מסתמן כי קרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים, בהיקף של שישה מיליארד שקל, תעניק הלוואות בסך של עד 100 מיליון שקל למשך שנתיים. בנוסף יינתן גרייס המאפשר להתחיל את תשלום הריבית רק לאחר שנה. כך נודע ל"כלכליסט".
בימים האחרונים ניסו במשרד האוצר לקדם את הסיכום עם הבנקים בנוגע לפרטי הקרן, במטרה להציגה לציבור עוד לפני חג הפסח. מאחר ומדובר בערבות שנותנת המדינה לבנקים, והם אלו שמעניקים את ההלוואות בפועל, תנאי הקרן צריכים להיקבע בהסכמה - מה שעיכב עד כה את הגדרת הפרטים. זאת, למרות ששר האוצר משה כחלון, הצהיר על הקרן לסיוע לעסקים גדולים לפני יותר משבוע.
1 צפייה בגלריה
רוני חזקיהו, החשב הכללי
רוני חזקיהו, החשב הכללי
רוני חזקיהו, החשב הכללי
הקרן אמורה לתת מענה לעסקים עם מחזור של מעל ל-400 מיליון שקל (בעוד שהקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים נותנת ערבות לעסקים עם מחזור של עד 400 מיליון שקל), אולם נקבע כי למחזור העסקים לא תהיה השפעה על הזכאות להלוואה.
בעוד שבקרן לעסקים קטנים הגבלת ההלוואה עומדת על 8% מהמחזור, כדי למנוע מצב בו החברות הגדולות מרוקנות את הקרן, המגבלה בקרן צפויה לעמוד על 100 מיליון שקל; בעוד שגובה הריבית בקרן לעסקים קטנים תעמוד על פריים פלוס 1.5%, עבור העסקים הגדולים לא תקבע הריבית - אולם במשרד החשב הכללי הבהירו לבנקים כי הציפייה היא שהריבית הממוצעת תעמוד על שיעור דומה.
הערבות תעמוד על 75% להלוואה, כאשר סך הערבות של המדינה לקרן תעמוד על 12% (בהשוואה לערבות של 85% לעסקים קטנים וערבות כוללת לקרן של 15%). עוד מסתמן, כי לא יהיו עמלות פירעון מוקדם. ההלוואות יינתנו לתקופה של שנתיים, בעוד שההלוואות מהקרן לעסקים קטנים ניתנות לתקופה של חמש שנים; זאת מאחר וחברות גדולות ממונפות בשגרה מול הבנקים, והציפייה היא כי לאחר המשבר והחזרה לשגרה הן יחזרו למצב עסקים רגיל בכל הנוגע לאשראי מול הבנקים.
מי שאמור בסופו של דבר לחתום על הסיכום עם הבנקים הוא החשב הכללי, רוני חזקיהו - לפי התכנון לפני פסח - כך שייתכנו שינויים של הרגע האחרון, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון כי גם לאחר הסיכום בנוגע לקרן לעסקים קטנים נותרו מחלוקות בין החשב הכללי לבנקים. לכן, ייתכנו שינויים בימים הקרובים,. בכל מקרה, הקמת הקרן תלויה באישור ועדת הכספים שאמורה להקצות את הכסף לערבות המדינה.