תשלום דמי האבטלה לחלק מהמפוטרים והשוהים בחופשות ללא תשלום צפוי להימשך גם אחרי חודש יוני. זאת המגמה בדיונים שמתקיימים היום (ג') במשרד האוצר ויסוכמו על ידי צוותי עבודה מיוחדים של המשרד ושל המוסד לביטוח הלאומי עד לסוף השבוע. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההצעות הנשקלות בדיונים כעת הן לא להפסיק לחלוטין את תשלום דמי האבטלה עד סוף החודש הבא (יוני) ולהמשיך ולשלם דמי אבטלה לחלק ממחוסרי העבודה והמובטלים. אולם, תשלום דמי האבטלה יהיה מחודש יולי באופן המוגדר עתה כ"מדורג".
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
ההצעות הנבחנות הן להמשיך לשלם דמי אבטלה מלאים לעובדים שאין להם מקום עבודה לחזור אליו ושמחפשים עבודה ולא מצליחים למצוא כזאת במקצוע שלהם, או לשלם דמי אבטלה שיקטנו בהדרגה, למשל מ-60% מהשכר שקיבל העובד לפני שפוטר או הוצא לחופשה ללא תשלום, שישולם עדיין בחודש יוני, ל-50% בהמשך.
שיעור דמי האבטלה פוחת השבוע מ-70% מהשכר ל-60% מהשכר על פי חוק הקורונה, שבו נקבע כי אם שיעור האבטלה הקובע לתשלום דמי האבטלה יפחת מ-10% הוא יופחת ב-10% - מ-70% ל-60%. אם שיעור האבטלה יפחת מ-7.5% יבוטלו דמי האבטלה לחלוטין, אולם התשלום ממילא עתיד להסתיים, על פי חוק הקורונה המיוחד הקיים, ב-30 ביוני, דהיינו כבר בסוף החודש הבא.
2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
(צילום: קובי קואנקס)
שיעור האבטלה הנכון לחודש אפריל עומד, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על 7.9% אולם בשל מבצע "שומר החומות" ההערכות הן שבחודש מאי שיעור האבטלה לא ירד מ-7.5% וממילא לפי החוק דמי האבטלה מופחתים רק חודש לאחר פרסום שיעור האבטלה המופחת.

גורם בכיר במשרד האוצר ציין כי "לא יהיה מצב שבו נותיר מובטלים שבאמת רוצים לעבוד ללא שום סיוע מהמדינה. זה לא יקרה בשום מקרה. למדינה יש אחריות כלפי המובטלים".
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר היום ל-ynet כי "נוצר מצב שבו לעשרות אלפי עובדים אין פשוט לאן לחזור, בעיקר בענפים כמו התיירות והתעופה. לצערנו אין די הכשרות מקצועיות והסבות מקצוע ואנשים שאין להם מקום לחזור אליו נשארים ללא עבודה שלא באשמתם".
לדבריו, "תהיה החלטה מידתית. לא תהיה החלטה קוטבית. ה-30 ביוני איננו יום קדוש ולא יתכן שהחל באחד ביולי מובטל שאין לו סיכוי לחזור מיידית לעבודה יישאר ללא סיוע".
יצוין כי יש עדיין יותר מ-400 אלף מחוסרי עבודה כיום בישראל. בין אלה מצויים מי שאין להם שום אפשרות לחזור לעבודה, בהתאם לנסיבות, כמו למדריכי תיירים מחו"ל בשפות השונות, שכן מספר התיירים המגיע לארץ עודנו נמוך ביותר.
גורם בכיר בנשרד האוצר אמר, כי עד סוף השבוע תגובש ההחלטה הסופית בדבר המשך תשלום דמי האבטלה וזו תצטרך לעבור גם חקיקה מתאימה בכנסת ולכן אין עוד זמן רב לאישור המתווה לתקופה שאחרי שיא משבר הקורונה.