וול סטריט ננעלה היום (ו') בעליות חדות - זינקה לקראת סיום המסחר וסגרה שבוע של עליות: מדד דאו ג'ונס קפץ ב-3%, S&P 500 טיפס ב-2.6% ונאסד"ק הוסיף 1.4%. בואינג המריאה ב-14.6% לאחר שהודיעה כי תשוב לפעילות במפעל שלה בסיאטל בעוד שלושה ימים. סייעה לעליות בניו יורק - מניית ענקית הפארמה גיליאד עם ניסוי מוצלח בחולים שנטלו תרופה שלה לקורונה - המניה זינקה ב-9.7%. פורד אמנם צופה הפסד של 2 מיליארד דולר, אך המניה טיפסה ב-3.6% לאור האופטימיות בשווקים לפתיחה מחודשת של הכלכלה. נטפליקס ואמזון נסוגו מהשיא מאמש.
הנפט צנח השבוע ב-19.7%, ירידה שבועית שביעית, על רקע הירידות בביקוש וחשש המשקיעים מהמשך הירידות לצד עליות במלאים. החוזים על הנפט מסוג WTI לחודש מאי צללו היום ב-8.1% (1.6 דולר) לשווי של 18.27 דולר לחבית - הנמוך מאז ינואר 2002. הברנט טיפס היום ב-1.7% ל-28.26 דולר לחבית.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט
(צילום: AFP)
הזהב ירד היום ב-1.8% לשווי של 1,686.45 דולר לאונקיה, כשברקע המשקיעים מעזים לנטוש את חוף המבטחים לטובת שוקי ההון, לאחר שנשיא ארה"ב טראמפ הודיע כי הוא מתכנן להשיב את הכלכלה לשגרה ולעדכן את הציבור על טיפול אפשרי בנגיף. מוקדם יותר השבוע, טיפסה המתכת היקרה לשיא של 7 שנים לשווי של 1,783 דולר לאונקיה. עליות נרשמו השבוע בזהב גם כשהמדדים המובילים בניו יורק טיפסו, ועל אחת כמה וכמה, כשנרשמו ירידות.
חוקרים מאוניברסיטת שיקגו בארה"ב מדווחים כי הם ראו "התאוששות מהירה" בקרב 125 חולי קורונה שנטלו את התרופה הניסיונית remdesivir של חברת התרופות האמריקנית גילאד (Gilead) כחלק מניסוי קליני. בעקבות הדיווח, זינקו מניותיה של Gilead ב-12.7% לאחר המסחר אמש/ התרופה remdesivir נחשבת למובילה במירוץ לפיתוח טיפול בנדבקי קורונה שעובד.
עם זאת, למרות שהממצאים שדווחו מבטיחים, הם אינם מבוססים על נתוני ניסוי קליני מלאים של החברה. על פי הנתונים שפורסמו, 125 אנשים חולי קורונה המטופלים באוניברסיטת שיקגו משתתפים בשני ניסויים קליניים בשלב 3 שנערכו על ידי Gilead. מתוכם 113 סובלים מהמחלה בצורה חמורה. בדיון דיגיטלי אודות הניסוי בקרב חברי סגל מאוניברסיטת שיקגו, אחד הרופאים סיפר שכאשר חלק מהנדבקים מתחילים ליטול את התרופה, יורד החום וחלק מהמאושפזים מסתדרים גם ללא מכונת הנשמה.
פורד צופה הפסד של 2 מיליארד דולר ברבעון הראשון. התחזיות עמדו על כך שיצרנית הרכב תרוויח 278.3 מיליון דולר. החברה צופה כי ההכנסות יעמדו על 34 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 35.4 מיליארד דולר. פורד צפויה לדווח על תוצאותיה הרבעוניים ב-28 לאפריל, ותכלול את השפעת הקורונה.
מניית תאגיד ההיאבקות ה-WWE מטפסת ב-3% ורושמת את רצף העליות הארוך ביותר שלה מזה ארבע וחצי שנים - יום תשיעי של עליות. סייע למגמה החיובית, הכרזת מדינת פלורידה בתחילת החודש על ה-WWE כעסק חיוני (תוך איסור על קהל המעריצים להגיע למופעים). לא הזיק לתאגיד הבידור העלאה בהמלצת המניה מצד אנליסט Benchmark מייק היקי Mike Hickey ל"קנייה", חודשיים לאחר שהוריד אותה ל"החזק".

בורסות אירופה ואסיה זינקו

בורסות אירופה זינקו היום על רקע התקוות להתקדמות במציאת תרופה לקורונה, והכרזות מצד מנהיגים ביבשת על חזרה הדרגתית לפעילות כלכלית: מדד דאקס בפרנקפורט קפץ ב-3.1%, מדד פוטסי בלונדון טיפס ב-2.8% וקאק בפריז זינק ב-3.4%. מניות הרכב בלטו - פולקסווגן זינקה ב-5.7%, BMW ב-5.3%, רולס רויס ב-8.2%, פיג'ו ב-3.6%. בלונדון, מניית רשת בתי הקולנוע סינוורלד נסקה ב-21%, קבוצת המלונות של אינטרקונטיננטל ניתרה כמעט ב-11%, חברת תעופת החלל meggitt קפצה ב-10.7%. בפריז - יצרנית המטוסים איירבוס זינקה ב-6.8%.
באסיה - ניקיי עלה ב-3.2%, האנג סנג ב-1.6% ושנגחאי ב-0.7%. לשכת הסטטיסטיקה הלאומית של סין פרסמה הבוקר שכלכלת המדינה התכווצה בשיעור של 6.8% ברבעון הראשון של 2020, לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הירידה בתוצר היא הראשונה מאז שנת 1992 - אז התחיל המעקב אחרי התמ"ג בסין, מדווחת רויטרס. בהשוואה לרבעון הרביעי של שנת 2019, התוצר של סין התכווץ ב-9.8%.
2 צפייה בגלריה
מטיילים בשנגחאי, ומנסים לחזור לשגרה
מטיילים בשנגחאי, ומנסים לחזור לשגרה
מטיילים בשנגחאי מנסים לחזור לשגרה
(צילום: מתוך אתר Market Watch)
ההתכווצות החדה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם מבשרת על ההשלכות הקשות הצפויו גם בארה"ב ובשאר העולם, כאשר מגפת הקורונה סוגרת גבולות, מפסיקה את הפעילות העסקית ומשבשת את שרשרת האספקה העולמית.
תחזית חציונית של 15 כלכלנים שנסקרו על ידי הוול סטריט ג'ורנל עמדה על התכווצות חדה יותר של 8.3% ברבעון הראשון. אנליסטים שנשאלו על ידי רויטרס חזו שהתמ"ג של סין יתכווץ ב-6.5% בחודשים ינואר-מרץ, לעומת הרבעון המקביל ב-2019. התחזיות של 57 אנליסטים שנבדקו נעה בין התכווצות של 28.9% להתרחבות של 4%. כלכלת סין צמחה 6% ברבעון הקודם, מספטמבר עד דצמבר 2019.
הנתונים המרכזיים שגרמו לירידה בתוצר הסיני הם: הייצור התעשייתי צנח ברבעון הראשון בשיעור של 8.4% וסימן ירידה של 1.1% בחודש מרץ; ההשקעה ברכוש קבוע ירדה ברבעון הראשון ב-16.1%, בהתאם לציפיות; המכירות הקמעונאיות צללו ב-19% ברבעון הראשון; מכירות מוצרי הצריכה ירדו במרץ ב-15.8% - גרוע בהרבה מהתחזיות לירידה של 8%. השקעות בנכסים צנחו ב-7.7% לעומת השנה הקודמת, בעוד מכירות בשוק הדיור ירדו ב-22.8%. לעומת זאת, אילו המכירות המקוונות של מוצרים פיזיים עלו ב -5.9%.
אנדרו טילטון, הכלכלן הראשי באסיה פסיפיק של גולדמן זאקס, אמר: "אופיו של ההלם הזה הוא באמת שונה מכל מה שאי פעם ראינו בתקופת חיינו". לדבריו, על בסיס שנתי, הצניחה בצמיחה ברבעון הראשון עשויה להוביל את סין למכה הקשה ביותר לכלכלה שלה זה יותר מארבעה עשורים.
"התכווצות כלכלית ברבעון הראשון מעמיקה את צרותיה של בייג'ינג עם תחילתה של שנה שבה קיוו המנהיגים לציין הישגים למדינה. הנשיא שי ג'ינפינג הציב יעד לסוף השנה של הכפלת רמות התוצר הכולל מעשור קודם ולחסל את העוני - והכול בשם בניית מה שהנהגה כינתה "חברה עשירה בכל המובנים".
פורסם לראשונה: 08:52, 17.04.20