2 צפייה בגלריה
  כפר סירקין
  כפר סירקין
כפר סירקין
(צילום: יאיר שגיא)
הישג למטה המאבק של תושבי כפר סירקין נגד המדינה: בית המשפט המחוזי בלוד דן אתמול (ד') בעתירה מנהלית שהגישו תושבי כפר סירקין והעמותה להגנת עתיד מחנה סירקין נגד הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור), רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וגורמים נוספים לגבי תוכנית ענק הכוללת 8,500 יחידות דיור חדשות בכפר סירקין. בפסק הדין נקבע כי לא ינתנו היתרי בנייה ליותר מ-2,700 יחידות דיור, אם לא ימצאו פתרונות תחבורה שיצדיקו את המשך הבנייה.
כפר סירקין הוא מושב באזור השרון ליד פתח תקווה, השייך לתחום המועצה האזורית דרום השרון. מטה המאבק של התושבים הוקם לאחר שהותמ"ל, שתפקידה לאשר תוכניות רחבות היקף בהליך מזורז, אישרה בנובמבר 2019 באופן סופי תוכנית של רמ"י ומשרד הביטחון להקמת 8,500 יחידות דיור בשטח מחנה סירקין. התוכנית ממוקמת מזרחית לפתח תקווה, בסמיכות לשכונת עמישב, בשטח המחנה שמפונה כחלק ממהלך כולל של מעבר מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב לצורך פיתוח שכונות מגורים בשטחם.
במסגרת התוכנית נקבע כי היא תשתרע על פני שטח של כ-2,500 דונם ותכלול רובע מגורים עם בניינים בני 30-3 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 2,500 יחידות דיור הוקצו לדירות קטנות ו-600 לדיור מיוחד. בנוסף הוחלט עם אישור התוכנית כי היא תכלול כ-270 אלף מ"ר לשטחי מסחר ותעסוקה.
2 צפייה בגלריה
שטח המחנה הצבאי סירקין בפתח תקווה לאחר פינויו
שטח המחנה הצבאי סירקין בפתח תקווה לאחר פינויו
שטח המחנה הצבאי סירקין בפתח תקווה לאחר פינויו
(צילום: מטה המאבק תושבי כפר סירקין)
נגד התוכנית הושמעו התנגדויות רבות מראשיתה, בעיקר בשל עומסי התנועה הגדולים הקיימים במרחב התוכנית כבר כיום. השופט אורן שוורץ קבע בדיון כי אין תנאים תחבורתיים מספקים בתוך התוכנית הקיימת, ולכן קבע כי יש להוסיף לצוות המלווה של התוכנית תנאים נוספים, כדי לוודא שהתנאים התחבורתיים יקויימו כנדרש וכמתוכנן. לפיכך הוחלט, כאמור, כי אחרי שייבנו 2,700 דירות - לא ניתן יהיה להמשיך בבנייה נוספת, אלא אם תיערך בחינת היתכנות תחבורתית, אשר תפורסם לציבור ותאפשר 30 יום להגשת התנגדויות.
בנוסף החליט בית המשפט למנות משקיף מטעם המועצה האזורית דרום השרון כנציג בצוות המלווה וכן נציג של עיריית פתח תקווה. יצוין כי העתירה הוגשה תחילה גם נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בפתח תקווה ובדרום השרון, אך בהמשך הצטרפו העירייה והמועצה לעותרים, ולמעשה לקחו חלק במאבק המשפטי בנושא השלביות התחבורתית.