"לא תהיה שום הפחתת שכר במגזר הציבורי". כך מבהירים בהסתדרות בשיחה עם ynet. שבועיים לאחר שפורסם כאן לראשונה כי שר האוצר ישראל כץ הבטיח לקצץ מיליארדי שקלים מהמגזר הציבורי - המגעים בין האוצר להסתדרות נכון להיום מצויים במבוי סתום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"המגעים המתקיימים עם ההסתדרות על התייעלות במגזר הציבורי נעשים בתקווה לחסוך מיליארדי שקלים בשנה הקרובה ללא פיטורים המוניים של עובדים, אבל תוך פגיעה מסוימת בשכרם", אמר כץ לפני כשבועיים. אלא שגם היום הסתיימה פגישה בין צוותי משרד האוצר וההסתדרות ללא תוצאות ולפי שעה ההסכמות הן מעטות בלבד.
1 צפייה בגלריה
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ההסתדרות לא מוכנה להפחתות שכר ולפגיעה בהטבות של עובדי המגזר הציבורי, כפי שתכנן משרד האוצר, שביקש להרוויח מהמהלך לפחות שבעה מיליארד שקל בשנה, במשך שלוש שנים.
ההסכמות לפי שעה מעטות ביותר: מאז סוף שנת 2017 אין הסכם שכר תקף במגזר הציבורי ובהסתדרות מוכנים לוותר על עדכוני ההסכם לשנת 2018. כמו כן, מוכנים בהסתדרות להקפיא את השכר, אולם אין הסכמה על הפחתות שכר. באוצר מבקשים הקפאה לשנתיים ובהסתדרות מוכנים בינתיים להקפאה של שנה. עוד הסכמה של ההסתדרות היא לדחות את חתימת הסכם השכר הכולל החדש עד לסוף 2021.
מנגד, באוצר דורשים את הפסקת ההפרשה לקרנות ההשתלמות לשנתיים הקרובות, שכן צעד כזה לא יפגע בצריכה, הקטנת הפרשות לפנסיה, צעד שאותו שוללת ההסתדרות לחלוטין, מניעת גיוס עובדים חדשים למגזר הציבורי ומתן כלים לגמישויות במגזר, הכוללים ניוד של עובדים ושינוי תפקידים.

"הזדמנויות בצל המשבר"

בעיקר מדובר על מה שמכנים במשרד האוצר "הזדמנויות שנוצרו בשל משבר הקורונה", שכוללות ניוד של עובדים לקבלת קהל מקוונת במקום פרונטאלית והפחתה במספר העובדים שיעבדו בקבלת קהל בשירות הציבורי. באוצר דורשים שכבר עתה ייקבע שינוי מבני ארוך טווח, נוכח המצב החדש שיצר משבר הקורונה בשל הצורך בשמירת מרחק.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי "יש להגיע להסכמה מהירה על השינויים במגזר הציבורי כדי להתחיל כמה שיותר מהר את ההתאמות הנדרשות למצב הנוכחי ולא נראה לנו נכון לבזז כעת את הזמן היקר לפגישות רבות נוספות".
יצוין כי במגזר הציבורי מועסקים כיום 700 אלף עובדים, כולל עובדים שבהסתדרות מציינים כי היקף עבודתם דווקא גדל בשל משבר הקורונה ובראשם עשרות אלפי השוטרים, עשרות אלפי מורים, העובדים הסוציאליים, האחיות וצוותים רפואיים בבתי החולים הממשלתיים, עובדי הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה ועוד, "שכולם עובדים כעת יותר ולא פחות מאשר לפני משבר הקורונה".
עוד מציינים מתנגדי הקיצוצים, כי השכר הממוצע במגזר הציבורי הוא רק 13-12 אלף שקל ברוטו בחודש. עם זאת, יצוין כי השכר הממוצע בכלל המשק בישראל הוא כ-10,500 שקל בחודש.
גורם בכיר בהסתדרות אמר הערב ל-ynet כי מתקיימות שיחות רצופות עם אנשי משרד האוצר, אולם "לצערנו, אין התקדמות של ממש, כאשר חלק ניכר מהצעות האוצר לא באות בכלל בחשבון".
פורסם לראשונה: 20:33, 23.07.20