שותפות הגז ישראמקו, בבעלות קובי מימון וחיים צוף, פרסמה אתמול את הדו"ח לרבעון הראשון של 2020. הדו"ח כולל בשורות לא מעודדות לגבי פעילות מאגר הגז תמר, שבו היא בעלת האחזקות הגדולה ביותר (28.75%).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי ישראמקו, "בעקבות מגפת הקורונה חלו עיכובים בהתקנת המדחס באתר קצא"א באשקלון, ולפיכך הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר ל-Limited Holdings Dolphinus Ltd, אשר תוכננה ל-1 ביולי 2020, צפויה להתעכב בכמה שבועות".
2 צפייה בגלריה
מאגר תמר
מאגר תמר
מאגר תמר
(צילום: רויטרס)
במילים אחרות, יצוא הגז ההיסטורי ממאגר תמר למצרים נדחה, כאשר המועד החלופי טרם נקבע. הזרמת הגז מישראל למצרים החלה בינואר האחרון ממאגר לווייתן, כאשר מאגר תמר אמור היה להצטרף אליו, עם יצוא בהיקף של כמיליארד מ"ק לשנה והיקף הכנסות שנתי של כ-150‑180 מיליון דולר. עבור ישראמקו אולי מדובר ב"מכה קלה בכנף", בהנחה שהיצוא אכן יחל במהלך הקיץ. אולם מהדחייה יושפעו כלל המחזיקים בתמר.

המזל של ישראמקו: החוזה היקר מול חברת החשמל

ישראמקו מדווחת שמשבר הקורונה וירידת הצריכה והביקוש לדלקים השפיעו על פעילותה. ברבעון הראשון נרשמה ירידה של כ-23% בהיקף מכירות הגז, והאספקה ממאגר תמר הסתכמה בכ-2 מיליארד מ"ק לעומת כ-2.6 מיליארד מ"ק ברבעון המקביל.
את הירידה במכירות ברבעון הראשון אפשר אולי לייחס לעובדה שמאגר לווייתן החל לספק גז לחברת החשמל ‑ הלקוח הכי גדול של מאגר תמר עד תחילת 2020 ‑ אולם ברבעון השני משבר הקורונה הכה קשות במאגר, וחברת החשמל לא רק שלא רכשה הרבה גז, אלא גם ייבאה חלק ממנו מחו"ל, במחיר נמוך בכ-50%.
התוצאה: "באפריל ומאי 2020 חלה ירידה ניכרת במכירות ונמכרה כמות של כ-0.9 מיליארד מ"ק של גז טבעי ממאגר תמר", או במילים אחרות, צניחה של כ-44% במכירות ביחס לכמות המשוקללת שנמכרה באפריל ומאי 2019. למזלה של ישראמקו, מחיר הגז נשאר גבוה (ממוצע של כ-5.35 דולר ליחידת חום בכלל החוזים), פועל יוצא של החוזה היקר והישן מול חברת החשמל מ-2012, שייפתח לירידת מחיר רק ב-2021.
לפי ישראמקו, "בשנים 2020 ו-2021 מכירות הגז הטבעי ממאגר תמר צפויות להיות נמוכות מהכמויות שנכללו בדו"ח תזרים המזומנים החזוי לסוף 2019". מבחינת השותפות מדובר במכירות של עד 8 מיליארד מ"ק גז לשנה, שמשמעותן הכספית היא "קיטון של כ-8%‑18% בהכנסות ברוטו של השותפות בשנים האמורות לעומת דו"ח התזרים. סך הכנסות השותפות נטו (בניכוי תמלוגים) היה כ-118 מיליון דולר, ירידה של כ-26% ביחס לרבעון הראשון של 2019.
מנגד, הירידה בביקוש לגז הורידה גם את עלויות ההפקה והוצאות הפחת, ולכן סך ההוצאות הגיע ברבעון הראשון לכ-18.5 מיליון דולר, ירידה של כ-31%. הרווח התפעולי הסתכם בכ-69 מיליון דולר, ירידה של כ-25% ביחס לרבעון המקביל. שינויים בהפרשי שערי המטבע סייעו לחברה לצמצם את הוצאת המימון, ואלו נחתכו בכ-50% בתקופת הדיווח, לכ-5 מיליון דולר. השורה התחתונה היא ירידה של כ-21% ברווח הנקי שהושג ברבעון הראשון של 2020, מכ-81 מיליון דולר לכ-64 מיליון דולר.
מי שעוד תושפע מהתוצאות היא דלק קידוחים, שמחזיקה 22% במאגר תמר ו-45% במאגר לוויתן. לאור הצפי לירידה בהכנסות בתמר, וצפי לירידה של עד 25% בלוויתן (לפי הדו"ח לרבעון הראשון של רציו, שותפתה בלוויתן), דלק קידוחים תתקשה מאוד למחזר חוב ע"ס כ-2 מיליארד דולר שמתוכנן למהלך 2020. אם דלק קידוחים תצליח במחזור החוב, קבוצת דלק תיהנה מדיבידנדים של מאות מיליוני שקלים. העברת הדיבידנדים היא תנאי להמשך פעילות קבוצת דלק לאור המשבר שפקד אותה.

למרות התוצאות, יחולק דיבידנד של 80 מיליון דולר

למרות התוצאות הכספיות, ישראמקו החלטה להיצמד למדיניות חלוקת הרווחים הוותיקה שלה, ואמורה לחלק דיבידנד של כ-80 מיליון דולר בתחילת יולי. זאת, אחרי חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-40 מיליון דולר בינואר 2020. מישראמקו נמסר כי "החלטת החלוקה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של המצב, היכולת לעמוד בהתחייבויותיה והתוכניות העסקיות".
ערן לנדנר, מ"מ מנכ"ל ישראמקו, צוטט אתמול באומרו ש"אנו נמצאים בתקופה המאופיינת באי-ודאות בשוק הגז הטבעי בישראל, על רקע התפרצות נגיף הקורונה, כמו גם תחילת התחרות ממאגרים אחרים. אנו ממשיכים לפעול במרץ לקידום פעילות השותפות, לרבות חתימה על הסכמי גז נוספים ממאגר תמר בשוק המקומי במקביל לקידום פעילותנו ליצוא גז טבעי מתמר לשווקים אזוריים".