למרות המשבר הכלכלי מסתבר שבחודשים מרץ עד ספטמבר 2020 נפתחו בישראל 55,031 תיקי עוסקים חדשים במע"ם. לשם השוואה, בחודשים מרץ עד ספטמבר 2019 (טרום משבר הקורונה) נפתחו במע"מ 71,873 תיקים של עוסקים חדשים. מדובר אמנם בירידה של 23.4%, אך יחד עם זאת מדובר במספר לא מבוטל של עסקים שנפתחו למרות המשבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברשות המיסים מעריכים כי מדובר בפתיחת עסקים בענפים עם פעילות גואה בתקופת הקורונה, כגון: עסקים בענף שליחויות והובלות וכן עסקים קטנים שעובדים מהבית. עו"ד טלי ירון-אלדר, שותפה במשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות' ונציבת מס הכנסה לשעבר, אומרת כי אמנם "יש פחות תיקים חדשים שנפתחים, כי רבים חושבים שזה לא הזמן להיכנס לשוק עם עסק חדש. עם זאת, יש ענפים רבים שממשיכים לפעול, ויש לא מעט שכירים שפוטרו והופכים להיות עצמאים ופותחים עסקים".
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים. עדיין לא משתקף במספרים
(צילום: עמית שאבי)
לדברי עו"ד מנור תמרי, המתמחה בליווי עסקים "מרגע שירד הסגר הראשון בתחילת חודש מאי הורגשה עלייה חדה בביקוש לביצוע עסקאות של רכישת עסקים או רכישת זכיינות, וזאת עקב הרצון של שכירים רבים אשר פוטרו או נמאס להם להיות תלויים בחסדיהם של מעסיקים לדאוג בעצמם לעתידם הכלכלי. נקודה נוספת הינה האפשרות לניצול הזדמנויות עסקיות שנוצרו עקב משבר הקורונה, כלומר רכישת עסקים שנקלעו למשבר תזרימי או קבלת תנאים מסחריים משופרים באופן מהותי מאלו שניתן היה לקבל טרם משבר הקורונה".

סוגרים פחות

נתון מעניין נוסף הוא העובדה כי כמות העסקים שנסגרו בחודשי הקורונה היה נמוך ביחס לשנה שעברה. מנתוני רשות המיסים עולה כי מינואר עד יוני 2019 נסגרו כ-14 אלף עסקים. לעומת זאת בין ינואר ליוני 2020 נסגרו רק 9,384. בין מאי לאוגוסט 2019 נסגרו 21,535 תיקים במע"מ. לעומת זאת, בין מאי לאוגוסט 2020 (שיא תקופת הקורונה) נסגרו רק 18,780.
לדברי עו"ד ירון אלדר, "יש תופעה של עסקים הפסדיים שממשיכים להתקיים כדי לקבל את המענקים הממשלתיים, אך זה גם נובע מכך שהיום פשוט זו ביורוקרטיה מאוד מורכבת לסגור תיק במע"מ". לדברי עו"ד תמרי, "מהמספרים של רשות המסים על סגירת העסקים מתחילת הקורנה עדיין לא ניתן ללמוד את היקף התופעה".