המסחר בשוק המט"ח התחיל היום (שלישי) ברקע הדרמה שהתחוללה אתמול: הדולר קרס במהלך היום לשפל של 25 שנה עד ל-3.08, ורק לאחר שבנק ישראל התערב הוא נבלם והתחיל לטפס חזרה. הבוקר נסחר הדולר סביב 3.11, ואז החל לרדת שוב לאזור 3.10, כשלקראת הצהריים אף ירד מתחת לכך. בצהריים נקבע שערו היציג על 3.1060 שקלים.
והדולר לא לבד. שערי המטבעות הזרים התנדנדו אתמול במשך כל יום המסחר מול השקל הישראלי, כאשר הם צנחו לשערי שפל מזה שנים רבות. האירו למשל הגיע עד 3.57 שקלים, כאשר היום הוא נסחר סביב 3.6. שערו היציג של האירו נקבע על 3.5938 שקלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
הדולר ימשיך לצנוח גם היום?
הדולר ימשיך לצנוח גם היום?
הדולר ימשיך לצנוח גם היום?
(צילום: shutterstock)
ברגעים אתמול שנראה היה שהכיוון הוא רק למטה - בבנק ישראל התקיימו התייעצויות קדחתניות ובסופן החליטו בבנק המרכזי להתערב ורכשו ממש בלית ברירה מאות מיליוני דולרים, כדי לאושש מעט את שערי הדולר והיורו. גם היום הדריכות בשוק המט"ח בישראל רבה מתמיד.

3 צפייה בגלריה
פסיקה באיטליה: הורים לא חייבים לתמוך פיננסית בילדיהם הבוגרים
פסיקה באיטליה: הורים לא חייבים לתמוך פיננסית בילדיהם הבוגרים
גם האירו צנח ואז עלה חזרה
(צילום: בלומברג)
ברקע נמצאת עמדה ביקורתו הנוקבת של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שבדוח חמור בחודש האחרון תקף את רכישות הדולרים הבלתי פוסקות של בנק ישראל, שרק השנה הסתכמו כבר ביותר מ־30 מיליארד דולר, ואשתקד ב־21 מיליארד דולר.
המבקר קבע, כי בעוד שבבנק ישראל עצמו ציינו כי בקופת בנק ישראל אמורות להיות יתרות מטבע של כ־110 מיליארד דולר, הן הגיעו לסכומים המתקרבים לפי שניים מהנדרש. רק ביום ראשון השבוע הודיע בנק ישראל, כי היתרות כבר גבוהות מ־207 מיליארד דולר, כמעט 100 מיליארד דולר יותר מהדרוש. המבקר קבע כי ברכישות האין־סופיות שמבצע בנק ישראל בהתמדה הוא מסתכן "בפגיעה במוניטין של בנק ישראל בעולם", אך בד בבד ציין המבקר כי אלמלא התערבות בנק ישראל במסחר – היה הדולר מידרדר עוד.

3 צפייה בגלריה
אמיר ירון בריאיון באולפן
אמיר ירון בריאיון באולפן
נגיד בנק ישראל אמיר ירון. הבנק ימשיך להתערב?
(צילום: יריב כץ)
איש לא יכול להוכיח זאת, אולם בשבועיים שקדמו לשבוע הנוכחי, אולי בהשפעת דוח המבקר, האט בנק ישראל את הרכישות, עד שנמנע כליל מרכישת דולרים. בתגובה שער המטבע האמריקאי הידרדר עוד ועוד, יחד עם היורו, עד שאתמול ירדו שניהם מרף שגם בנק ישראל לא יכול היה עוד לעמוד מן הצד ולא להתערב.
ברגעים הדרמטיים במהלך היום, כשנראה היה שהדולר מתקרב לעבר ה־3 שקלים, סוחרים בשוק המט"ח קיבלו את הרושם כי "הבנק פשוט הרים ידיים", אף כי בהודעה שפירסם בנק ישראל שלשום נאמר כי אמנם התוכנית לרכישת 30 מיליארד דולר בשוק המט"ח, שעליה הכריז הנגיד פרופ' אמיר ירון בחודש ינואר השנה, הסתיימה, אולם הבנק ימשיך במידת הצורך לרכוש דולרים כדי להגן על היצוא הישראלי.
למרות שבנק ישראל נמנע במשך ימי סוף חודש אוקטובר מלהתערב בשוק מטבע החוץ, בעת ששער הדולר קרס, רכש הבנק המרכזי של ישראל סכום לא נמוך של 1.753 מיליארד דולר בשוק המט"ח בחודש האחרון. מאז ינואר, רכש בנק ישראל בסך הכל 30.05 מיליארד דולר נכון ל-27 באוקטובר. בסך הכל גדלו יתרות מטבע החוץ של ישראל לסכום שיא בכל הזמנים, 207.473 מיליארד דולר.

מי מרוויח מקריסת הדולר, והאם זה הזמן לקנות מטבע זר?

למה צונחים שערי המטבעות הזרים? שוק המט"ח בישראל קולט לאחרונה מיליארדי דולרים מכיוונים שונים, החל מאלה הנכנסים לשוק מהפקות הגז הטבעי הנמכר לחו"ל, דרך הכספים הגדולים שמביאות לארץ חברות ההיי־טק, שנאלצות להמיר את הדולרים לשקלים כדי לשלם משכורות, חשמל, מים וארנונה, וכן רכישות של אג"ח שמבצעים משקיעים זרים בארץ. מנגד, יציאתם המועטה יחסית, בעיקר באוקטובר אחרי החגים, של הישראלים לחו"ל, שלא רוכשים מטבע זר בכמויות גדולות כבעבר, הקטינה עוד את הביקושים. בכל החגיגה הזאת משתתפים גם ספקולנטים ממולחים ש"עושים סיבוב" מהנדנדה בשערי המטבעות בישראל ומרוויחים כסף קל מתנודות הדולר והיורו.


למי זה יכול להיות בעייתי? הירידה בשערי המטבעות הזרים פוגעת מאוד בתעשיינים וביצואנים הישראלים, שאת כל הוצאותיהם בארץ מבצעים בשקלים. הם משלמים שכר בשקלים ואת כל החשבונות וההוצאות, אך מקבלים כעת רק 310 שקלים על כל 100 דולר, לעומת 340 אשתקד. כך גם הדבר ביחס למי שמייצא לאירופה ומקבל רק 360 שקל ל־100 יורו, לעומת כ־400 שקל אשתקד.
מי מרוויח מהמצב? צניחת שווי המטבעות הזרים מוזילה את הוצאות הישראלים שיוצאים לחו"ל. כרטיסי הטיסה, חדרי בתי מלון או הרכבים השכורים בחו"ל הופכים משתלמים וזולים יותר. מדובר ברווח של מאות וגם אלף שקלים ויותר למשפחה שתבלה שבוע בחו"ל. מעבר לכך - אנחנו בחודש הסיילים: יום הרווקים, הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי. בעקבות קריסת הדולר והיורו והקניות בחו"ל, יחד עם המבצעים הצפויים, כל העסק הופך אטרקטיבי מאוד עבור הישראלים.
זה הזמן לקנות אירו ודולר? השקל הוא מטבע חזק כי כלכלת ישראל מפגינה עוצמה והתאוששה יפה אחרי משבר הקורונה. אבל בתחזית כלכלית יש תמיד משום הימור. גל חמישי של קורונה יכול להגיע, או חלילה הידרדרות ביטחונית, שעלולים לפגוע בכלכלת ישראל. כל אירוע כזה יכול לטלטל לפתע את שוק המטבעות ולהשפיע על הדולר והשקל. בכל מקרה, איש לא מבטיח ששערי הדולר והיורו הגיעו כבר לרצפה.
מה צפוי כעת? המומחים בבנקים ובבתי ההשקעות כבר קבעו מזמן כי אי אפשר להשפיע על שערי המטבעות הזרים באופן מלאכותי. אם הדולר נחלש בעולם, שום צעד של בנק ישראל לא יוכל לחזק אותו בישראל הקטנה. בנק ישראל יתקשה להמשיך ברכישות הדולרים לאורך זמן ובקביעות. לכן תחזיות שנשמעו בימים האחרונים מפי מומחי המטבע גורסות כי לא ירחק היום שהדולר בארץ יהיה שווה פחות מ־3 שקלים, וכי שיא השפל של היורו עוד לפנינו ויישבר גם הוא.
פורסם לראשונה: 07:03, 09.11.21