משבר הקורונה פגע קשות בעובדים עם מוגבלות והביא לירידה משמעותית בשיעור התעסוקה שלהם בשוק העבודה. בפברואר השנה, בטרם פרצה בישראל מגפת הקורונה, עמד שיעור הלא מועסקים בקרב עובדים עם מוגבלות על 41%, ואילו באוקטובר עלה הנתון ל-62%, כך עולה מסקר שערך מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל עבור נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בסקר השתתפו 473 עובדים עם מוגבלות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למשבר הקורונה היו השלכות רבות על אנשים עם מוגבלות אשר לא פעם מצאו עצמם "נשארים מאחור" ולא נלקחים בחשבון בהנחיות ובשינויים התדירים. בתחום התעסוקה, מהנתונים שנאספו עד כה בנציבות, ניכר כי המשבר השפיע יותר על אנשים עם מוגבלות מאשר על אנשים ללא מוגבלות, אשר פוטרו או הוצאו לחל"ת בשיעורים גבוהים יותר, וצפוי כי ייקח יותר זמן עד שיחזרו לשוק העבודה.
3 צפייה בגלריה
תעסוקת עובדים בעלי מוגבלות
תעסוקת עובדים בעלי מוגבלות
תעסוקת עובדים בעלי מוגבלות
(צילום: shutterstock)
לדברי אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, "זהו נתון מדאיג ביותר", וקיים חשש כי "מעסיקים ניצלו את משבר הקורונה להיפרד מעובדים עם מוגבלות". טורם מציין כי "בשל משבר הקורונה נערך בגל הראשון סקר בקרב מעסיקים, שדיווחו כי הוציאו פי ארבעה יותר עובדים עם מוגבלות לחל"ת מאשר עובדים ללא מוגבלות. אנחנו יודעים ממשברים קודמים שאנשים עם מוגבלות יחזרו אחרונים לשוק התעסוקה, ויהיו מעסיקים שכלל לא יחזירו אותם".
בישראל חיים כיום כ-1.5 מיליון אנשים עם מוגבלות, המהווים למעשה כ-17% מכלל האוכלוסיה. מתוכם, כ-780 אלף בגילאי העבודה.
טורם מוסיף כי לפני מגפת הקורונה 80% מהאנשים ללא מוגבלות היו מועסקים, זאת לעומת שיעור של 61% בקרב אנשים עם מוגבלות. "זה היה בעולם הישן. היום, בתקופת הקורונה, המגמה מדאיגה. במידה והמצב לא ישתנה, צפוי שנראה ירידה משמעותית בנתוני התעסוקה של 2020 ופערים גדולים בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות".
3 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בראשון לציון
לשכת התעסוקה בראשון לציון
לשכת התעסוקה בראשון לציון
(צילום: אורי דוידוביץ')
"אותי מטריד מה יקרה אחרי תום המשבר, איך נחזיר את העובדים עם מוגבלות לשוק העבודה", מציין טורם. "המגמה מעלה חשש שהקורונה תחזיר אותנו כמעט עשור לאחור בשיעור התעסוקה של עובדים עם מוגבלות. מדינת ישראל צריכה לראות איך היא יוצרת תמריצים למעסיקים להחזיר, ומהר, גם אנשים עם מוגבלות. לקח שנים להכניס אותם למעגל העבודה, שלא ייקח עכשיו שנים להחזירם".