הצרכנים לא רוצים לקנות אוויר: חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר, הגישו שוב הצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן כך שנפח המוצר שנקנה לא יפחת מ-85% מנפח אריזת המצרך.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בתופעה שמוכרת מעולם דגני הבוקר והחטיפים: אריזות מלאות באוויר שמדמות נפח מרשים, כשבפועל תכולת המוצר האמיתית נמצאת בתחתית השקית ולעיתים לא מגיעה אפילו למחצית מנפחה.
2 צפייה בגלריה
מדף דגני בוקר. אריזות מלאות באוויר
מדף דגני בוקר. אריזות מלאות באוויר
מדף דגני בוקר. אריזות מלאות באוויר
(צילום: רויטרס)
להצעת החוק יש סעיף שעשוי לרוקן אותה מתוכן: שר הכלכלה, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יהיה רשאי לקבוע סוגי עוסקים או מצרכים שהוראות הסעיף לא יחולו עליהם, אם מדובר בסוג מוצר שאם תוקטן אריזתו המוצ
ר ייפגע.
עוד תופעה שהצעת החוק לא מתייחסת אליה: מוצרים שנמכרים באריזות שנראות זהות על המדף אבל בפועל המשקלים שלהם שונים. כך למשל, מרככי כביסה שאריזות ליטר שלהם נראות זהות לאריזות 960 מ"ל ודגני בוקר שונים שההבדלים ביניהם הם של כמה עשרות גרמים, מה שלא ניכר בגודל האריזה.
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "עוסקים רבים המוכרים מוצרי מזון עושים שימוש בגודל של אריזת המוצרים כדי ליצור מצג שווא בעיני הלקוח בכל הנוגע לתכולת המוצר. זאת, על ידי ניפוח האריזה באוויר או עיצובה כך שהצרכן יתרשם שתכולתה גדולה מתכולתה של אריזה צנועה יותר בממדיה, והכול על אף ששתי האריזות מכילות משקל נקי זהה של אותו מוצר.
"על כן, במטרה למנוע את הטעיית הצרכנים, מוצע לתקן את חוק הגנת הצרכן ולקבוע כי עוסקים יהיו חייבים לציין, בנוסף למשקל הנקי של האריזה ומספר פרטים נוספים כמתחייב לפי החוק, גם את נפח אריזת המצרך ואת נפח המצרך בפועל. כך, יוכלו הצרכנים להשוות בין מוצרים שונים על פי משקלם ונפחם בפועל ולא על פי נפח האריזה שלעתים רבות הוא מטעה. הצעת החוק תוביל לצמצום נפח האריזות ולצמצום כמות הפסולת, ותמנע יצירתם של מפגעים סביבתיים ותברואתיים המאיימים לזהם את האוויר, הקרקע ומקורות המים במדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
משה גפני במפגש ראשי מפלגות עם התעשייה הישראלית
משה גפני במפגש ראשי מפלגות עם התעשייה הישראלית
אחד ממגישי ההצעה, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני
(צילום: מוטי קמחי)
מדובר בהצעת חוק שמתגלגלת בכנסת כבר מספר שנים. הצעות חוק דומות בעיקרן כבר הונחו על שולחן הכנסת החל מ-2013 על-ידי חברי הכנסת דב חנין ואורי מקלב ואחרים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מסר כי "במטרה למנוע את הטעיית הצרכנים מוצע בהצעת החוק להדגיש את נפח אריזת המצרך ואת נפח המצרך בפועל, אקדם את החוק החשוב הזה בכנסת הנוכחית לטובת הצרכנים".