קפיצת מדרגה לתחום ההדברה: השבוע אושרו בכנסת תקנות חדשות, שקובעות את חובות ההכשרה והבחינות למדבירים, כולל חובת הכשרה מעשית.

החוק התקבל לפני 4 שנים, את התקנות להכשרה הצליחו להעביר רק השבוע

הליך הסדרת ענף ההדברה החל בעצם רק בשנת 2016, עם קבלת החוק להסדרת העיסוק בהדברה. עד אז, ניתן רישיון למדביר, אך הוא יכל לשלוח עובדי הדברה מטעמו, גם אם הם עצמם לא עברו שום קורס ולא החזיקו ברישיון להדברה. הם עבדו תחת המעסיק, שהוא היה החונך והמפעיל שלהם.
"המשמעות הייתה שכל אחד יכול היה להגיע לביתכם ולעשות שימוש בחומרים מסוכנים, מבלי שיש לו רישיון, מבלי שעבר בחינה או הכשרה רשמית בתחום", אומרת ד"ר גל זגרון, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה.
מאז שהתקבל החוק, בשנת 2016, חל שינוי משמעותי בענף. התוצאה: כיום, כל מי שעוסק בהדברה מחויב שיהיה לו רישיון. כלומר, גם עובד מטעם מדביר בעל רישיון, לא יכול להסתפק בעובדה שלמעסיק שלו יש רישיון.
אחד התמריצים לזירוז הסדרת הענף, היה האסון שקרה בבית-משפחת גרוס, בו שתי פעוטות נפטרו כתוצאה מהדברה רשלנית באיוד.
2 צפייה בגלריה
גלו אחריות על בריאותכם: בדקו האם למדביר רישיון ברמה הנדרשת, לפי סוג ההדברה שהוא מבצע אצלכם
גלו אחריות על בריאותכם: בדקו האם למדביר רישיון ברמה הנדרשת, לפי סוג ההדברה שהוא מבצע אצלכם
גלו אחריות על בריאותכם: בדקו האם למדביר רישיון ברמה הנדרשת, לפי סוג ההדברה שהוא מבצע אצלכם
(צילום: shutterstock)

"העובדה שהממשלה התפזרה מספר פעמים, עיכבה את העברת התקנות"

כחלק מהסדרת הענף, נדרשו תקנות שיסדירו גם את כל תחום ההכשרה והבחינות. "לאור העובדה שהממשלה התפזרה מספר פעמים בתקופה זו, התעכבה העברת התקנות", אומרת זגרון. "כעת, הושלם המהלך, מה שצפוי לגרום להעלאת הרמה המקצועית בתחום זה".
ואולם, עדיין חלה אחריות על הצרכנים לבדוק היטב מי מגיע לביתם עם חומרים מסוכנים, האם יש לו רישיון והאם הרישיון אכן מתייחס אליו אישית והוא בתוקף.
"לצערנו, למרות שעבר החוק לפני מספר שנים, אנו נתקלים במקרים שבהם מי שמגיע להדביר בפועל בדירה הוא ללא רישיון", אומרת ד"ר זגרון . "כמו כן, קיימים כ-100 מדבירים שהרישיון שלהם לא חודש. אולי חלקם עזבו את התחום, אבל ייתכן שחלקם פשוט ממשיכים להדביר ללא רישיון. החוק קובע שהמדביר מחויב להציג רישיון בפני דיירי הבית, וחשוב שהצרכנים יקפידו לבדוק זאת בנוסף".

לא כל רישיון מספיק: בדקו מהי רמת הרישיון לפי סוג ההדברה שמתבצעת

ממש כמו עם חשמלאים, הרי שיש דרגות הסמכה שונות. בתחום ההדברה, יש שלוש רמות שונות של רישיונות: הרמה הראשונה והבסיסית ביותר, היא רישיון מדביר בדירות. הרמה הבינונית, היא הדברת מבנים ושטח פתוח. הרמה הגבוהה ביותר, היא הדברה באיוד.
"זו נחשבת לפעולת ההדברה המסוכנת ביותר, והיא גם זו שהובילה למותן של הפעוטות לבית-משפחת גרוס", מסבירה זגרון. "לכן, כשמזמינים מדביר, חשוב מאוד לבדוק לא רק שיש לו רישיון, אלא שהרישיון שלו מתאים לסוג ההדברה אותו הוא מבצע".
אם אינכם בטוחים, קל מאוד לבדוק זאת כיום באמצעות כניסה לאתר של רשם המדבירים מטעם המשרד להגנת הסביבה, הקלדת פרטיו האישיים של המדביר וזיהוי רמת הרישיון שלו.
אין להקל בכך ראש, וזה קריטי בבתים בהם מתגוררים מי שנמצאים בקבוצות סיכון: פעוטות וילדים, נשים בהיריון, קשישים ובעלי-חיים.
לבדיקה האם למדביר שלכם יש רישיון, לחצו לבדיקה באתר של רשם המדבירים

מה קובעות התקנות החדשות? חובת הכשרה והוראות לבחינות ההסמכה

על פי התקנות החדשות, שאמורות לעבור בקרוב אישור סופי (לרוב, צפויים תיקוני ניסוח קלים בלבד), הרי שמדבירים יצטרכו לעבור תכנית הכשרה מאושרת ובחינות בסיום.
"לא יינתן אישור כללי למוסד, אלא אישור פרטני לכל קורס וקורס בנפרד", מסבירה זגרון. "בנוסף, תיקבע מכסת שעות מינימלית לכל הכשרה. כמו כן, נוספה חובת הכשרה מעשית, ולא רק תיאורטית".
אם עד היום היו רק בחינות, ללא חובת קורס, הרי שכעת הם נדרשים לקורס שיכלול מידע תיאורטי והתנסות מעשית בשטח. גם הבחינות עצמן, יכללו גם חלק עיוני וגם חלק מעשי - הם יידרשו לעשות סימולציות עם הציוד.
כיצד ניתן לבצע הכשרה מעשית בתחום הדברה?
זגרון: "במסגרת ההכשרה לוקחים את התלמידים לשטח, למקום אמיתי, מבקשים מהם לאתר סימנים של מכרסמים, למשל, לפתוח תאי ביקורת של ביוב".


בישראל עדיין מגיעים לבתים מדבירים ללא רישיון

בישראל קיימים כיום כ-2,000 מדבירים. הם נדרשים לחדש את הרישיון כל 5 שנים, ובכל חידוש עליהם להציג שתי השתלמויות מוכרות, הכוללות בחינת מעבר.
"רוב המדבירים בעלי הרישיון, כוללים רישיון מרמה א' (מדביר בדירות)", אומרת זגרון. "אם הם ירצו לעבור לרמה ב' (מדביר במבנים ובשטח פתוח), הם יצטרכו לעבור קורס ולא רק בחינה. הקורס יכלול כמובן גם רענון על החומר של קורס א', כך שבפועל, בסופו של דבר, כל מי שירצה להתקדם בתחום, יעבור הכשרה גם בדיעבד".
לדבריה, "עד היום, המכללות השונות לא הציעו קורס נפרד לאף-אחת מהרמות המתקדמות (רמה ב' ורמה ג'). כלומר, כל מי שעסק בהדברה בדירות, פשוט מאוד ניגש לבחינות להדברה מתקדמת יותר, מבלי שעבר הכשרה מסודרת בתחומים אלו. דווקא רמה ב' ורמה ג', שהן יותר מסוכנות, לא היו נלמדות בצורה מקצועית ומסודרת".
עוד כתבות בנושא:
מה יהיו הסנקציות על מי שיפעל בניגוד לתקנות החדשות או בניגוד לחוק שקיים כבר מ-2016?
זגרון: "ראשית, מדביר שפועל ללא רישיון עובר עבירה פלילית, ועובר לטיפול המשטרה הירוקה. גם מדביר שפועל בניגוד לתנאי הרישיון שלו, או מפר כל הוראה אחרת בחוק צפוי להליך פלילי. הסנקציה היא עיצומים כספיים, התליית רישיון ובמקרים חמורים גם פסילת רישיון".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"