מחסור גדול מאוד בביצים, עלייה נוספת במחירי העוף, ומוצרי החלב לראשונה זה שנים יוכנו מאבקת חלב כבר במרץ. זה מה שקורה בימים טרופי קורונה אלה ברשתות השיווק, לצד מחסור נקודתי בפסטה ובחלק מסוגי השימורים. סדרן בסניף של אחת מרשתות השיווק אמר ל-ynet ול"ממון": "אנחנו כבר לא עושים הזמנות. לא מספיקים ואין טעם. מה שהספקים מביאים לנו, זה מה שאנחנו שמים על המדף".
המחסור בביצים מטריד מאוד את הרשתות. ברשת ויקטורי אמרו: "יש כבר שבוע חוסרים שלא ראינו כמותם". ברשת אחרת טוענים כי "אנשים אוכלים יותר בבית בגלל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה ומפחדים מחוסר במקרה של סגר. מחסלים את כל הביצים שעל המדף".
בחלק מסניפי שופרסל הגבילו את הקנייה לשתי תבניות ביצים של 12 או 18 יחידות, או לתבנית אחת של 30 יחידות. לעיתים קרובות אפשר למצוא על המדפים ביצים "מיוחדות" בלבד.
1 צפייה בגלריה
מדפי ביצים ריקים, הגבלות קנייה בשופרסל
מדפי ביצים ריקים, הגבלות קנייה בשופרסל
מדפי ביצים ריקים, הגבלות קנייה בשופרסל
(צילומים: מירב קריסטל ואודי עציון)

בקרוב על המדף? נוזל ביצים מפוסטר

צרכן חרדי אמר: "הלכתי לגליקסמן (יצרן ביצים גדול, מ.ק) בגלל המחסור - וקניתי לחג 25 תבניות של ביצים מועשרות באומגה 3. אמרו לי שם שאין חוסר, רק בעיית חלוקה לרשתות. אני חושש שלא אוכל לצאת לקניות בהמשך, לכן כבר קנינו לבית את כל המצרכים לפסח, למעט ירקות".
על פי גורמים בשוק, מתקיימים כרגע דיונים עם הרשתות על מכירה לצרכנים של נוזל ביצים מפוסטר לצד ביצים טריות. אלה נוזלים מפוסטרים מצוננים של ביצים שלמות או חלמון וחלבון מופרדים, לעיתים בתוספת מלח. בענף רשתות הקפה והמלונות משתמשים גם בביצים משומרות.
יש חברות שיש להן עודפים של המוצרים האלה, מכיוון שרשתות בתי הקפה והמלונות מושבתים. במ. לסר חברה לשיווק ביצים טוענים שמדובר בנוזל של ביצים שעוברות פסטור, והוא מתאים בין היתר להכנת חביתות.
פתרון נוסף הוא הגדלת מכסת היבוא. במשרד החקלאות מסרו כי מדי שנה פותחים מכסות יבוא ללא מכס לפני פסח. גם השנה נפתחה מכסה כזאת, ולנוכח הביקוש הוסיפו מדינות יבוא. כרגע יש יבוא מתמשך מספרד.

שחזור אבקת חלב, קפיצה במחירי העופות

בה בעת מורגשת עלייה של עשרות אחוזים בצריכת מוצרי חלב בעקבות אגירה של צרכנים. במועצת החלב מתארים את הענף כ"אי של יציבות במרחב" בזכות "שמירה על רציפות הייצור". אף שמשק החלב בישראל ערוך לספק את הביקושים, בשל העלייה בצריכה הוחלט לשחזר אבקת חלב. "זו הפעם הראשונה זה שנים רבות שבחודש מרץ משחזרים אבקת חלב ולא מייבשים חלב", מסרו במועצה.
בענף נהוג לייבש חלב לאבקה בחודשי החורף, כשיש עודף בחלב. בדרך כלל רק בחודשי הקיץ, כששורר מחסור בחלב, משחזרים את האבקה בחזרה לחלב נוזלי באמצעות מהילתה במים. בחלב המשוחזר עושים שימוש במעדנים ובגבינות.
המצב משפיע על ענף חקלאי נוסף: עוף טרי, אחד המוצרים הנמכרים ביותר בסופר. "המשחטות כבר העלו את מחירי הקנייה מ-12 ל-16 שקל לק"ג. עלייה של 33%, ובשבוע הבא הם יעלו שוב את המחיר. הם מנצלים את זה שעם ישראל צורך כמויות לא הגיוניות", אמרו ברשת גדולה.
אבי אלבז, הבעלים של עוף ירושלים, מזהיר שתהיה עלייה חדה נוספת: "מתחילת השבוע נראה שלא תתאפשר כניסת עובדים פלסטינים לארץ. הרשות מתכוונת לסגור את המעברים. אזור התעשייה בעטרות הוא ספק של 20% מהעופות בארץ, עם ארבע משחטות, והוא לא יעבוד. אם יהיה חוסר, המחירים יעלו הרבה יותר ממה שהם עלו עד עכשיו. עלייה דרמטית. כבר עכשיו העיפו את המלאים לפסח ושחטו הרבה ממה שיכולים כדי לענות על הביקוש".
מנכ"ל המועצה לענף הלול, מולי לויט, מדגיש שהמועצה לא מתערבת במחירים. לטענתו, "אין סיבה למחסור, יש בלולים מלאים גדולים מאי פעם שמחכים לשחיטה בשלושת השבועות הקרובים. המשחטות עובדות במלוא היכולת וחלקן מפעילות משמרת נוספת. העוף הטרי נשחט בבוקר ומגיע לרשתות. כעת הן אפילו לא צריכות להחזיק מלאי. הכל נמכר באותו היום. ימי שחיטה בחול המועד מאושרים על ידי הרבנות ואליה נפנה אם יהיה צורך".
גורמים בענף מוסיפים: "נגד הפאניקה הציבורית איננו יכולים לעשות כלום. שמי שקנה עשרה מגשים לא יקנה בשבוע הבא כלום, ואז יישאר לאחרים. המגדלים הכניסו רזרבות גדולות לקראת הפסח משום שזה החג היחידי שבו הם מרוויחים. בדרך כלל רוב השנה הם מפסידים. המגדלים הפסידו עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות והרשתות חגגו. אם פער התיווך שלהן יקטן עכשיו - זה לא נורא כל כך".