על אף המשבר הכלכלי החמור בשל נגיף הקורונה, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ממשיך לחזק את הרשויות בפריפריה: המשרד הודיע כי יפרסם מחר (ד') קול קורא להקמת מרכזים ופארקים מדעיים בהיקף של 25 מיליון שקל, כאשר הרשויות יכולות להגיש בקשות למרכז או פארק ולהקצות קרקע או מבנה מתאימים בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על מנת להבטיח את הקמת הפארקים והמרכזים המשרד התקשר עם ספקים מובילים. במסגרת המהלך, צפויים לקום עשרות פארקים ומרכזים מדעיים בנגב, בגליל ובפריפריה החברתית.
3 צפייה בגלריה
 הדמיה של פארק מדעי
 הדמיה של פארק מדעי
הדמיה של פארק מדעי
(צילום: הלן רות ניצן)

אנרגיה סולארית בלבד

המתקנים בפארקים יופעלו על ידי אנרגיה חלופית בלבד וילמדו מושגי יסוד שונים כגון אור, חושך, כוכבי לכת, כדור הארץ, אנרגיה ירוקה ואנרגיה קינטית, גאות ושפל, זמנים, שיווי משקל, אווירודינמיקה, חשמל, אופטיקה, כבידה, עונות השנה, כדור הארץ, מחזור ועוד.
כאמור, בימים אלה ועד לסוף חודש אוגוסט 2020, הרשויות יכולות להגיש את הבקשות עד ס. הפארקים יוקמו על ידי חברת "אלו את ניצן" והמרכזים המדעיים יוקמו על ידי חברת "רובוגרופ" אשר זכו במכרזים פומביים שפורסמו על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.
אריאל משעל, מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, מסר כי "הילדים הם דור העתיד ועלינו להעניק להם את מירב הכלים לאיכות חיים טובה יותר, החל מחינוך בלתי פורמאלי ועד לפעילויות בשעות הפנאי. מבדיקת המשרד עלה כי קיים חוסר במתקנים עבור פעילויות פנאי ובילוי בקרב משפחות וילדים וכי ישנן רשויות מקומיות חלשות שבתחומן יש אלפי ילדים.
3 צפייה בגלריה
 הדמיה של פארק מדעי
 הדמיה של פארק מדעי
הדמיה של פארק מדעי
(צילום: הלן רות ניצן)
"על כן, המשרד יצא במהלך להקים מרכזים ופארקים מדעיים אשר יאפשרו לכל ילד וילדה להיחשף לתכנים מעולם המדע ויעשירו את פעילות הפנאי בפריפריה. במקביל, המשרד מקים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית מאות גני משחקים מתקדמים, גני משחקים מוזיקליים ומשחקיות מסובסדות לרווחת הילדים והתושבים".
המתקנים בפארקים לא יחוברו למקור חשמל כלשהו ויופעלו על ידי אנרגיה חלופית בלבד דוגמת אנרגיה סולארית, דינמו ועוד, ולכל המתקנים יהיו מפסקי שבת.
הפארקים יוקמו בשלושה גדלים שונים: פארק מדעי גדול, המתפרש על שטח של 600 מ"ר ויכלול לפחות 12 מתקנים; פארק מדעי בינוני, המתפרש על שטח של 450 מ"ר ויכלול לפחות שבעה מתקנים, ופארק מדעי קטן, המתפרש על שטח של כ-300 מ"ר ויכלול לפחות חמישה מתקנים מדעיים-טכנולוגיים. לפי המשרד, כל הפארקים יוקמו בשטח פתוח, עם דשא סינטטי בתקנים מחמירים ויהיו מוצללים ונגישים לקהל הרחב.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריאל משעל
מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריאל משעל
מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריאל משעל
(צילום: לע"מ)

ציוד טכנולוגי מתקדם במרכזים

המרכזים המדעיים יכללו ציוד טכנולוגי ומחשוב מתקדם לרבות מחשבים ניידים, טאבלטים, מקרן, טלוויזיה חכמה מדפסת וסורק תלת ממדיים, ריהוט מודולארי ומודרני והם יהוו כמעין "מעבדות ייצור", המספקות לקהילה חלל יצירה חדשני, המאפשר לתכנן באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.
המרכזים יתרמו לחוויה לימודית לצד פיתוח וטיפוח מיומנויות שונות ויתקיימו בהם פעילויות, קורסים, סדנאות והכשרות לילדים, לנוער, למבוגרים ולגיל השלישי.
המרכזים המדעיים גם הם ייבנו בשלושה גדלים שונים: מרכז מדעי גדול, שישתרע על שטח של 400-500 מ"ר ובו יפעלו לפחות שמונה עמדות הפעלה שונות, שכל אחת מהן תכלול את הציוד הנדרש ללימוד התחום המדעי-טכנולוגי. מרכז מדעי בינוני, שישתרע של שטח של 300-400 מ"ר עם לפחות שש עמדות הפעלה שונות, ומרכז מדעי קטן, שימשתרע על שטח של 200-300 מ"ר, ובו לפחות ארבע עמדות הפעלה שונות.