כשטסים לחו"ל עם הנייד ולא עושים חבילת שיחות אחת השאלות שעולה היא מה לעשות אם נכנסת שיחה. האם אתם מחויבים עליה גם אם נמנעתם מלענות? השאלה הזו מגיעה כעת לבית המשפט המחוזי בירושלים לאחר שאישר בשבוע שעבר הגשת תביעה ייצוגית נגד פרטנר. זאת לאחר שנטען כי לקוחות בחברה חויבו על שיחה נכנסת שלא נענתה כאשר שהו בחו"ל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המבקש טען כי במהלך חודש אוקטובר 2016, בעת ששהה בחו"ל, הוא חויב על תשע שיחות נכנסות בתעריף של 9.9 שקל לדקה, וזאת על אף שהוא דחה באמצעות לחיצה על מקש הניתוק בנייד שלו שמונה מתוך תשע השיחות, בשל עלותן הגבוהה. לטענתו, אף שדחה את השיחות הוא חויב בסכום של 79.2 שקל.
2 צפייה בגלריה
פרטנר. "העובדות מחייבות הסבר"
פרטנר. "העובדות מחייבות הסבר"
פרטנר. "העובדות מחייבות הסבר"
(צילום: יאיר שגיא)
באמצעות עוה"ד אייל אבידן ועמוס האוזנר טען המבקש כי כאשר ניסה להתחקות אחר מדיניות החברה מצא כי שיחה שלא נענית לא מחויבת בתשלום, אלא אם קיימת "הפניית שיחות". כלומר, שירות שבמסגרתו מועברות השיחות הנכנסות למספר טלפון אחר (עקוב אחריי). לטענתו, מעולם לא ביקש שירות של הפניית שיחות ולא הגדיר הפניית שיחות בנייד שלו. מנגד, טענה פרטנר כי החיוב נעשה בעקבות הפניית שיחות שהוגדרה במכשיר הטלפון הנייד של המבקש למספר יעד מסוים בחו"ל.
המבקש טען כי מספר היעד אינו מוכר לו ומדובר במספר פקסימיליה אשר אינו מקבל שיחות נכנסות ולטענתו מדובר במספר יעד שבו עשו פרטנר ו-012 שימוש לשם חיוב לקוחותיהן בגין שיחות נדחות שלא היו ולא נבראו כביכול. לשם ביסוס טענתו הביא שלושה עדים נוספים, שאינם מכירים זה את זה שתיארו בתצהיריהם נסיבות דומות וחויבו בסכומים שנעים בין עשרות למאות שקלים. עוד עולה כי המבקש פנה לפרטנר בזמן אמת בתלונות על החיובים האמורים אולם נענה שהחיובים "תקינים".
2 צפייה בגלריה
עו"ד אייל אבידן
עו"ד אייל אבידן
עו"ד אייל אבידן

אינה רשאית לחייב

השופטת גילה כנפי-שטייניץ קבעה כי "אין למעשה חולק כי פרטנר אינה רשאית לחייב את מנוייה בגין שיחות נכנסות שנדחו בעת שהותם בחו"ל, אלא במקרים שבהם המנוי הגדיר הפניית שיחות (עקוב אחריי). פרטנר טוענת שאכן הוגדרה למבקש הפניית שיחות למספר היעד".
מנגד, טען המבקש כי מעולם לא ביקש מפרטנר שירות של הפניית שיחות ואף לא הגדיר שירות זה במכשירו. השופטת קבעה כי הצהרתו של המבקש מקובלת עליה לחלוטין. "בעובדה שמדובר בהפניית שיחות על ידי קבוצת אנשים שאינם מכירים זה את זה, למספר יעד זהה, שזהות בעליו לא התבררה, יש כדי לחזק את עדותם. מדובר במספר טלפון בארצות-הברית שאינו מקבל שיחות נכנסות ואין בו מענה אנושי. בשים לב לכך שפרטנר היא המפיקה רווח מאותן הפניות שיחה, עובדות אלה מחייבות, לכל הפחות, מתן הסבר על ידי פרטנר".
בהקשר זה קבעה השופטת כי לא ניתן לשלול בשלב זה כי גורם שלישי ביצע את הפניית השיחות על ידי ביצוע שינויים בהגדרות המכשירים ללא ידיעתם ואולם, אין די בראיות שהובאו על ידי פרטנר כדי להוביל למסקנה זו". התביעה תנוהל בשם כל לקוחות פרטנר שחויבו מבלי שביצעו בפועל את השיחות בשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור". התביעה נגד 012 סמייל טלקום נדחתה.