השקל שוב מתחזק ובנק ישראל לא מגיב. שער הדולר היציג ירד היום (ו') ל-3.2490, שערו הנמוך ביותר בשבועיים האחרונים. אתמול נקבע שער הדולר היציג על 3.2600 שקל. האירו שוב מתרחק מרף ארבעה השקלים ושערו היציג שנקבע היום בצהריים הוא 3.9352 שקל, לעומת 3.9514 שקל אתמול.
התחזקותו המחודשת של השקל מול המטבעות הזרים העיקריים באה לאחר התחזקות השקל בכ-6%, מאז שעלה בשבוע האחרון עד ל-3.30 שקל משער השפל מזה כ-25 שנים שנקבע בחודש שעבר, 3.1130.
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)
עליית שער הדולר נבעה מהודעת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ב-14 בינואר השנה, כי ירכוש בכל שנת 2021 סכום גבוה של 30 מיליארד דולר כדי להגן על היצוא והתעשייה הישראלית.
בחודש ינואר בלבד רכש בנק ישראל בשוק מטבע החוץ 6.8 מיליארד דולר ביותר מ-23 מיליארד שקל. מאז תחילת חודש פברואר רכש הבנק המרכזי רק כמה מאות מיליוני דולרים בשוק מטבע החוץ.
השבוע הפתיע הנגיד אמיר ירון כאשר הודיע כי יתכן שבנק ישראל ירכוש השנה אף יותר מ-30 מיליארד דולר. אולם, מתברר שכאשר השוק בישראל מוצף בדולרים וההיצעים גדולים מהביקושים, שער הדולר שוב יורד. על כך אמרו בבתי השקעות אחדים בימים האחרונים כי קשה מאד לכוון את שער הדולר מלאכותית ונראה כי הכרזת הנגיד אינה מספקת לעצור ירידה מחודשת של הדולר בעתיד הקרוב.
ביום שני הקרוב יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, הראשון לשנת 2021, ונראה כי ינוע סביב אפס אחוזים. ביום שני שלאחר מכן, ב-22 בפברואר, יודיע בנק ישראל מה יהיה גובה הריבית במשק לשישה השבועות הבאים וההערכות הן שפעם נוספת הוועדה המוניטרית לא תשנה את גובה הריבית הבסיסית של בנק ישראל, העומדת מאז אפריל 2020 על שיעור שפל של 0.1% לשנה, כאשר ריבית הפריים היא מאז 1.6%.