מותו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר במינסוטה בשבוע שעבר הבעיר עשרות ערים ברחבי ארה"ב ומאלץ רשתות לשוב לסגור סניפים. זאת לאחר שרק לאחרונה החלו אותן רשתות לפתוח את סניפיהן מחדש בעקבות הקלות בסגר שהוטל בשל התפרצות הקורונה.
קמעונאיות מובילות שפעלו בימי הסגר, ובראשן וולמארט, טארגט והול פודס, סגרו עתה מאות סניפים או צמצמו שעות פעילות כדי למנוע פגיעה בעובדים. היערכות החירום לא פסחה גם על ענקיות אחרות, ובהן סטארבקס, אפל ואדידס, שסגרה את כל הסניפים.
3 צפייה בגלריה
ביזת חנות טארגט במיניאפוליס בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד
ביזת חנות טארגט במיניאפוליס בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד
ביזת חנות טארגט במיניאפוליס בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד
(צילום: EPA)
אפל הספיקה לפתוח 140 מתוך 271 החנויות בארה"ב, שנסגרו בשל המאמצים לבלום את התפשטות הקורונה - אולם המחאות חייבו שינוי כיוון. כך, החנות במיניאפוליס, מוקד התפרצות המהומות, היתה בין הראשונות שהושחתו ונבזזו. פגיעות דומות אירעו גם בסניפי אפל בפורטלנד, סולט לייק סיטי, לוס אנג'לס, וושינגטון הבירה וברוקלין. העובדה שלא ניתן להשתמש במוצרים הגנובים של אפל, ואף אפשר לאתרם, לא הרתיעה את הבוזזים. על פי אתר החברה, החנויות יישארו סגורות גם מחר (ג').

משלוחים יסתיימו מוקדם

מנכ"ל אפל טים קוק שלח מזכר לעובדים שבו גינה את מותו של פלויד. "העבר הכואב עדיין קיים, לא רק בצורת אלימות, אלא גם באפליה המושרשת עמוק. אנחנו רואים זאת במערכת אכיפת החוק שלנו, בשיעור חסר הפרופורציה של חולים שחורים, בחוסר השוויון בשירותים ובחינוך המוענק לילדים", כתב.
3 צפייה בגלריה
חנות אפל
חנות אפל
חנות אפל
(צילום: shutterstock)
הסולידריות שהביע מנכ"ל וולמארט דאג מקמילן עם המאבק לא הצליחה להרחיק את הבוזזים, וענקית הקמעונאות ספגה נזקים ב-12 סניפים. "מה שמטריד ב-24 השעות האחרונות זו העובדה שהדברים האלה לא קורים רק בלילה, חווינו בעיות גם לאור יום. אנחנו רוצים לוודא שהעובדים שלנו בטוחים", מסר אתמול דובר מטעם הרשת. כצעד מגננה, וולמארט סגרה מאות סניפים ברחבי ארה"ב מתוך 5,352 שהיא מפעילה.
למגמת הסגירות הזמניות וצמצום שעות הפעילות הצטרפה גם רשת המרכולים הול פודס שבבעלות אמזון, לאחר שסניפים שלה נבזזו. סניפים באזור לוס אנג'לס, מיניאופוליס ושיקגו נסגרו, והסניף בבריאנט פארק בעיר ניו יורק, שבימי קורונה פועל רק במתכונת משלוחים, יסיים לפעול מוקדם יותר בימים הקרובים, כדי שהעובדים יוכלו להגיע הביתה בשלום לפני העוצר.
טארגט, הקמעונאית השמינית בגודלה בארה"ב, הודיעה על סגירה מוחלטת או צמצום שעות הפעילות של 200 מסניפיה. רוב החנויות שסגרה נמצאות במינסוטה, שם נרצח פלויד, ובקליפורניה, שם נאלץ מושל לוס אנג'לס לגייס כוחות מילואים כדי להתעמת עם המפגינים. גם בקולורדו, אילינוי, אורגון ופנסילבניה ייסגרו באופן זמני סניפי טארגט. עם זאת, שכרם של העובדים ישולם לתקופה של עד 14 ימי סגירה, ציינה החברה, כולל תעריף הפרימיום שהונהג בשל הקורונה.


החלטת הקמעונאית שבסיסה במיניאפוליס מגיעה לאחר שסניפה בעיר נפרץ ונבזז על ידי ההמון הזועם. אף שלא קיימת ודאות שההרס הופנה במתכוון אליה, סמיכות הסניף לתחנת המשטרה שבה עבד השוטר שמואשם ברצח פלויד, ושיתוף הפעולה המתמשך שלה עם המשטרה, מעלים את החשד כי לא מדובר במקריות.
כך, למשל, הגולשים ברשתות החברתיות הזדרזו להזכיר כי ב-2004 תרמה טארגט 300 אלף דולר לעיריית מיניאפוליס למימון התקנה של מצלמות אבטחה בדרום העיר. באותה שנה ייסדה טארגט גם את תוכנית SafeZone, שנועדה לסייע למשטרה עם מעקבים.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב מהומות על מות ג'ורג' פלויד אש ליד הבית הלבן
ארה"ב מהומות על מות ג'ורג' פלויד אש ליד הבית הלבן
מהומות על מות ג'ורג' פלויד ליד הבית הלבן
(צילום: EPA)

אסטרטגיית יציאה כמו בסין

ענקית הקפה סטארבקס, שהספיקה לפתוח מחדש כ־90% מ־4,000 הסניפים שסגרה בארה"ב, חזרה וסגרה מחדש כמה מהם בגלל ההתפרעויות.
בתחילת מאי הודיעה הרשת כי סניפיה ייפתחו מחדש תחת נוהלי קורונה. כך, למשל, נקודות האיסוף לא יערבו מגע אדם והתשלום ייעשה ללא כסף מזומן כדי להגן על הלקוחות והעובדים מפני חשיפה לנגיף. מנכ"ל הרשת קווין ג'ונסון צפה כי האפליקציה של הרשת, שכבר נמצאת בשימוש 20 מיליון לקוחות, תהפוך לאמצעי התשלום הנפוץ ביותר עבור הלקוחות, כאשר עוד לפני פגיעת הקורונה, למעלה מ־80% מההזמנות בוצעו באמצעות האפליקציה וסניפי דרייב־ת'רו.
אסטרטגיית היציאה התבססה על לקחים שהפיקה הרשת בסין, שם היא היתה אחת הרשתות המערביות הראשונות שנסגרו לפעילות בתחילת השנה, עם פרוץ המגפה.