משבר הקורונה בבתי האבות: ילדיו של חולה הקורונה הראשון שנפטר בישראל, אריה אבן בן ה-88 מירושלים, מגישים תביעה על מאות אלפי שקלים נגד משרד הבריאות ונגד בית האבות "מגדל נופים" בו הוא התגורר עד יום מותו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפתח כתב התביעה, שיוגש בימים הקרובים לבית משפט השלום בתל אביב, נכתב כי "כתב תביעה זה עניינו בפגיעה קשה באחת הקבוצות החלשות וחסרות האונים בחברה - הקשישים הסיעודיים אשר אינם מסוגלים לצעוק את צעקתם ולמצות את הזכויות שלהם".
2 צפייה בגלריה
דיור מוגן מגדל נופים
דיור מוגן מגדל נופים
דיור מוגן מגדל נופים
(צילום: AFP)
אבן, ניצול שואה מקהילת הונגריה, עבר להתגורר בדיור מוגן מגדל נופים בירושלים בסוף 2014, לאחר שאשתו נפטרה. עד היום בו נידבק בקורונה הוא ניהל אורח חיים עצמאי ושמר על קשר עם ילדיו ונכדיו. הוא נפטר ב-20.3 והיה לחולה קורונה הראשון שנפטר בישראל.
פרקליטי בני משפחת אבן, עורכי הדין דוד מנע וחיה מנע, טוענים כי אבן נדבק מעובדת סוציאלית שעבדה בדיור המוגן לאחר שהייתה בחתונה בה היו אורחים שהגיעו מצרפת. מאז שהעובדת היתה באותה חתונה היא באה במגע עם אבן פעמים, פעם בחדרו ופעם אחרת כאשר היא ואבן שהו בחדר של מנהל הדיור המוגן. זאת למרות שכבר לא הרגישה טוב. לאחר מספר ימים היא אובחנה כחולה.

"שרד את השואה ונפטר מרשלנות"

חמישה ימים לאחר שהוכרז על בידוד במגדל נופים אבן פונה באמבולנס לבית החולים עקב הדרדרות במצבו. עד אותו יום לא נערכה לו שום בדיקה. לפי התביעה, אילו בוצעה בדיקה, ניתן היה אולי להציל את חייו של אבן."המנוח שרד את התופת הקשה של השואה וניצל אבל נפטר מרשלנות ומגרירת רגלים של משרד הבריאות והדיון המוגן".
2 צפייה בגלריה
עוה"ד דוד וחיה מנע
עוה"ד דוד וחיה מנע
עוה"ד חיה ודוד מנע
( צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
לפני מותו של אבן, נטען בתביעה, הוא חווה תחושת אימה ובדידות קשה, חוסר אונים פחד כשהמוסד שהבטיח שיעניק לו טיפול מיטבי לא נתן מענה לצרכיו. בסופו של דבר אבן הלך לעולמו כשהוא מבוהל, כאוב, סובל ובעיקר בודד". בני המשפחה של אבן טוענים כי בעת פרוץ משבר הקורונה הם פנו למנהלי הדיור המוגן אך הם נדחו ולא קיבלו מענה.
לדברי עו"ד מנע, רק לאחר 100 קורבנות שנפטרו ממחלת הקורונה, כשמרביתם קשישים, הבין שר הבריאות שיש לטפל לאלתר במגזר הקשישים באופן אינטנסיבי ומקצועי בעוד עד אותו יום התנהלות משרד הבריאות כלפי הקשישים היתה חסרת אחריות, בלתי אנושית ובלתי מוסרית
"הרשלנות של משרד הבריאות ועצימת העיניים המיתו אסון על אוכלוסיית הקשישים בדיור המוגן ועל הצוות שמטפל בהם", נטען בתביעה.
לפי התביעה, למרות היותה שהנהלת מגדל נופים היתה עצמאית לקבל החלטות לצמצום התפשטות המחלה בקרב הקשישים בתחומיה, כפי שנהגו בתי אבות אחרים שמנעו תמותה, בחרה שלא לעשות דבר וגרמה בכך למותו של אבן.
ממשרד הבריאות נמסר כי "תגובת משרד הבריאות תינתן בבית המשפט כמקובל". ממנהל מגדל נופים, רפי פולק, לא נמסרה תגובה.