בעקבות משבר הקורונה עלה מאוד השימוש במסחר מקוון והוקמו אתרי אינטרנט רבים המפרסמים עסקים. כך למשל, בחודש מאי דיווחה חברת WIX על עלייה של 63% במספר משתמשיה, כלומר במספר המבקשים להקים אתרים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קיבצנו עבורכם 10 טיפים שרצוי ליישם לפני שאתר חדש עולה לאוויר, קל וחומר אם הוא כבר פועל, בשביל למנוע חשיפה לתביעות משפטיות, באמצעות עוה"ד הלה פלג ונועה וילינגר ממחלקת רגולציה מונעת במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'.
1 צפייה בגלריה
תמונה של קניית מזון אונליין
תמונה של קניית מזון אונליין
קניית מזון אונליין
(צילום: Shuttertock)

תנאי השימוש

לשים לב לאותיות הקטנות המסדירות את היחסים בין הגולש (המשתמש) ובין העסק (מפעיל האתר). עסקים רבים לא יודעים מה צריך לכלול בתנאים אלה, ולפיכך נמנעים מלהתייחס אליהם או להוסיפם. הגולש נכנס לעסק שלכם, הוא צורך את המידע שאתם מפרסמים, לעיתים מגיב, לעיתים מעתיק מידע, לעיתים מכניס מידע שגוי מכוון ולעיתים מפיץ עליכם מידע כוזב.
תנאי השימוש עוסקים בכל הפעולות האלה במטרה להגן על העסק שלכם. התנאים כוללים התייחסות לאיסור שימוש לרעה במידע שלכם, מגינים עליכם מאורחים לא קרויים, מסדירים את הזכויות שלכם ביחס לאתר ואת החובות של מי שבא לבקר בו.

נגישות

ב-2017 ערך המחוקק תיקון לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות לשירות) ובו התווספו הוראות ספציפיות המחייבות להנגיש כמעט כל אתר (למעט חריגים), בהתאם לתקן בינלאומי של הנגשת אתרים. הנגשה זו כוללת רכיבים כמו הגדלת טקסט, ניגודיות, צבעים, תצוגת אנימציות והבהובים ועוד. ההנגשה היא ברמת התכנות והיא דורשת פעולות פשוטות יחסית ותוסף המנגיש את תוכני האתר. כמו כן, החוק דורש להוסיף לאתר "הצהרת נגישות" ובה מתוארת ההנגשה באתר וההנגשה הפיזית הקיימת במקום שהעסק נותן בו שירות (חנויות, סניפים, משרדים וכו').
החוק גם קובע שעסק המעסיק יותר מ-25 עובדים חייב למנות רכז נגישות המכיר את התחום ויהיה הגורם שאליו אפשר לפנות בשאלות. על כל הדברים האלה חייבים להצהיר באתר של העסק, אחרת הוא חשוף לתביעות. תובעים ועורכי דין רבים מנצלים את היעדר הידיעה בתחום, ובכל יום נשלחים מכתבי התראה ומוגשות תביעות ייצוגיות רבות במיליוני שקלים נגד עסקים מכל התחומים.

מדיניות פרטיות

הפיתוחים הטכנולוגיים המואצים מאפשרים לנו לדעת הרבה יותר על הלקוחות המבקרים באתר שלנו. יישומים שמאפשרים מעקב אחרי כתובות IP, נתוני גלישה ושימוש ב-cookies הם רק חלק מהכוח שיש למי שמשתמש בחוכמה במידע שמתקבל מניהול האתר שלו. אבל לפני שאתם עושים שימוש במידע הזה עליכם לעדכן את הגולשים.
לשם כך נהוג לעשות שימוש ב"מדיניות פרטיות" המסדירה מה אתם עושים, עם איזה מידע, עם מי אתם חולקים אותו, אילו נתונים אתם אוספים ועוד מידע על הגולש, ואסור לכם להשתמש בו, לפחות בלי לעדכן אותו.

מכר מרחוק

בחרתם להקים אתר שאינו רק אינפורמטיבי, אלא ממש כולל עסק מרחוק שבו אתם יכולים להציע את מרכולתכם למכירה? מצד אחד, הקלתם על הלקוח, מהצד השני, הטלתם על עצמכם חבות נוספת מכוח הדין: מעתה אתם נכנסים להגדרת מי שמבצעים "עסקת מכר מרחוק" לפי סעיף 14 ג לחוק הגנת הצרכן. כעת חלים עליכם חובות נוספים, שעיקרם גילוי רחב של פרטי העסקה.
החוק מגדיר שבעה פרטים ביחס למוצרים שאתם חייבים לגלות - שם וח.פ של העסק בארץ ובחו"ל; תכונות הנכס; מחיר הנכס ותנאי התשלום; מועד ודרך אספקת הנכס; תקופת ההצעה; אחריות ופרטים בעניין זכויות הביטול של העסקה. בנוסף, המחוקק הטיל חובת "מסמך בכתב", כלומר מסמך המסכם בעברית את התכונות המרכזיות של העסקה וניתן לצרכן לכל המאוחר במועד אספקת המוצר. לא מסרתם מסמך בכתב? אתם חשופים לתביעה ייצוגית. לא פירטתם את תכונות המוצר שאתם מוכרים? אתם חשופים להפרת הדין.

רוצה לקבל ניוזלטר?

מותר לשלוח פרסומות ועדכונים מסחריים רק למי שהסכים ואישר את קבלתם. אז איך מקבלים הסכמה? יש שתי דרכים. האחת היא Opt In - בחירת הצטרפות של הלקוח. הלקוח נרשם לרשימת התפוצה שלכם ומאשר במפורש ובכתב קבלת דיוור. הדרך השנייה היא Opt Out - ברירת מחדל של הצטרפות. בדרך זו אתם מעדכנים את הלקוח כחלק ממתן השירות שהפרטים שהוא מוסר לכם ישמשו אתכם למשלוח דיוור פרסומי.
עם זאת, עצם הרישום אינו מספיק, וגם לדיוורים יש דרישות. כך, לדוגמה, הכותרת צריכה להכיל את המילה "פרסומת", אתם צריכים לפרסם את פרטי הקשר שלכם, ותמיד להציע ללקוח אפשרות להסיר את עצמו מהרשימה.

גודל אותיות

לדברי עוה"ד וילינגר ופלג, "לאחרונה, בעת ייעוץ משפטי לאתר קמעונאי גדול, נתקלנו במודעה בולטת באתר. בצבע אדום זועק, בפונט אריאל 150, הופיעה המילה "מבצע". בהמשך, בצבע לבן, בגודל מינימלי (נדרשנו להגדיל את הפונט כדי להבין מה כתוב) נכתב כי 'המבצע תקף רק לסניפים בצפון הארץ'. שיווקית אולי זו דרך טובה למשוך לקוחות, אך מבחינת החוק זה פסול.
"תקנות הגנת הצרכן קובעות יחס של גודל אותיות, ולפיו גודל האותיות המזערי בתנאי הכלול במודעה יהיה 30% מגודל האותיות הגדול ביותר באותה מודעה. כמו כן, התקנות קובעות שהאותיות לא יכולות להיות נטויות או מוצרות, הן לא יכולות לגעת האחת בשנייה וצבען צריך להיות נוגד את צבע הנייר שעליהן הן מופיעות, גם בכלי התקשורת האלקטרוניים. אז לפני שאתם מקטינים את פונט תבדקו שהוא לא קטן מדי".

מצגים מטעים

אחד האיזונים הקשים ביותר הוא האיזון בין השיווק ובין האמת, או במילים אחרות, הצורך להימנע מהפרזות שאינן מבוססות. בתי המשפט מגדירים מצג מטעה (שהוא כמובן הפרת הדין) כמצג שאינו תואם את המציאות בפועל. וכך, כל שימוש במילים מפריזות, חד-משמעיות ומוחלטות תמיד מעורר תמרור אזהרה מכיוון שהן עשויות להיות הפרה של הדין.מבצעים
בחרתם להציע מבצע באתר? גם למבצעים יש כללים. הם מוגבלים בזמן, ואפשר להציע את מחיר המבצע במשך 35 ימים בלבד. כל מבצע צריך להיבדק על פי הוראות הממונה על הגנת הצרכן.

מועדון לקוחות

בתיקון שנחקק לפני כשלוש שנים שם המחוקק דגש ספציפי על האופן שבו יש לעדכן את מועדון הלקוחות על שינוי עתידי בתנאי המועדון. החוק גם מפרט מהן הדרכים שבהן צריך להודיע לחברי המועדון ומהן הזכויות של חברי המועדון בתקופת הביניים.

מאגר מידע

אתרי אינטרנט, בעיקר אתרים שמוכרים מוצרים, כוללים לא פעם מקום שבו הגולשים מוסרים פרטים אישיים שלהם החסים תחת חוק הגנת הפרטיות כמו פרטי כרטיס אשראי, מספרי תעודות זהות ואפילו כתובות דוא"ל. פרטים אלה נחשבים למידע מוגן שצריך להיות מוחזק בצורה מאובטחת על פי תקנות הגנת הפרטיות. יש חובה להקים מאגר מידע מאובטח שבו אתם מוסרים מה המידע השמור אצלכם ולאילו מטרות נשמר. כעסק, אתם האחראים במקרה של פרצה באבטחה של המאגר והחובות החלות עליכם מרובות.