חברת אגד תתקין בכל האוטובוסים של החברה מערכת טכנולוגית חדשנית לטובת אנשים עם מוגבלות בראייה, בנוסף למערכת הכריזה. כך סוכם במסגרת הסדר פשרה שהושג בעקבות תובענה ייצוגית שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ושני אזרחים שפנו אליה, בשמם של 45 אלף אנשים עם מוגבלות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באוגוסט 2017 הגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אזרחים נוספים תובענה ייצוגית נגד חברת אגד, בטענה להפרות של חברת האוטובוסים בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים. הבקשה, שהייתה הבקשה לאישור הייצוגית הראשונה שהגישה המדינה וביקשה לייצג 45 אלף אנשים עם מוגבלות, הוגשה בעקבות תלונות שהועברו לנציבות ובהמשך לסדרה של בקרות מדגמיות שערכו מפקחי הנציבות. לאחר הגשת התובענה ביצעה אגד שורת פעולות שהביאו לכריזה סדירה באוטובוסים שלה.
1 צפייה בגלריה
אוטובוס אגד
אוטובוס אגד
אוטובוס אגד
(צילום: shutterstock)
על רקע זה, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והמבקשים ניהלו משא ומתן ממושך עם אגד, שלאחריו הוסכם לסיים את התובענה הייצוגית בהסדר הפשרה. במסגרת ההסדר, אגד התחייבה להמשיך ולהקפיד על קיום חובת הכריזה באוטובוסים שלה, וכן להקים, להתקין, ולהפעיל במשך חמש שנים מערכת טכנולוגית חדשנית, בכל האוטובוסים שהיא מפעילה בכל הארץ, שתאפשר תמיכה מלאה בצרכי הנגישות של נוסעים עם מוגבלות.
המערכת תאפשר לאדם עם מוגבלות קבלת מידע תחבורתי אישי ומעודכן לטלפון הנייד, לרבות 'כריזה אישית', ובנוסף תאפשר לו לסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה שיש אדם עם מוגבלות הממתין לו ועליו להקפיד במיוחד לאסוף אותו. כחלק מפעילותה, המערכת גם תבצע מעקב אחר קיום החובה. מערכת זו תסייע למנוע מצבים בעייתיים שעליהם מתלוננים אנשים עם מוגבלות, ובפרט אנשים עם מוגבלות בראייה, כגון הקושי לזהות את האוטובוס המתקרב או יציאה מהירה מדי של הנהג מן התחנה, בפרט כאשר מגיעים מספר אוטובוסים יחדיו.
המערכת החדשה תפעל במסגרת פיילוט של שלושה חודשים, במהלכם היא תיפתח לאנשים עם תעודת עיוור, ולאחר מכן תורחב בהסכמה של הנציבות, משרד התחבורה ואגד. המערכת תוקם ותופעל במימון מלא של אגד. הסדר הפשרה טעון אישור של בית המשפט המחוזי בירושלים.
את הנציבות ושני הפונים אליה מייצג עו"ד ד"ר יועד הלברסברג, ממונה תביעה - ראש הצוות האזרחי, בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מסר בתגובה: "נגישות בתחבורה הציבורית היא נדבך הכרחי ביכולתם של אנשים עם מוגבלות להשתתף בכל תחומי החיים באופן עצמאי ושוויוני. משמצאנו כי חובת הכריזה אשר נקבעה בחוק לא מומשה על ידי אגד החלטנו להגיש תובענה ייצוגית. זו התובענה הייצוגית הראשונה מסוגה שמוגשת על ידי גוף ציבורי. כתוצאה מהתובענה הושגה הנגשה באוטובוסים, וההסכם שגובש יוביל להקמה של מערכת טכנולוגית נוספת שתאפשר נגישות רבה יותר לאנשים עם מוגבלות".
עו״ד דורון טאובמן, שייצג את אגד בהליך, מסר בתגובה: "אגד הייתה שותפה מלאה להסדר הפשרה והיא מברכת על השגתו. אגד מחויבת ורתומה באופן מובהק ובלתי מתפשר לקידום נגישות בתחבורה הציבורית והיא רואה זכות גדולה בכך שאנשים עם מוגבלות נהנים משירותיה באופן שוויוני ונגיש. אגד הקפידה לכרוז בתחנות האוטובוסים והמערכת החדשה שהיא גיבשה תהווה תוספת הנגשה משמעותית לא רק בתחנה אלא לאורך המסלול כולו, לרווחת הנוסעים".