בית המשפט העליון סתם אתמול (שני) את הגולל על תביעתם של תושבים בחיפה נגד פעילותה של חוות אנטנות סלולריות בשכונת רמת בגין. מאחר והעליון נתן החלטה בתיק של תושבים אחרים באותו נושא, וקיבל שם את עמדת החברות הסלולריות, קבעו השופטים כי אין מקום לטעון בתיק זה. השופטים אף איימו כי אם התובעים יחליטו לטעון בכל זאת, יחייבו אותם בהוצאות גבוהות במיוחד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תחילתה של הפרשה בתביעה שהגיעו תושבים בשכונת רמת רבין נגד הקמת תורן אנטנות בגובה 42 מטר, במרחק 150 מטרים מבתיהם. בעתירה, שהגיש עו"ד ליאור כץ, נטען כי למעשה לא קיימת תוכנית המאפשרת הקמת אנטנות סלולריות לדור 3 ו-4. התוכנית המאושרת היחידה שנמצאת בתוקף, תמ"א 36, מתייחסת לאנטנות מדור 1 בלבד.
3 צפייה בגלריה
 אנטנט סלולר
 אנטנט סלולר
אנטנט סלולר
(צילום: רויטרס)
עיריית חיפה טענה בתגובה כי ישנם נספחים לתמ"א 36 שמתירים את הקמת האנטנות מהסוג המתקדם, אולם השופטת בבית המשפט המחוזי בחיפה, ברכה בר זיו, טענה כי על פי מסמכים אלה ניתן להקימן על תרנים בגובה 3, 10 או 12 מטר בלבד. בסופו של דבר, קיבלה השופטת את העתירה ופסקה "כי הממונה לא הוסמך לתת אישור למתקנים אחרים מאלה המפורטים בטבלה". עם זאת, לא פסקה כי יש לפרק את התורן.
במקביל, הגישה קבוצת תושבים נוספת עתירה נגד האנטנות, ועתירתם נדחתה. הם ערערו לעליון, שלפני כמה שבועות דחה את ערעורם. אתמול כאמור, אחרי דחיות רבות, הגיע לדיון ערעור החברות הסלולריות על פסק הדין של המחוזי נגדם. השופטים מני מזוז, ג'ורג' קרא ויעל וילנר, הכריחו את התושבים למעשה לקבל את הפסיקה הקודמת, ואף הודיעו לעורך דינם של התושבים, כי אם התושבים יחליטו לטעון בכל זאת יחייבו אותם בהוצאות גבוהות במיוחד.
"בית המשפט העליון מנע מאיתנו ברגל גסה להציג את טענותינו בפני בית המשפט ובאיומים דרש מאיתנו להסכים לפסק דין לטובת חברת הסלולר", אמרה בעקבות ההחלטה איריס בינדר, מראשי התובעים.
3 צפייה בגלריה
איריס בינדר, מראשי התובעים
איריס בינדר, מראשי התובעים
איריס בינדר, מראשי התובעים
"במשך שנתיים, חמש פעמים נקבע דיון בבית המשפט ובוטל ברגע האחרון. בפעם האחרונה הדיון הוקדם יומיים לפני התאריך המקורי במפתיע ללא ידיעתנו. למעשה בית המשפט מנע מאיתנו להציג את טענותינו האמיתיות בצורה מיטבית, וגזל מאיתנו את הזכות לבקש צדק בבית המשפט. כך למעשה ביטל את פסק הדין שפסק לטובתינו בבית המשפט המחוזי ואילץ אותנו באיומים לקבל את פסק הדין בתיק המקביל, שבו לא היינו שותפים". בינדר בוחנת כעת את אפשרויותיה, ובין היתר שוקלת ערעור נוסף, בהרכב מורחב, בבית המשפט העליון.
עו"ד כץ, בא כוחם של התושבים: "מאכזבת ולא מובנת החלטת בית המשפט העליון אתמול שלא לקיים דיון, בנימוק שלפני חודשיים ניתנה פסיקה בתיק מקביל לגבי אותן אנטנות והפסיקה לא תשתנה".
לדבריו, הפסיקה מלפני חודשיים התבססה על הנחה שגויה כאילו אנטנות מוקמות אך ורק באמצעות היתרי בנייה, ולכן לא ניתן לפרש את תכנית המתאר הארצית ככזו שלא מאפשרת היתרי בניה לאנטנות דור 3, 4 ו-5.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור כץ, בא כוח התושבים
עו"ד ליאור כץ, בא כוח התושבים
עו"ד ליאור כץ, בא כוח התושבים
(צילום: יח"צ)
"ההנחה לא נכונה, והרבה אנטנות מוקמות ללא היתרי בניה באמצעות הוראות אחרות בתקנות ובחוק. מכיון שלא התאפשר לקיים דיון, התוצאה תהיה הותרת האנטנות בחיפה שהוקמו שלא כדין לפי טענות התושבים, ויותר מכך - ימשיכו לקבל היתרי בניה לאנטנות מכוח התכנית הארצית, המגבילה מאוד את יידוע הציבור ואת שיקול דעת הועדות המקומיות לתכנון ובנייה", טוען כץ.