ועד טייסי אל על פנו לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרישה לביטולו של הסכם העבודה שחתמה ההסתדרות בשמם מול הנהלת החברה בשבוע שעבר. לטענת הטייסים, ההסתדרות הפרה את חובתה לייצג אותם בהוגנות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בבקשה למתן צו הצהרתי שהגישו היום (ה') עורכות הדין אפרת דויטש וענבל פלמור-דורי בשם ועד טייסי אל על, דורשים טייסי החברה צו מניעה דחוף לכניסתם לתוקף של הסכמי העבודה שההסתדרות חתמה בשמם בשבוע שעבר מול הנהלת החברה. השופט דורי ספיבק קבע כי לא יינתן צו ארעי. דיון בעניין יתקיים ביום ראשון.
3 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
עוד דורשים הטייסים לקבוע כי ההסכם אינו תקף, וכן לחייב את הנהלת החברה לנהל איתם משא ומתן שקוף, במהלכו יוצגו בפניהם הסכמי העבודה שחתמה החברה עם שלושת הסקטורים הנוספים בחברה: ועד אנשי צוות דיילי אוויר (דיילים ומנהלי שירות בטיסה), ועד מנהלי וועד תחזוקה והנדסה. יתרה מכך, הטייסים ביקשו מבית המשפט לאפשר להם לתבוע כספית את ההסתדרות על רשלנות בייצוגם.
אתמול, כחלק מתשובת משרד האוצר לחברה שביקשה שיועברו לה 230 מיליון שקלים מכספי עודפי הפיצויים של החברה, קבע האוצר לוח זמנים קצר במהלכו צריכה החברה לצאת להנפקת מניות בעוד ארבעה שבועות. לכן, פנו הטייסים בדחיפות לקבל סעד משפטי.

"החברה לא ניהלה משא ומתן"

הטייסים הגדירו את התנהלות הנהלת החברה כ"איבוד רסן גמור" וציינו כי "החברה לא ניהלה משא ומתן בשקיפות, לא בתום לב ולא בכלל, אלא הציגה לציבור אצ"א (אנשי צוות אוויר - טייסים. א"ב) דרישה חד צדדית אחת: קיצוץ שנתי של 110 מיליון דולר בעלות העסקתתם בחברה ובסך הכל קיצוץ בשווי 550 מיליון דולר לחמש שנות ההסכם".
3 צפייה בגלריה
אלי דפס
אלי דפס
אלי דפס, יו"ר דירקטוריון אל על
(צילום: מוטי קמחי)
הטייסים ציינו כי לא הוצגו להם נתונים והוסיפו כי לפי הידוע להם, נתונים מהותיים לא הוצגו גם לנציגי ההסתדרות. "למעשה הסתדרות העובדים החדשה קיבלה באופן גורף את דרישת החברה לקיצוץ בעלות העסקת אצ"א ללא בדיקה כלכלית, ללא שיתוף יועץ כלכלי, ללא שיתוף גורם מקצועי המצוי בסדרי העבודה של טייסי החברה ועם גזרות כלכליות ללא הגבלת זמן".
עוד ציינו הטייסים כי הנהלת החברה הודיעה כי לא תסכים לנהל מו"מ ללא הסכמת הטייסם לקיצוץ של 110 מיליון דולר עלות שנתית. "קיצוץ השכר הוסכם עם ההסתדרות מראש, אשר הבטיחה תמיכתה הבלתי מסויגת בחברה, על אף שכאמור אף כלכלן לא זכה לראות על מה ומדוע מתבססת דרישה זו וכיצד היא מתחלקת ללא משא ומתן".

"אין עודף במגזר הטייסים"

הטייסים ציינו בבקשתם לבית הדין כי הם מעוניינים לסייע לחברה להיכנס להליך של הבראה והתייעלות, אולם זכותם להתדיין ולהיות מעורבים בהסכם שנחתם עימם. לטענתם, שלושת הסכמי העבודה האחרים בחברה לא הוצגו בפניהם.
לטענת הוועד, בערב בו נחתם ההסכם הודיע להם יו"ר ההסתדרות כי הוא מתכוון לחתום על הסכם עבודה קיבוצי ואמר שהם "מוזמנים", לדבריו, לצרף את חתימתם. "יו"ר ההסתדרות הודיע כי עקב חששו מהליכי הקפאת הליכים הוא יחתום, כך הצהיר לפני שהחל המו"מ וכך גם עשה בפועל".
3 צפייה בגלריה
הודיע מראש שיחתום, לטענת הטייסים. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
הודיע מראש שיחתום, לטענת הטייסים. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
הודיע מראש שיחתום, לטענת הטייסים. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
הטייסים צירפו לבקשתם את הסכם ההתייעלות שחתמו בשנת 2018 עם ההנהלה עם כניסתם לתוקף של תקנות המנוחה החדשות (FTL), דבר שלטענתם הוביל לצמצום צוותי טיסה, קיצור זמני מנוחה סגירת ציים ועוד. "מגזר אצ"א הגיע למשבר הקורונה כשהוא רזה ויעיל ללא עודף בטייסים, בעוד יתר המגזרים התאפיינו בעודף נרחב בכוח אדם עליו דובר שנים וממנו התכוונו להיפרד במסגרת הסכמי התייעלות מגזריים".
ועד הטייסים העלה טענות קשות על התנהלות ההסתדרות וקבע כי ייצוג של הטייסים מבלי לשמוע את דעתם הינו ייצוג בלתי הוגן. "כיצד יכול ארגון עובדים לדרוש מהנהלות לקיים חובת היוועצות וניהול מו"מ, הרי בהתנהלותה פעלה הסתדרות בניגוד לדרישותיה הבסיסיות ביותר ממעסיקים", כתבו הטייסים בפנייתם לבית הדין וציינו כי זכו לכינוי גניי מצג נציגי הועדים האחרים באל על כדוגמת "רעים" ו"חזירים".

ההתסדרות: "חשוב להתייחס לעובדות ולא לבדיות"

מההסתדרות נמסר בתגובה כי "בהמשך לפניית ועד טייסי אל על לביה"ד בבקשה שלא להכיר בהסכם ההתייעלות שנחתם בין ההסתדרות להנהלת אל על, ההסתדרות מבקשת להבהיר כי הארגון קיבל את כתב העתירה, וכבשאר המקרים תגיב לכך באופן ענייני בביה"ד.
"יחד עם זאת, ועם כל הכבוד הרב שההסתדרות רוכשת לטייסים על פועלם ומסירותם לאורך השנים, בשעה קשה זו בה מצויים המשק וחברת אל על, חשוב להתייחס לעובדות ולא לבדיות. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, עשו וימשיכו לעשות כל מאמץ על מנת לשמור על זכויות הטייסים באל על ולמנוע את מחיקתה המוחלטת של חברת התעופה, אך לא ייתכן שבעת פנייתם לביה"ד יכתימו הטייסים את שמה של ההסתדרות שנאבקת למענם, בפנייה מלאת אי-דיוקים. ההסתדרות דוגלת בהידברות ובשיתוף פעולה ותוסיף לעשות זאת עם כל ועדי העובדים באל על.
פורסם לראשונה: 15:05, 23.07.20