הכרזה על בחירות וקיום ממשלת מעבר ימנעו עד תחילת הקיץ את המינויים הקבועים בשני התפקידים הבכירים ביותר במשרד האוצר - מנכ"ל המשרד וראש אגף התקציבים. זאת, דווקא בתקופה קשה ומורכבת הצפויה במשק, ללא תקציב מדינה מאושר ובעת המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות המדינה, בשל נגיף הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רק לאחרונה הצליח שר האוצר, ישראל כץ, להביא לאישור מינויו של החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, שהחליף את החשב רוני חזקיהו שהתפטר, אולם בשני התפקידים הבכירים האחרים מכהנים שני ממלאי מקום זמניים.
2 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, המכהן גם כמ"מ מנכ"ל האוצר
(צילום: דנה קופל)
מזה כחודשיים וחצי המנכ"ל הוא ערן יעקב, מי שמשמש גם כמנהל רשות המיסים. יעקב מכהן כמ"מ מנכ"ל האוצר מאז התפטרות המנכ"לית קרן טרנר-אייל ב-11 באוקטובר, לאחר ארבעה חודשים בלבד בתפקיד. זאת, דווקא בתקופה מורכבת במיוחד, שבה עוסקת רשות המיסים, בנוסף למטלות הגבייה הרגילות והחקירות לגילוי מעלימי מס, גם בכל תחום חלוקת המענקים.
ראש אגף התקציבים הוא יוגב גרדוס, המשנה לראש אגף התקציבים, וזאת בעקבות התפטרותו של שאול מרידור מהתפקיד ב-30 באוגוסט, לפני כארבעה חודשים. אי מינויו של ראש אגף תקציבים קבוע פוגע בעבודת האגף דווקא בעת שאין תקציב מאושר ולאחר שהוכנו בחופזה, בלית ברירה, שני תקציבים, לשנים 2020 ו-2021, שלא הובאו כלל לאישור הממשלה.
2 צפייה בגלריה
יוגב גרדוס, מ"מ ראש אגף תקציבים באוצר
יוגב גרדוס, מ"מ ראש אגף תקציבים באוצר
יוגב גרדוס, מ"מ ראש אגף תקציבים באוצר
(צילום: משרד האוצר)
על פי החוק על הממשלה לאשר את שני המינויים.
תפקיד מנכ"ל משרד האוצר נחשב כמשרת אמון והשר יכול למנות אדם בעל כישורים הנדרשים לתפקיד, ללא צורך בהקמת ועדת איתור. על פי חוק שירות המדינה, מינויים, מ-1959, על ועדת המינויים הממשלתית, בראשות נציב שירות המדינה, ועל הממשלה, לאשר את המינוי. זה נובע, בין השאר, כדי למנוע מצב שבו ימונה בתקופת בחירות אדם לתפקיד זמן קצר לפני כניסתו של השר הבא למשרד וכדי למנוע חשד למינוי פוליטי.
תפקיד ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אינו משרת אמון והוא חלק ממשרות בכירות הפטורות ממכרז לפי סעיף 21 לחוק שירות המדינה. הליך מינויו נעשה ללא ועדת איתור, אולם המינוי טעון את אישור הממשלה. על שר האוצר להביא את מינויו בפני הממשלה ולציין כי עבר את תנאי הסף לתפקיד, הקבועים על פי החלטת ועדת השירות. גם כאן יש כוונה, בין השאר, למנוע את הכתבת ראש האגף לשר האוצר הבא.
על המתמנים לשני התפקידים לחתום על הסכם ניגוד עניינים.
עם הכרזת בחירות אין אפשרות לבצע מינויים אלה ולכן גם אם הממשלה תקום בסביבות חודש מאי, עד שייכנס השר הבא בממשלה החדשה למשרד האוצר ויחליט על ביצוע המינויים, יחלפו בוודאי חודש-חודשיים. לפיכך תמלא כמעט שנה למינוי הזמני של יוגב גרדוס כמ"מ ראש אגף התקציבים וימלאו כתשעה חודשים לכהונת המנכ"ל הזמני, ערן יעקב.