מדד אמון הצרכנים ירד למינוס 30% בחודש יולי, בדומה לערך הנמוך ביותר שלו שנמדד באפריל 2020 (מינוס 31%) בתקופת הסגר. כך מפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ערכי המדד נעים בין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר, וככל שהוא קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר.
1 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
(צילום: יריב כץ)
לפי הנתונים, במאי חל שיפור בערכו של המדד והוא עלה למינוס 14%. אולם בחודשיים האחרונים חלה שוב החמרה שמשקפת את הפסימיות של הציבור בנוגע למצב הכלכלי של משק הבית ושל המדינה.
את המדד מרכיבים ארבעה חלקים. הראשון, כוונות הצרכנים לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה. במדד זה חל השינוי הגדול ביותר והוא ירד למינוס 42%, לאחר שביוני עמד על מינוס 28%.
החלק השני מתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה לפי הערכת הצרכנים, והוא עומד על מינוס 43%, לאחר שביוני הוא ירד למינוס 34%. בתקופת הסגר באפריל עמד המדד על מינוס 54%.
החלק השלישי מתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה, והוא עומד ביולי על מינוס 13% (ביוני מינוס 6%). במאי דווקא עלה החלק הזה לערך חיובי של 5% והעיד על אופטימיות זהירה.
והחלק האחרון מתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, ועומד ביולי על מינוס 22% (ביוני מינוס 23%).
הלמ"ס מפלחת את אמון הצרכנים לפי פרמטרים שונים. גם קרב המועסקים וגם בקרב אלה שאינם מועסקים נצפתה ירידה בערך המדד. אך אם בקרב המועסקים ירד ערך המדד ממינוס 20% ביוני למינוס 28% ביולי, בקרב אלה שאינם מועסקים ירד ערך המדד ממינוס 23% ביוני למינוס 33% ביולי (במאי מינוס 18%, באפריל מינוס 30%).
פילוח נוסף נעשה על פי רמת ההשכלה. בקרב חסרי תעודת בגרות ירד המדד ממינוס 17% ביוני למינוס 33% ביולי, בקרב האקדמאים ירד המדד ממינוס 20% ביוני, למינוס 26% ביולי.