מגמת ההתחזקות של השקל נמשכת: גם היום (ב') מטבעות החוץ העיקריים איבדו מערכם מול השקל. שערו היציג של הדולר על 3.1030 שקלים ושערו של האירו נקבע על 3.5894 שקלים. לאחר קביעת השערים היציגים המטבעות המשיכו לאבד גובה. הדולר ירד לרמתו הנמוכה מאז 1996 - נסחר סביב 3.08, והאירו ירד מתחת ל-3.57. לאחר מכן חזרו המטבעות לסביבות 3.113 ו-3.59 שקל, עלייה של אחוז בשער הדולר, לאחר שבנק ישראל קנה בשעות אחר הצהרים מאות מיליוני דולרים בשוק המט"ח, כמות כמותה לא רכש ביום אחד בשבועות האחרונים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אתמול הודיע בנק ישראל כי סיים לרכוש דולרים במסגרת התוכנית לרכישת 30 מיליארד דולר עליה הצהיר נגיד בנק ישראל בחודש ינואר השנה כאשר שער הדולר צנח לשפל של 3.11 שקל. עם זאת, הבנק ימשיך לרכוש דולרים ככל שיידרש כדי להגן על היצוא הישראלי. הבנק המרכזי הפחית בשבועיים האחרונים במידה משמעותית את המעורבות שלו בשוק המט"ח ונראה כי המגמה היא להתערב פחות בשוק ולאפשר לו לקבוע את המחיר.
1 צפייה בגלריה
גרמניה כסף שטרות אירו יורו
גרמניה כסף שטרות אירו יורו
אירו
(צילום: shutterstock)
למרות שבנק ישראל נמנע במשך ימי סוף חודש אוקטובר מלהתערב בשוק מטבע החוץ, בעת ששער הדולר קרס, רכש הבנק המרכזי של ישראל סכום לא נמוך של 1.753 מיליארד דולר בשוק המט"ח בחודש האחרון. מאז ינואר, רכש בנק ישראל בסך הכל 30.05 מיליארד דולר נכון ל-27 באוקטובר. בסך הכל גדלו יתרות מטבע החוץ של ישראל לסכום שיא בכל הזמנים, 207.473 מיליארד דולר, שעליו דווח לראשונה בשבוע שעבר ב-ynet.
יצוין כי בנק ישראל התכוון לרכוש השנה לפחות 30 מיליארד דולר בשוק מטבע החוץ משתי סיבות עיקריות: תמיכה בייצוא הישראלי תוך מניעת התחזקות נוספת של השקל הישראלי מול המטבעות הזרים ומניעת הצפת השוק בדולרים בשל מכירת הגז הטבעי של ישראל.
מנתוני בנק ישראל עולה, כי באוקטובר גדלו היתרות בקופת הבנק המרכזי בסך הכל ב-3.493 מיליארד דולר לעומת סוף חודש ספטמבר. היתרות מהוות כעת 47 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי, שיעור גבוה במיוחד שגרם לביקורת חריפה של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על רכישות המט"ח הגדולות של בנק ישראל בעת האחרונה. מיד לאחר פרסום דו"ח הביקורת הפחית בנק ישראל במשך ימים אחדים את הרכישות, שער הדולר צנחו מכ-3.25 שקל לדולר למסחר בשער של 3.10 דולר בקירוב, אך כאשר השער "איים" לרדת מ-3.10 שקלים – שב בנק ישראל להתערב במסחר ורכישות של מאות מיליוני דולרים מנעו את המשך ירידת השער עד לשפל של קרוב שלושה שקלים לדולר.
פורסם לראשונה: 11:14, 08.11.21