מחיר הברזל בעולם זינק בחודשים האחרונים ב-35% ומדד תשומות הבנייה (העלויות הנדרשות לבניית דירה) עלה בחודשיים בלבד ב-1.1%. בכל שנת 2020 עלה מדד התשומות ב-0.5% בלבד ובכל שנת 2019 ב-1.1%. מדובר בבשורות רעות לרוכשי הדירות "על הנייר" הנמצאות בשלב הבנייה, שכן ברוב חוזי המכר מחירי הדירות צמודים למדד תשומות הבנייה, עד לשלב קבלת המפתח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות: תוך חודשיים בלבד נוסף למחיר הדירה שעדיין לא שולם 1.1%. אם מחיר דירה ממוצעת עומד על 2 מיליון שקל הרי מדובר בתוספת של 22 אלף שקל. בענף הבנייה והתשתיות עוקבים בדאגה אחר העלייה החדשה במחירי הברזל והמתכות בעולם. ככל שהתייקרות זו תחריף עשוי הדבר לבוא לידי ביטוי גם במחירי הדירות החדשות.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
לדברי עידו פדלון, מנכ"ל משותף בקבוצת פדלון לבנייה, "מחירי הברזל עולים בקצב מסחרר ומתעדכנים אחת לשבועיים. הברזל, הפלדה ונגזרותיהם מהווים חלק מרכזי המגיע לכ-20% מכלל עלות הבנייה, כך שהתייקרות הברזל משפיעה על עלויות הבנייה באופן דרמטי".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר לממון ול-ynet כי "בעקבות משבר הקורונה תהליכי ייצור הברזל בעולם הצטמצמו בגלל חוסר בעובדים, סגירת מפעלים וכו'. בנוסף, מחירי הדירות עולים כי ההיצע קטן, אז הספקים מרגישים שיש להם הזדמנות לעלות מחירים, כי היזם מרוויח יותר. כמו כן, עלויות השכר עולות בגלל מחסור מצטבר של עובדים".
עליית מחיר הברזל משפיעה על רכיבי הבנייה עתירי המתכות כגון חלונות, מוצרי סניטציה, החניונים הרובוטיים ומכפילי חניה. לדברי מנכ"ל פרומוט מתקני חניה, אודי דרזנר, "מדובר במגמה אשר לה פוטנציאל להביא להתייקרות משמעותית של מתקני החניה בפרט ומחירי הבנייה והתשתיות בישראל בכלל, וכתוצאה מכך להשפיע גם על מחירי הדירות".