א', אזרחית מבוגרת, קיבלה בחודש האחרון פניות חוזרות מחברת הגז. "נאמר לי שהגיע מועד הבדיקה התקופתית, שנדחתה בגלל הקורונה", היא מספרת. כשהתעקשה שהיא איננה מכניסה לביתה אפילו את ילדיה, כי היא בסיכון גבוה מבחינת מחלת הקורונה, קיבלה איום: "אם לא תאפשרי לבצע את הבדיקה עד 1 ביוני, ינותק הגז". מתברר שבחלק מחברות הגז מאיימים לנתק צרכנים כמו א', שחוששים מביקור טכנאי.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תקן הגז מחייב בדיקות תקופתיות אחת לחמש שנים, ואוסר לספק גז ללא ביצוע הבדיקה ותיקון הליקויים. לנוכח הקורונה איפשר משרד האנרגיה בתקנות לשעת חירום את הארכת התקופה בחודשיים, לצרכנים שמועד הביקורת חל אצלם בין 10 במרץ ל-10 במאי.
1 צפייה בגלריה
טכנאי אמישראגז
טכנאי אמישראגז
טכנאי גז. הקשישים שחוששים עלולים להישאר בלי אספקה
(צילום: דנה קופל)
במשרד אומרים עכשיו: "מתקן גז שאינו נבדק כראוי עלול להיות מסוכן, וללא הבדיקה אסור לחברה לספק גז לדירה. עם חזרת המשק לשגרה, אין מנוס מביצוע הבדיקות. מומלץ לבצען ללא מגע עם הדייר. הצרכן יכול לדרוש שהטכנאי ימוגן בכפפות ובמסכה. במקרים פרטיים של צרכנים בסיכון יכולות החברות לדחות את מועד הבדיקה עד לסוף תקופת ההארכה". מהו סוף תקופת ההארכה? זה פתוח לפרשנות. בפזגז הודיעו לצרכנים שהמועד הוא 1 ביוני, בדורגז מדברים על 25 ביוני.

המועצה לצרכנות: יש להתחשב במצבם הרגיש של הקשישים

במועצה הישראלית לצרכנות סבורים שחברות הגז אינן חייבות לנתק כרגע צרכן שמסרב לבדיקה תקופתית מחשש קורונה - אלא אם יש חשש לתקלה במתקן שבביתו. גורם באחת החברות ציין בפנינו שלא לציטוט, כי "בחברות הגז יש מספיק ידע כדי לזהות את אותן מערכות גז עם פוטנציאל סיכון גבוה - על פי גיל המערכת וממצאי הבדיקה האחרונה - ובהן להתעקש על ביצוע הבדיקה". עופר מרום, מנכ"ל המועצה: "יש להתחשב במצבם הרגיש של הקשישים, וכשאין חשש לתקלה - ניתן להמשיך לספק את הגז ולא לנתק".
בדורגז אומרים כי לא ינתקו צרכנים: "בחברה הוחלט להתגמש עם כל מי שנמצא בקבוצת סיכון. אנחנו קובעים איתו תאריך טנטטיבי, ונפעל על פי מצב הקורונה. בימים אלו אנחנו מתקשרים לכל צרכני החברה שהמתקנים בבתיהם אמורים לעבור בדיקות, מבררים מי בסיכון גבוה ומתנגד להכנסת טכנאי, ונפנה למשרד האנרגיה להנחיות. לא ננתק צרכנים".
מפזגז נמסר: "נהיה קשובים למצוא פתרון לצרכנים המזדהים כבעלי סיכון גבוה. נקבע להם מועד בדיקה טנטטיבי לעוד שבוע-שבועיים, תוך בחינת רמת הסיכון של ההידבקות בקורונה לקראת מועד הבדיקה".
אמישרגז: "החברה פועלת בהתאם לחוק ולהנחיות ונקטה בכל האמצעים למתן מענה לכל קריאת שירות, תוך הקפדה על צמצום חשיפת לקוחות וטכנאים להידבקות".
סופרגז: "החברה מקפידה לפעול בהתאם לכל החוקים והתקנות. בהנחיות אין התייחסות למצב שבו לקוח מודיע שהוא בקבוצת סיכון ואינו מוכן שנגיע לבדיקה. במקרה זה תוסבר חשיבות הבדיקה ושללא ביצועה לא יתאפשר המשך אספקת הגז".
אולי כדאי שמשרד האנרגיה יעשה סדר בנושא וימצא פתרון.