למרות ההצהרות של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי יתכן שבנק ישראל ירכוש בשנת 2021 אפילו יותר מ-30 מיליארד דולר בשוק מטבע החוץ, נחלש היום (ג') שער הדולר במהלך המסחר בשלוש אגורות, כמעט באחוז שלם. שערו היציג של הדולר נקבע על 3.2590 שקלים לדולר, ובמסחר הרציף שערו ירד לכ-3.252 שקלים לדולר. לאחר הירידה, בנק ישראל החל להתערב במסחר בקניית סכומים קטנים יחסית של דולרים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפני שבועות אחדים הודיע בנק ישראל כי ירכוש השנה 30 מיליארד דולר, לעומת 21 מיליארד דולר בשנת 2020. בעקבות זאת קפץ שער הדולר תוך שעות משער השפל של 3.113 שקל ל-3.23 שקל ובימים האחרונים אף חצה את הרף של 3.30 שקל לדולר.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
בינתיים התברר מהדיווח של בנק ישראל בשבוע האחרון, כי הבנק המרכזי רכש בחודש ינואר 2021 סכום גבוה של כמעט 7 מיליארד דולר בחודש אחד בלבד, שיא מזה שנים.
אולם, מאז ראשית החודש שב שער הדולר לרדת לסביבות 3.28 שקל והיום, כאמור, הוא נסחר כעת בשער שגבוה רק מעט מ-3.25 שקל. ההערכות הן שאם נפילת השער בשל עודפי היצע של דולרים בשוק תימשך - בנק ישראל יתערב שוב בקרוב במסחר וירכוש מאות מיליוני דולרים כדי להעלות את השער מחדש.
בנק ישראל רכש בינואר סכום שיא של 6.8 מיליארד דולר, לאחר רכישה של 4.4 מיליארד דולר בדצמבר 2020 בכך יתרות המט"ח של ישראל עלו, גם הן, בינואר לרמת שיא של 179.5 מיליארד דולר, כ-45% תוצר. למרות קצב הרכישות בדצמבר ובינואר, שער השקל נותר בסיכום החודשיים האחרונים כמעט ללא שינוי, כנגד סל המטבעות - כאשר היחלשות השקל בינואר (-1.9%), פיצתה על הייסוף בדצמבר (+1.5%).
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומסחר בהראל ביטוח ופיננסים אמר, כי "בקצב הרכישות הזה בנק ישראל יגיע תוך 4 חודשים וחצי ליעד השנתי של ה-30 מיליארד דולר עליו הצהיר לפני מספר שבועות. אנחנו חוזרים על הערכתנו מהחודש שעבר שתוכנית רכישות המט"ח של בנק ישראל צפויה אומנם למתן חלק מהכוחות הפועלים לייסוף השקל בטווח הקצר אך בטווח הארוך, הכוחות הבסיסיים - העודף בחשבון השוטף, הנפקות ישראליות בחו"ל, רכישת חברות ישראליות על ידי זרים והשקעות ישירות - עדיין תומכים בהמשך ייסוף השקל".
קליין ציין, כי "יש לשים לב גם שהגדלת יתרות המט"ח של הבנק פועלת גם באופן הפוך - להגדלת היציבות הפיננסית ארוכת הטווח של ישראל בעיניי המשקיעים הזרים על ידי יצירת כרית ביטחון דולרית גדולה לשעת צרה - דבר שתומך בדירוג של ישראל ובעקיפין תומך דווקא בחיזוק השקל".
עוד מציינים בהראל ביטוח ופיננסים, כי לצד רכישת המט"ח, הפעילות המרחיבה של בנק ישראל נמשכה בינואר כאשר הבנק רכש עוד אג"ח ממשלתיות (4.2 מיליארד שקל) ונתן עוד הלוואות למערכת הבנקאית לטובת אשראי לעסקים קטנים (3.5 מיליארד שקל). מנגד, הבנק נמנע כצפוי זה החודש השני ברציפות מרכישת אג"ח של חברות, ככל הנראה בשל חזרת המרווחים במרבית הענפים לרמות קדם המשבר.
פורסם לראשונה: 12:36, 09.02.21