1 צפייה בגלריה
גבעתיים
גבעתיים
גבעתיים
(צילום: ירון ברנר)
עיריית גבעתיים תקפיא קידום פרויקטים של תמ"א 38 בעיר – כך נודע ל-ynet. ועדת המשנה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר תמליץ בתחילת השבוע הבא לוועדה המחוזית תל אביב לפרסם הודעה על הקפאת הדיונים והליך האישור לבקשות חדשות. הסיבה: מחסור בתשתיות, בשטחים ציבוריים ובמבני חינוך.
על פי עיריית גבעתיים, הקפאת הפרויקטים תתבצע עד שיתקבל אישור לפתרונות עבור תוספת שטחים לצרכי ציבור. למעשה, בכוונתה לבצע תעדוף של מיזמי פינוי בינוי על פני מיזמי תמ"א 38, משום שבמסגרת פינוי בינוי מתוכננים גם שטחי ציבור שישרתו את התושבים החדשים, ואילו מיזמי תמ"א 38 נכון להיום עדיין מתייחסים לרמת הבניין הבודד ואינם מספקים פתרונות תשתיתיים.
אחת הדוגמאות הקונקרטיות שהובילה לקבלת ההחלטה היא הקמת בית הספר החדש ברחוב פטאי בצפון-מערב העיר. מדובר בתוכנית שבימים אלה מתקיים לגביה הליך התנגדויות, ובעירייה חוששים כי אישור פרויקטים של תמ"א 38 בסמוך, כל עוד לא התקבל אישור להקמת בית הספר, תפגע באיכות חיי התושבים.

בדיקה מחודשת

במאי 2019 הומלצה להפקדה תוכנית לתמ"א 38 בעיר, שההכנות שלה החלו כבר ב-2016. בהליכי הכנת התוכנית ובמסמכיה מצוין כי בתום חמש שנים או לאחר אישור היתרי בנייה ל-2,000 יחידות דיור, הוועדה המקומית תבחן את המשך הוצאת היתרי הבנייה מכוח תמ"א 38. סוכם כי תיערך בחינה מחודשת לנושא התשתיות הציבוריות, שטחים למענה לצרכי ציבור ואיגום חניה (הכוונה לחניון ציבורי למספר בניינים במקום חניון לכל בניין). מאז התחלת הליך קידום התוכנית נתנה הוועדה המקומית היתרי בנייה בהתאם למדיניות המבוססת על עקרונות התוכנית.
אולם כאמור, לאחרונה ביצעה הוועדה בדיקה מחודשת על מנת לבחון אפשרות להמשך מתן היתרי בנייה ביחס למצאי מבני הציבור והחינוך הקיימים והמתוכננים בעיר. ממצאי הבדיקה העלו חשש כי אם, בין היתר, לא ייבנה בית הספר החדש בצפון העיר, כמו גם בתי ספר ומוסדות ציבור בפרויקטים נוספים המקודמים ברחבי העיר, עיריית גבעתיים לא תוכל לספק מענה חינוכי הולם לתוספת יחידות הדיור, דבר המחייב את הוועדה המקומית להימנע מאישור תוספת דירות נוספות מכוח התמ"א.
רן קוניק ראש עיריית גבעתייםרן קוניק ראש עיריית גבעתייםצילום: אלעד מלכה
לנוכח הממצאים בדבר המחסור בשטחים הנדרשים לצרכי ציבור, תדון בשבוע הבא הוועדה בבקשה לפרסם הודעה לפי סעיפים 78-77 לחוק התכנון והבנייה, לפיה לא תדון בבקשות חדשות מכוח תמ"א 38 למשך שנה (או עד תחילת בניית בית הספר החדש לדוגמא). זאת למעט בקשות קיימות לפרויקטים של תמ"א 38, כגון בניינים שכבר מצוים בהליכי תכנון והיתר מול הוועדה המקומית.
קוניק: "תמ"א 38 אינה מתאימה לגבעתיים, משום שהיא מוסיפה לכל בניין עוד דירות ועוד מכוניות לעיר שממילא צפופה, מבלי להפריש שטחים חדשים לתשתיות חינוך לטובת אותו ציבור תושבים חדש"
ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, אמר בשיחה עם ynet כי "במסגרת בניית תוכנית המתאר החדשה לעיר, הוחלט כי לאחר חמש שנים תתבצע בדיקה של כמות יחידות הדיור שניבנו בהתייחס לפתרונות ומענה העיר לתשתיות ולמבני חינוך וציבור. כבר שנים שהעיר הצפופה שלנו מצויה במצוקת מבני חינוך, מבני ציבור ושטחים ירוקים. בעשור האחרון אושרו עשרות בניינים שהספיקו לבנות בטרם הוחלה המדיניות החדשה והמצמצמת. תמ"א 38 אינה מתאימה לגבעתיים, משום שהיא מוסיפה לכל בניין עוד קומות, עוד דירות ועוד מכוניות לעיר שממילא צפופה, וכל זאת מבלי להפריש שטחים חדשים לתשתיות חינוך לטובת אותו ציבור תושבים חדש".
לדבריו, "עם כל הכבוד לרצון המדינה להוסיף יחידות דיור בגוש דן, חובתנו היא לשמור על העיר שלנו, על צביונה ובעיקר לספק שירותים איכותיים ובראשם החינוך. עלינו לדאוג שגני ילדים ובתי ספר יהיו במרחק הליכה מהבית, בכל אזור בעיר. כבר עתה, לאור הבקשות הממתינות במערכת, שעליהם לא תחול ההקפאה, אנו בתפוקת יתר, ואם לא ייבנה באופן מיידי בית ספר נוסף בצפון העיר, לדוגמא, העירייה לא תוכל לספק מענה תשתיתי לתושבים חדשים. לכן לא נוכל לדון בבקשות חדשות לתמ"א 38".