קבוצת ביטוח ישיר השולטת במימון ישיר (מחזיקה ב-80% מהמניות, כשהיתרה מוחזקת על ידי בית ההשקעות אלטשולר שחם) מוציאה לדרך את ההנפקה של חברת האשראי החוץ-בנקאית: מימון ישיר פירסמה בסוף השבוע טיוטת תשקיף ראשונה לקראת גיוס הון בבורסה בתל אביב, כשהיא תנסה לנצל את הגאות במחירי מניות חברות האשראי החוץ-בנקאי הנסחרות בבורסה ואת מעמדה כאחת מחברות האשראי הצרכני הגדולות ביותר.
לפי התשקיף, מימון ישיר צפויה להציג ב-2019 רווח שנתי של 123 מיליון שקל, עלייה של 72% לעומת 2018. תיק ההלוואות של החברה צמח בחמש השנים האחרונות ב-29% בממוצע לשנה. במימון ישיר בונים על גיוס לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד שקל.
3 צפייה בגלריה
עיקר הצמיחה בפעילות נבע מעלייה בהלוואות לרכישת רכבים. אילוסטרציה
עיקר הצמיחה בפעילות נבע מעלייה בהלוואות לרכישת רכבים. אילוסטרציה
עיקר הצמיחה בפעילות נבע מעלייה בהלוואות לרכישת רכבים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
התשקיף של מימון ישיר מאפשר הצצה לתוך שוק האשראי החוץ-בנקאי דרך המספרים של אחת החברות הבולטות בו. במימון ישיר נשענים בהנפקה על הפוטנציאל שטומן בו שוק האשראי הצרכני שנאמד בכ-199 מיליארד שקל (יתרת חובות משקי בית שלא לדיור נכון לסוף המחצית הראשונה של 2019). שוק זה נשלט באופן כמעט מוחלט על ידי הבנקים (79% מסך האשראי הצרכני), אך האחיזה שלהם הולכת וקטנה בשנים האחרונות לטובת חברות כרטיסי האשראי והגופים המוסדיים (חברות ביטוח ובתי השקעות).

מתחילת 2019 ועד סוף ספטמבר העמידה מימון ישיר הלוואות חדשות בהיקף של 4 מיליארד שקל - עלייה של 8.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. באותה תקופה מכרה מימון ישיר לצדדים שלישיים תיק הלוואות בהיקף של 2.5 מיליארד שקל. יתרת ההלוואות שהעמידה או שיווקה החברה (במסגרת שיתופי פעולה עם חברות אשראי) עמדה על 8.6 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר 2019, עלייה של 25.1% בהשוואה לתקופה המקבילה.
עיקר הצמיחה בפעילות של מימון ישיר נבע מעלייה בהיקף ההלוואות לרכישת רכבים. מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר העמידה החברה הלוואות לרכישת כלי רכב בהיקף של 3.1 מיליארד שקל לעומת 2.54 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. שיעור העמדת ההלוואות לרכישת רכבים חדשים ביחס לכלל ההלוואות שהעמידה החברה לרכישת רכבים עמד על 43% עד סוף ספטמבר אשתקד. יתרת ההלוואות בתחום הם לרכבי יד שנייה שנחשבות להלוואות יותר מסוכנות, שכן הבטוחה עבורן (הרכב הנרכש) שווה פחות.
3 צפייה בגלריה
ערן וולף
ערן וולף
ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר
(צילום: מימון ישיר)

9% ריבית על הלוואה לרכישת מכוניות

מימון ישיר חושפת את הריבית הממוצעת שגבתה בתחום הלוואות הרכב - ריבית אפקטיבית של 9% נכון לסוף ספטמבר לעומת 8.1% בתקופה המקבילה אשתקד. בשנה האחרונה מימון ישיר הגדילה את נתח הלוואות הרכבים לעומת הלוואות לכל מטרה. בחברה מסבירים את העלייה בכוונתה להגביר את הפעילות בתחום מוצרי האשראי מגובי הבטוחות ומהקטנה יזומה זמנית של שיווק הלוואות לכל מטרה, לאור צפי להגדיל את הרווחיות בתחום זה על ידי הגברת השימוש במאגר נתוני האשראי.
במימון ישיר מציינים כי בשנים האחרונות חלה עלייה בפלח רכבי ה-SUV על חשבון הרכב הפרטי וכי חלה עלייה בהיקף רכבי ה"אפס קילומטר" ובפרט רכבי יוקרה כשלהערכת החברה כפועל יוצא חלה עלייה בהיקף ההלוואות ובגובה ההלוואה הממוצעת לצד ביקוש להלוואות ארוכות טווח ומסלולי הלוואות בלון.
בתחום ההלוואות לכל מטרה העמידה מימון ישיר הלוואות בהיקף של 415 מיליון שקל בלבד לעומת 708 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הירידה חלה בעיקר לאור צמצום היקפי הפרסום בתחום והקשחת מודלי החיתום לנוכח רמת סיכון גבוהה יחסית ורצון בחברה לשפר את מודל החיתום שלה תוך שימוש במאגר נתוני אשראי. הריבית האפקטיבית שגבתה מימון ישיר בתחום עמדה ב-2019 על 9% לעומת 8.7% ב-2018. גובה הלוואה צרכנית ממוצעת עמדה נכון לסוף ספטמבר על 20 אלף שקל (לעומת 22.5 אלף שקל ב־2018 ו-14.5 אלף שקל ב-2017) עם ריבית ממוצעת של 9.07% (לעומת 8.89% ב־2018 ו־8.88% ב־2017).