דצמבר 1999. העולם כולו ממתין בחרדה לבאג 2000 ולתוצאותיו ההרסניות. החשש היה שהבאג, שכונה Y2K, ישגע מחשבים עם המעבר לתאריך שמכיל את הספרות 00, יעלים כסף מהבנקים וישבש כורים גרעיניים. בינתיים באסם, החליטו לצאת בסדרה של שישה מוצרים לכבוד המילניום ובראשם: במבה 2000 בצורת הספרות 2 ו-0.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה לא הסתפקה בבמבת המילניום. בין המוצרים הנוספים שעוצבו בדמות הספרות הגורליות היו פסטת המילניום, דגני בוקר צ'יריוס מילניום, שוקולד נסטלה מילניום, עוגת מילניום וביסלי – ניחשתם נכון – מילניום.
9 צפייה בגלריה
רולר והארי פוטר
רולר והארי פוטר
זה מה שקנינו לפני 20 שנה. רולר והארי פוטר
(צילום: אורן אגמון, יח"צ)
מילניום הייתה אז מילת הבאזז בשיווק. ברחבי העולם, מגוון מותגים יצאו במהדורות לכבוד האלף החדש. כך למשל, צ'יריוס נקראו בארה"ב מילניוס לרגל המאורע, ו-M&M's שווקו בצבעי קונפטי אחרי קמפיין מאסיבי שהכריז עליהם כ"ממתק של המילניום". בישראל, החלו לשווק בשנת 2000 את שוקולד פרה עלית עם סוכריות קופצות. לא כמהדורת מילניום, אבל ללא ספק עם רפרנס לחגיגות.
הבאג התגלה כעורבא פרח ואחרי אנחת רווחה קולקטיבית, חזרנו לצרוך אוכל. בשנת 2000 קנינו מזון ומוצרים לבית ברשתות קלאבמרקט, קואופ, היפרנטו, זיל וזול, יוניברס קלאב, מטרו, גרינברג, קוסמוס וג'מבו. שופרסל הייתה אז רשת בצמיחה (שהפעילה תת רשת בשם מיני נטו) ורמי לוי החזיק כמה חנויות באזור ירושלים.
9 צפייה בגלריה
באג 2000? באסם יצאו עם במבת המילניום
באג 2000? באסם יצאו עם במבת המילניום
באג 2000? באסם יצאו עם במבת המילניום

לא שרדו: בקבוקי ענק של פפסי, גבינת באלאנס וסנאפל

לא מעט מוצרים לא שרדו את מבחן 20 השנים. בשנת 2000, משום מה, פפסי ישראל השיקה בקבוקי 1.65 ליטר. צרכנים התלוננו שהגודל החדש לא נכנס למקרר. החברה הודתה בכישלון וחזרה לבקבוקי 1.5 ליטר.
לצד פפסי, שתינו אז גם סנאפל, המשקה האמריקני שהגיע לארץ בטעמי מנגו פפאיה, תות קיווי, תה ירוק יסמין, וכשל. כיום הוא נמכר רק בחנויות ממתקים בייבוא לא רשמי. בירה קורונה אמנם הגיעה לארץ ב-1992, אבל את הסלוגן: "הבירה המקסיקנית מספר 1 בעולם" - היא הפכה למדבק גם בשנת 2000. גם סודה קלאב הייתה אז להיט.
תנובה ניסתה למכור תחת מותג מאמא עוף מוצרי עוף טריים כמו שניצל – בניסיון שכשל. גם קוטג' יוגה ביו שלה (קוטג' בתוספת יוגורט) נעלם מאז וגבינת באלאנס עם תוסף אומגה ששווקה כגבינה שמיועדת לבריאות הלב, הייתה אז בשיאה אך לא שרדה. עוד מוצר שלא שרד הוא גבינת שמנת נפוליאון קוויאר, שיצאה בשנות ה-90, וחודשה בשנת 2000.
בשטראוס, שינו את מעדן הגולן למעדן שטראוס, ולדנט - מהפך שכשל. דנונה השיקה יוגורט ללא חתיכות ומכרה דנונה גרנד פרי עם חתיכות תמר ובננה. מחלבת צוריאל החלה לשווק שוקו סויה ואחר כך הפכה לאימפריית מעדני ומשקאות סויה, שנמוגה במרוצת השנים. טבעול השיקה אז סדרת שווארמה צמחית, שכללה שלושה מוצרים והתיימרה לגרום לסגירת שווארמיות. זה לא עבד.
לגלידות נסטלה קראו אז נסטלה מוטה והיא שיווקה ארטיק רולר שהיה להיט לשעתו. שטראוס עדיין מכרה אז את סוכריות מותר של עלית ורמדיה הייתה מזון התינוקות המוביל.
9 צפייה בגלריה
רולר של נסטלה
רולר של נסטלה
היה להיט. רולר של נסטלה
(צילום: יח"צ)
סלטי צבר יצאו בשנת 2000 לראשונה עם המוצרים: חציל במיונז, חומוס טחינה וחומוס אבו גוש, ששרדו עד עצם היום הזה. ממרח חומוס קל של החברה – פחות הצליח. השחר העולה השיקה לראשונה ממרח שוקולד אגוזים למטרות לחימה בנוטלה - שגרסה שלו נמכרת גם היום.
תלמה מכרה דגני בוקר בשם ספרקים שנעלמו וקנור השיקה תיבולית בטעם פטריות ששרדה שני עשורים. שטראוס ניסתה לשווק לילדים מעדן בשם דני שקשק, שכשל.
קיטקט צ'אנקי הגיע לארץ בשנת 2000 והוא עודנו כאן. לעלית היה שוקולד לילדים בשם צ'אק שנעלם מאז.
בתחום ניקיון הבית כיכבה אורלי לוי שהייתה אז דוגמנית ושימשה פרזנטורית של סנו. השתמשנו אז לראשונה בריצפז "דוחה חרקים" וגם בפרסיל כדוריות הניקיון ומרכך כביסה נקה סופט "מחליק קמטים" - שפס מן העולם. ד"ר פישר הציג אוטראסול בספריי ומעשנים השתמשו בטופול, "משחת השיניים למעשנים".

נפתחה קסטרו מן; וקנינו: אופנת קפה, משקפי שמש פרינס ופיקאצ'ו

מה לבשנו? בשנת 2000 המכנסיים גלשו לגזרה נמוכה כמעט בגובה המפשעה ולעיתים היו בגזרת פדלפון. חולצות בטן היו עדיין להיט. נפתחה פה לראשונה רשת קסטרו מן ובארה"ב הושקה רשת הוליסטר, שחנות ראשונה שלה נפתחה ביולי 2000.
9 צפייה בגלריה
אופנת ראש אינדיאני
אופנת ראש אינדיאני
זה מה שלבשנו בשנת 2000: אופנת ראש אינדיאני
(צילום: מולה עשת)
למשביר לצרכן הייתה רשת לבגדי ילדים שקראו לה יו יו. גרביים וגרבונים קנינו מלודז'יה רוטקס, לבשנו ראש אינדיאני, זרקא, אופנת קפה וקרוקר, ענדנו משקפי פרינס, והחברה הממשלתית למדליות עדיין פרסמה כל מיני תליונים לחגים ואירועים מיוחדים כ"מתנה לאמא", או "ליום ירושלים".
גרביים וגרבונים קנינו מלודז'יה רוטקס, לבשנו ראש אינדיאני, זרקא, אופנת קפה וקרוקר וענדנו משקפי פרינס
מוצרי חשמל קנינו ברשתות כמו מולטי קש ומוצרים לבית ברשת הנדימן. על מקררים שילמנו 5,600-6,000 שקל, על מכונות כביסה 5,000-2,500 שקל ועל מקלטי טלוויזיה 6,000-3,000 שקל. בשנה הזאת ניסו למכור לצרכנים ב-240 שקל מכשיר שנקרא נקניכיף – לאידוי נקניקיות בבית.
בקניון, אכלנו בננדוס ז"ל וקנינו מוצרי כתיבה בארטא. קרליין ניסתה אז למכור איפור בסופרמרקטים – מהלך שלא צלח. ברכב נמכרו פה מותגים כמו פורד פוקוס ואיסוזו.
חבילת נופש שכוללת טיסה עלתה ברויאל ביץ' אילת 15 אלף שקל. בתחום הנדל"ן: כבר אז, מכרו לצרכנים תמימים קרקע חקלאית להשקעה. ולילדים: פיקאצ'ו מדמויות פוקימון היה אז להיט הלהיטים.
9 צפייה בגלריה
פיקאצ'ו
פיקאצ'ו
אהוב הילדים. פיקאצ'ו
(Shutterstock)

חברת yes מגיחה לאוויר העולם, בזק נלחמה על הטלפון הביתי

בשנת 2000 הושקו בישראל שידורי הלוויין של חברת yes. עד סוף השנה היא הגיעה לכמיליון לקוחות ונחשבה למפרסם הגדול ביותר. מחיר ממוצע למינוי yes ב-2001 עמד על 147 שקל ללא מע"מ.
בטלוויזיה בכבלים צפינו דרך מתב, ערוצי זהב, גוונים וחברות אזוריות נוספות. בעקבות כניסתה של yes והשקעות לא נכונות של חברות הכבלים, הן התמזגו לכדי חברה אחת, HOT, שבאה לאוויר העולם רק ב-2003. זה לא הביא להורדת מחירים – כזכור, אלא לעידן של שירות לקוחות בעייתי וחוזים דרקוניים שבסופו של דבר נוטרלו על-ידי משרד התקשורת.
חברת האם של yes, בזק, עוד נלחמה אז על חיוניותו ההולכת וגוועת של הטלפון הביתי. היא פמפמה לצרכנים שכשהם בבית - מדברים רק בבזק (כדי לא לשלם מאות ואלפי שקלים לחברות הסלולר שתפחו אז מעודף מזומנים). היא גם הציעה תא קולי משפחתי: לכל אחד בבית יש תא קולי פרטי.
שיחות לחו"ל נעשו דרך בזק בינלאומי ששיווקה אז את הקידומת אפס אפס, או קווי זהב או ברק 013. פרטנר נקראה אז אורנג' והצבע שלה היה כתום. בשנת 2000 סלקום אימצה את הצבע הסגול המזוהה איתה עד היום.
עדיין השתמשנו אז בטלכארט – כרטיס מוטען בכסף עבור טלפונים ציבוריים, וגם בבזקכרט – כרטיס חיוג לארץ ולחו"ל. לאמא התקשרנו באמצעות שירות 142 – גוביינא.
9 צפייה בגלריה
טלכרט
טלכרט
לא להאמין שככה התקשרנו. טלכרט
(צילום: עידו קינן)
מחירי חברות התקשורת היו גבוהים – מאות ואלפי שקלים בחודש למי שלא נזהר. המבצעים מגוחכים: בזק בינלאומי הציעה 35% הנחה בסופ"ש על שיחות לחו"ל. מי שהשתמש בטוקמן (כרטיס חיוג לשיחות סלולר), שילם 76.3 אגורות לדקת זמן אוויר. המתחרים, ביג טוק ואיזי בונוס, היו קצת יותר זולים.
נוקיה ואורנג' יצאו אז במבצע משותף: 99 שקל בחודש לחבילה שכללה את נוקיה 5110 ו-500 דקות שיחה בחודש. החבילה שווקה באמצעים שאסורים כיום: כריכת מכשיר וחברה והתחייבות לעד 36 חודשים.

דיסקים, פלייסטיישן 2 ונוקיה 3310 האהוב

לכולם היו דיסקים בבית ומארזי דיסקים היו אז קטע. בפברואר 2000, חברת NMC הוציאה לכבוד יום האם (לפני ששונה ליום המשפחה) מארז של שני דיסקים שכונה: "לאמא הטובה בעולם" – 30 שירים בעריכת אילן בן שחר.
מארזי דיסקים היו אז קטע. NMC הוציאה לכבוד יום האם מארז עם 30 שירים בעריכת אילן בן שחר
9 צפייה בגלריה
פלייסטיישן 2
פלייסטיישן 2
פלייסטיישן 2
(צילום: shutterstock)
זו הייתה השנה בה קראנו לראשונה את הארי פוטר בעברית. סדרת הספרים הפכה גם בארץ למגה להיט וכתיבת הסדרה הייתה עדיין בעיצומה. לקראת סוף השנה, ילדים כבר שיחקו בפלייסטיישן 2 (ps2).
9 צפייה בגלריה
הארי פוטר ואבן החכמים
הארי פוטר ואבן החכמים
סוף-סוף היה אפשר לקרוא בעברית. הארי פוטר
(צילום: אורן אגמון)
בשנת 2000 נוקיה החלה לשווק את המכשיר האהוב ביותר שלה, פורץ הדרך, שהפך לקלאסיקת קאלט בשל עמידותו הבלתי נלאית: נוקיה 3310 שפעל על GSM.
מכשירי מוטורולה שהיו מובילי מכירות החלו לאבד גובה לנוכח התעצמותה של נוקיה. היו לנו טלפונים של אריקסון ומיצובישי וקנינו בדוכנים בקניונים או בתחנה המרכזית החדשה בת"א שרשראות שקישטו את הטלפון הסלולרי.
היו לנו טלפונים של אריקסון ומיצובישי וקנינו בדוכנים בקניונים או בתחנה המרכזית החדשה בת"א שרשראות שקישטו את הטלפון הסלולרי
הטלפונים הסלולריים החלו לאפשר גלישה פרימיטיבית באינטרנט באמצעות טכנולוגיית WAP שנוקיה יישמה היטב. גם סאני יבואנית סמסונג החלה למכור אז בארץ טלפונים עם אינטרנט. לא היו אז טאבלטים אלא מחשבי כף יד ובאינטרנט גלשנו באתרים כמו נענע ו-iol שהיה להיט לפני תפוז, וכמובן: ynet. ועוד במחשבים: וורד 97 הוחלף אז בוורד 2000.
מי שטייל בחו"ל אחרי הצבא, שילם לקפה אינטרנט כדי לשלוח מיילים להורים בבית. גם בארץ היו כאלה. בין היתר: סניף אילן'ס בסופרמרקט קוסמוס בגעש, הציע ארבע עמדות גלישה ללא תשלום.
כתבה בידיעות אחרונות בישרה אז על חידוש מעניין: פיירטוק - תוכנה לשיחות עם חו"ל דרך האינטרנט. עוד בעיתונות: ידיעה על כך שפלאפון סם 611, כולל מודם "שמאפשר להעביר תמונה אחת במשך שעה ואין ניתוק או נפילה".
גוגל לא שלטה אז בחיינו ועדיין ערכנו חיפושים ב-30 מנועי חיפוש גדולים, רובם אינדקסים. השתמשנו במדריכי מפה במקום בווייז.

פרסומות: השמצת מתחרים ודואר ישראל "עד הבית"

פרסומות היו אז עדיין משהו שכולם צפו בו. תנובה חילקה בשנת 2000 מכוניות למי שאסף 10 מכסים של מוצרי תנובה. מותג טיטולים של חוגלה הבטיח לשלם את כל הוצאות התינוק לשנה (מטפלת, חיתולים, אוכל) במסגרת הגרלה.
קרליין פרסמה שמפו תחת הסלוגן: "קרליין, את נראית עשר". קנור המשיכה להשתמש בניגון: "טעים לגלות את ההבדל" עם השף הצרפתי-איטלקי.
עוד בפרסומות: זו הייתה שנה בה שלט טרנד ה"ללכלך על המתחרים". שחקן הכדורסל אריאל מקדונלד הופיע בפרסומת לברגר קינג, בה הוא אוכל בברגר קינג למרות שקוראים לו מקדונלד. רשת מקדונלד'ס הגיבה בכך שהשיגה הוכחה (!) מכתבה שפורסמה בעיתון ת"א לפיה הוא אוהב לאכול דווקא במקדונלד'ס.
הטרנד המשמיצני הזה שימש כלי לחימה בתחרות בין סלקום לפלאפון (לא על המחירים חלילה). באחת הפרסומות, הרעים קריין: "פלאפון היקרה בישראל בתעריפי שיא (היה דבר כזה אז, מ.ק) מוגש לציבור מטעם סלקום".
גם פרי גליל העליבה מתחרים בפרסומת: "פרי גליל דואגת שהירקות הטובים ביותר יגיעו אליכם. וכל השאר - לא".
ועוד בפרסומות, תאמינו או לא, דואר ישראל פרסם אז בטלוויזיה. החברה נקראה אז רשות הדואר והייתה רשות ממשלתית. "קונים באינטרנט? רשות הדואר תביא לכם הכל עד הבית", כך פרסמה. אגב, ג'ף בזוס, אבי אמזון, נבחר כבר אז על ידי טיים מגזין כאיש השנה.

מחירים בסופר וברשתות המזון המהיר: לא תאמינו כמה עלה סולרו

כמה עלה לנו אוכל? פיצה האט מכרה פיצה משפחתית ענקית במשלוח ב-47 שקל בלבד. ארוחה במסעדה עלתה 29 שקל.
בורגראנץ' השיקה אז נקניקיה בלחמנייה לראשונה ב-8.90 שקלים והקימה רשת בשם פרצל גורמה שמכרה פרצלים בטעמים בעזריאלי ת"א ובקניון חיפה. הרשת לא שרדה.
מקדונלד'ס השיקה שניצל צמחוני ב-14.90 שקלים. הוא הכיל אפונה, גזר, בצל, פלפל ותפו"א ונמכר בלחמניה שכללה כרוב טרי, עגבנייה ורוטב. היא גם השיקה סלט לשקשוק ב-11.90 שקל. בברגר קינג השיקו באותה שנה וופר פטריות ב-16.90 שקלים, שכלל פטריות ורוטב פטריות. המוצר כשל, אבל שימו לב למחיר הכה נמוך שלו.
9 צפייה בגלריה
סולרו תות
סולרו תות
המחיר לפני 20 שנה: 1.90 שקלים. סולרו תות
(צילום: יח"צ)
כמה שילמנו בסופר בפסח? עדיין השתמשו אז בתמחור של אגורה ו-5 אגורות. גבינת עמק ארוזה 200 גרם עלתה 9.5 שקלים. כיום מחירה עלה בכ-40%. שישיית קוקה קולה 1.5 ליטר נמכרה ב-24-23 שקל, מרכך כביסה בדין צהוב 4 ליטר נמכר ב-25-22 שקל, פחית טונה סטארקיסט נמכרה ב-6-4 שקלים, אורז פרסי ארוך סוגת 1 ק"ג נמכר ב-7.29-5.5 שקלים, סנו פוליוויקס פרקט 750 ליטר – 27.90 שקל, ק"ג כרעיים עוף נמכרו לחג ב-17-13 שקל, ק"ג מלפפונים ב-2.9-4.5 שקלים וגלידת האגן דאז פאי תפוחים נמכרה ב-24.50 שקלים בלבד, ללא מבצע. סולרו תות נמכר ב-1.90 שקלים לשלגון, כשהיום מחיר סולרו מגיע לכ-10 שקלים, תלוי בסוג.
פורסם לראשונה: 16:05, 03.06.20