כבר יותר מ-20 שנה שפרופ' אייל וינטר מכיר את החוקר היהודי אמריקני פול מילגרום והחוקר האמריקני רוברט ווילסון שהתבשרו אתמול (ב') כי זכו בפרס נובל בכלכלה על תרומתם לחידוש ושיפור תאוריית המכרזים. "הם שניהם טיפוסים. אנשים נחמדים וצנועים מאוד", הוא מספר בראיון לאולפן ynet. "לפני שבוע שלחתי מאמר שכתבתי לבוב ווילסון. הוא עוד לא ידע שהוא יקבל פרס נובל אמנם אבל הוא חוקר מאוד בכיר והוא ישב וכתב לי הערות על המאמר ונתן מזמנו. הם אנשים נדיבים, כל זמן שזה קשור במחקר בכלכלה הם יתנו מזמנם כמה שצריך".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השניים, המלמדים באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, קיבלו את הפרס בין היתר עבור המצאת פורמטים חדשים למכרזים שהטיבו עם המוכרים, הקונים ומשלמי המיסים ברחבי העולם. "הם זכו על אוסף של מחקרים בתחום שנקרא תורת המכרזים", מסביר פרופ' וינטר. "הם הניחו את היסודות של תורה מאוד חשובה אם מתכננים מכרז: איך מריצים אותו, איך דואגים לכך שאנשים יתנהגו בצורה כנה במכרז. כל הדברים האלה ששווים למדינות מיליארדי דולרים היה פרי עבודתם".
1 צפייה בגלריה
פול מילגרום  רוברט ווילסון זוכי נובל כלכלה 2020
פול מילגרום  רוברט ווילסון זוכי נובל כלכלה 2020
פול מילגרום ורוברט ווילסון זוכי נובל כלכלה 2020
(צילום: EPA)
לדבריו, מדובר בתחום שהתפתח מאז. "עשו בו הרבה מחקרים, גם אני השתתפתי במחקרים האלה, והיום זה נחשב אחד התחומים הכי קסומים בכלכלה".
כך הודיע רוברט ווילסון לחברו פול מילגרום על זכייתו בפרס נובל:
פרופ' וינטר הסביר, כי רוב המסחר שמתבצע בעולם גם ברשת וגם על ידי מדינות נעשה באמצעות מכרז וכי בין היתר הם הניחו את יסודות תכנון המכרזים הסלולריים. "לא מזמן היה בארץ מכרז סלולרי גדול לרשת דור 5, והשיטה שהשתמשו בה בארץ וגם במדינות אחרות בעולם היא השיטה שהכניס פול מילגרום".
יש מספיק נשים בתחום הכלכלה? "בשנה שעברה זכתה חוקרת בתחום הכלכלה שעוסקת בכלכלת פיתוח והיו פרסי נובל בכלכלה בעבר אבל בתחום הכלכלה אולי גם בתחומים אחרים בעיקר במדעים אין, אנחנו צריכים להביא יותר נשים לתחום הזה. וצריך למצוא את הדרכים להביא אותן. זה לא מספיק להגיד 'אנחנו נביא נשים לתחום'. צריך למצוא את הדרכים להביא אותן, לתמרץ אותן להיכנס לתחומים האלה. ובסופו של דבר אם צריך אפילו לעשות אפליה מתקנת. זה חשוב מאוד לא רק לנשים זה חשוב מאוד לתחום עצמו. שהוא יהיה מגוון מבחינת הדעות שלו, מבחינת הגישות שלו. כשזה יקרה, יהיו גם יותר נשים בפרס נובל. אין ספק בכלל".