, כבשר טחון, במחיר עליו התחייבה מראש: 30 שקל לק"ג. עליה למכור זאת במהלך כל ימות השנה.
השנה הוסיפו קריטריון למכרז: על הבשר להכיל 14% שומן. זאת לאחר תלונות שהגיעו לוועדת המכסות, לפיהן רשתות הציגו את הבשר המוזל כבשר עתיר שומן, שהשומן בו בולט במיוחד. זאת כדי להרתיע צרכנים מלקנות אותו ולשוות לו מראה של בשר נחות לכאורה.
שופרסל מייבאת את הבשר הטחון בעצמה אך נעזרת לשם כך בחברת נטו, יבואנית הבשר הגדולה ביותר שזוכה מדי שנה במכסה הגדולה ביותר במכרז. השנה זכתה ב-7,000 טונות.
מבדיקה שערכנו בתשעה סניפים של הרשת: שופרסל שלי בורוכוב גבעתיים, ויצמן גבעתיים, סירקין גבעתיים, עזריאלי ת"א, ארלוזורוב ת"א, ויצמן ת"א, מרום נווה ר"ג ושופרסל דיל ביגאל אלון ת"א ובראש העין, עולה כי בכל הסניפים ללא יוצא מן הכלל מצהירים שהבשר הטחון המוזל הוא בשר שמן לעומת הבשר הטחון המכונה "פרימיום". חלק מהקצבים טוענים שהוא שמן במיוחד. בכל הסניפים, הרשת דואגת להציג ליד הבשר הטחון המוזל, את בשר הפרימיום ומציגה שלטי מחיר בולטים לשני הסוגים.
6 צפייה בגלריה
בשר יקר ובשר זול, סניף ארלוזרוב, ת"א
בשר יקר ובשר זול, סניף ארלוזרוב, ת"א
בשר יקר ובשר זול, סניף ארלוזרוב, ת"א
(צילום: מירב קריסטל)

"זה בשר שומני לגמרי"

בסניף שופרסל דיל בעזריאלי, הקצב הזהיר אותנו כשביקשנו לקנות את הבשר המוזל: "זה בשר שמן מאוד, לא כדאי לך. קני את הבשר היקר, תשלמי יותר אבל הוא יותר טוב". בביקור אחר באותו סניף - לא היה בשר מוזל. כששאלנו מה ההבדל בינו לבין הבשר היקר ענה, שהמוזל "שומני לגמרי". שאלנו: אז לא כדאי לקנות אותו? הקצב: "לא, קחי 49.90 שקל לק"ג. זה בשר נקי, יותר טוב". עובד המעדנייה אף הראה לנו בשר טחון מאתמול, שנראה מנוקד בשומן רב. זה היה יום ראשון והוא טען שהבשר המוזל "יגיע רק מחר". זאת למרות שהרשת מחויבת למכור בשר מוזל מדי יום.
בסניף שופרסל שלי בוויצמן בגבעתיים, שאלנו את הקצב מה ההבדל בין שני סוגי הבשר. הוא השיב: "זה בשר שמן יותר" והצביע על הבשר המוזל. גם בסניף בורוכוב בגבעתיים זאת הייתה ההבחנה. כששאלנו כמה אחוזי שומן יש בבשר, ענו שני הקצבים: בבשר המוזל יש כ-30% שומן. בבשר היקר: עד 15%.
כלקוחות קנינו את הבשר היקר בכל פעם, משום שתגובת הקצבים הרתיעה אותנו. גם בסניף ארלוזורוב-בן נון בת"א קיבלנו אותה תגובה: הבשר המוזל שמן יותר ומכיל 30% שומן.
6 צפייה בגלריה
בשר שמן. ארלוזרוב, ת"א
בשר שמן. ארלוזרוב, ת"א
קיבלנו אותה תגובה: הבשר המוזל שמן יותר ומכיל 30% שומן. בשר שמן בסניף ארלוזרוב, ת"א. למטה: בשר רזה באותו הסניף
(צילום: מירב קריסטל)
6 צפייה בגלריה
בשר רזה. סניף ארלוזרוב, ת"א
בשר רזה. סניף ארלוזרוב, ת"א
(צילום: מירב קריסטל)
כששאלנו את אחד הקצבים למה הבשר השמן מתאים ענה: "לצ'ולנט, מרק" - לא שימוש סטנדרטי לבשר טחון, שנחשב לצורת הבשר הנצרכת ביותר על-ידי הצרכן הישראלי. קצב אחר אמר שהוא מתאים להמבורגרים עתירי שומן. זה היה בסניף יגאל אלון בת"א, בו הקצב ערך את אותה אבחנה כמו הקולגות שלו בסניפים האחרים, רק ששם הקצב דווקא המליץ על הבשר השמן. "הבשר הזול שמן יותר, אבל אני מעדיף אותו", אמר לנו. כשקנינו את הבשר המוזל, בהמלצתו, הקצב הפתיע כשאמר לנו אחרי הטחינה: "הורדתי לך את השומן", כלומר, הקצב הבין שיש ביקוש לבשר ללא שומן. גם פה אמר לנו שמדובר בבשר עם כ-30% שומן.
6 צפייה בגלריה
בשר טחון שמן וזול
בשר טחון שמן וזול
בשר טחון שמן וזול
(צילום: מירב קריסטל)
באחד הסניפים אף קידמו את בשר הפרימיום בכריזה. ועודדו לקוחות לקנות אותו. כששאלנו את הקופאית הראשית מדוע היא לא מזכירה ללקוחות שיש גם בשר טחון ב-30 שקל לק"ג, שכן נהוג גם לבשר לצרכנים על מחירים נמוכים ומבצעים, אמרה שזה מוצר חדש שהיא נתבקשה לקדם.
בודק של המועצה לצרכנות בדק עבורנו את התופעה בסניף ראש העין, שם הקצב אמר ללקוח: "הבשר ב-30 שקל הוא עם קצת יותר שומן. כרגע אני טוחן את אותו בשר, לא משנה איזה זה, עד שאמצא את הבשר ההוא, זה ייקח זמן. כרגע אני מוכר ב-30 שקל". להערכת הבודק, מתשובת הקצב הבין כצרכן, כי מדובר לכאורה בחלוקה של אותו נתח בשר שמחולק בתצוגה לבשר טחון שמן ולבשר טחון דל שומן.

שופרסל: "הטענה משוללת כל יסוד"

אחרי תגובת שופרסל, שהכחישה את הטענות ופקפקה בידע המקצועי של הקצבים שהיא מעסיקה, יצאנו לעוד שלושה סניפים. אך הפלא ופלא, גם שם קיבלנו את אותן תשובות. בסניף סירקין גבעתיים אמר לנו הקצב: "הבשר היקר זה אנגוס עם פחות שומן וזה נתח עם יותר שומן". הקצב לא ידע לומר כמה אחוזי שומן יש בנתחים.
בשופרסל ויצמן ת"א שאלנו מה ההבדל בין הסוגים וצרכן שעמד לצידנו מול מעדניית הבשר אמר: "זה בלי שומן, זה עם הרבה שומן". כששאלנו את הקצב איזה נתח יותר שומני אמר: "את לא רואה הבדל? זה שומני וזה פחות שומני. זה אותו נתח, מארגנטינה".
אשת המעדנייה בשופרסל מרום נווה אמרה לנו: "זה בשר מאוד שומני - נתחים לקצב. מה שיש להם הם שולחים לנו. וזה (בשר הפרימיום מ.ק) חזה. ההבדל הוא איכות של בשר. ברור שהיקר יותר איכותי". כששאלנו כמה אחוזי שומן יש בבשר המוזל אמרה: "50% שומן. לפחות".
משופרסל נמסר בתגובה: "הטענה משוללת כל יסוד. שופרסל מציעה ללקוחותיה בשר טחון טרי בהתאם להוראות מכרז משרד הכלכלה. ככל שנאמר אחרת על ידי קצב או כל אחד אחר, הרי שזו אמירה לא מוסמכת ושלא משקפת את המצב האמיתי ועל כן אין להסתמך עליה".
מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה מסר כי "הזכות ליהנות מהטבת המדינה כוללת את החובה לעמוד בתנאים שיאפשרו לציבור לרכוש בשר טרי, באיכות טובה, באחוזי שומן נמוכים כפי שנקבעו, בנגישות ובנראות ברורה, כפי שנקבעו בכללי ההליך. כל ניצול לרעה של ההטבה תביא לסנקציות נגד היבואנים. אנו מזמינים את הציבור להמשיך ולדווח על הפרות בכדי שנוכל לבצע אכיפה נקודתית ברשתות שאינם עומדות בהוראות הנוהל".