ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה הצעת חוק לביטול עדכון שכר חברי הכנסת בשנת 2021. אמש פורסם כי אחרי יוזמות פרטיות של חלק מחברי הכנסת לוותר על העלייה הקרובה בשכרם עקב המשבר הכלכלי, מגיעה כעת יוזמת חוק מסודרת במסגרתה לא יועלה שכר כלל חברי הכנסת בינואר. בשל עליית השכר הממוצע, עקב פיטורים והוצאה לחל"ת בעיקר של עובדים בשכר נמוך, עליית השכר הצפויה מסתכמת ביותר מ-7%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההצעה אושרה פה אחד בתמיכת 13 חברי כנסת. עפ"י הצעת החוק, בשנת 2021 לא יעודכן שכרם של חברי הכנסת לפי השינוי בשכר הממוצע כקבוע בחוק. עוד קובעת ההצעה, כי לצורך חישוב עדכון שכרם של חברי הכנסת ביום 1 בינואר 2022, יובא בחשבון השכר הממוצע האחרון שפורסם בשנת 2020, במקום השכר הממוצע האחרון שיפורסם בשנת 2021.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתינהו
בנימין נתינהו
שכר הח"כים יעלה? מליאת הכנסת ביום הזיכרון ליצחק רבין
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
שכרו של חבר כנסת הוא 45,274 שקל ברוטו לחודש. שכרם של חברי הכנסת עודכן בראשית שנת 2021 בסך 1,255 שקל. השכר הממוצע במשק צפוי לעלות בינואר 2021 בשיעור חד מהמקובל, מאחר שעקב משבר הקורונה בשנת 2020 עובדים רבים, בעיקר בעלי שכר נמוך, פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום. יצוין, כי ההצעה תשפיע על שכרם של 90 ח"כ (ח"כים שמכהנים כשרים וסגני שרים, מקבלים את שכרם ממשרדי הממשלה בה הם מכהנים).
ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר בדיון, כי "אנחנו ביש עתיד הצענו להוציא את שכר הח"כים מסמכות חברי הכנסת. הממשלה התנגדה. ועל זה נאמר, מעוות לא יוכל לתקון. אנחנו מקצצים את שכרנו באמצעות תרומה לארגונים שונים. נפלה לידנו הזדמנות, בואו נוציא את שכר הח"כים מידינו. אני אגיש את הצעתי זו כהסתייגות להצעת חוק".
במהלך הדיון התפתח עימות כאשר ח"כ משה ארבל (ש"ס) הגיב לדבריו של ח"כ שטרן ואמר: "אני מציע גילוי נאות בדבר הפנסיה שלך לפני שהגעת לכנסת".
שטרן השיב, כי "יש לי פנסיה תקציבית מהצבא ואני גאה בה. וההוא שיושב שמה והמשפחה שלו, שאני לא יודע איפה הם היו, אשתי הייתה לבד בבית עם חמישה ילדים ואני שכבתי במארבים בבירות ובלבנון כמו לוחמים רבים בצה"ל. אני גאה בפנסיה התקציבית שהמדינה נותנת לאלו שבאמת משרתים אותה, ולא עושה סיבוב כאילו משרת אותה בבית, ודואג לעצמו או לקליקות שלו".
ח"כ עוזי דיין (הליכוד) אמר כי "כולנו בעד הצעת החוק". לדבריו, ההצעה המורחבת שבויה בידי אימפוטנטיות פריטטית. תחת הכותרת שמחליטים רק דברים שקשורים בקורונה.
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר כי ההצעה זורה חול בעיני הציבור כיוון שההצעה דואגת לכ-1,000 נושאי משרה בשירות הציבורי שנהנים מפנסיה תקציבית שצפויה לעלות בקרוב ל-15%.
ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר, כי הצעה דומה עלתה בעבר, ו"התנגדתי כיוון שהכסף חוזר לאוצר ואני לא יודע מה הם יעשו בו. אם הייתי יכול לקבוע לאן הכסף ילך, היינו מסכימים". לדבריו, עמדת הרשימה המשותפת היא שהדרך הראויה שהח"כים יתרמו לעמותות שקרובות לליבם. "אני הייתי תורם לכפרים הלא מוכרים".
ח"כ עוזי דיין הגיב לדבריו ואמר: "כך אתה תורם, אבל גם מחזק את מעמדך הפוליטי". ח"כ סעדי השיב: "מה אתה רוצה, שהכסף ילך למשרד הביטחון?". ח"כ עמית הלוי (הליכוד) סנט בסעדי ואמר: "בלי משרד הביטחון, היית היום פליט בטורקיה".
ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) אמר, כי "אני שמח על השינוי בדעתך ובדעת מפלגתך. לדבריו, זו חרפה ציבורית שאנחנו כנבחרי ציבור קובעים את שכרנו. אלו כספי ציבור וראוי שננהג בהם באחריות".
חה"כ חמד עמאר ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) מתן כהנא (ימינה) וטלי פולוסקוב (הליכוד) תמכו אף הם בהצעת החוק.
נציג משרד האוצר טל שחר אמר, כי "אנחנו חושבים שהשכר הממוצע יעלה בין 10%-13%". לדבריו, העלייה הצפויה בשכר חה"כ (לא כולל חברי כנסת בגמלאות) מוערכת בכ-6 מיליון שקל בשנה. "אנחנו מציעים להתקדם עם ההצעה הממשלתית שכוללת גם שרים וסגני שרים", אמר שחר.

הצעת החוק תקועה

לאחרונה יזם שר האוצר, ישראל כץ, חוק להפחתת שכר הבכירים וביטול העלאת השכר המתכוננת, אלא שבשל המחלוקות בממשלה והעובדה שרוב יוזמות החקיקה משותקות, נתקעה ההצעה ולא הובאה לאישור.
הבוקר, אמר שר האוצר, ישראל כץ, בריאיון לאולפן ynet כי "אם כחול לבן ימנעו את החוק שהבאתי, אמליץ ללכת לבחירות. זו ממשלה בלי משילות. אם ניסנקורן מוביל את כחול לבן לאותם מקומות ואחרים נותנים לו להוביל, והוא מונע חוקים מהסוג הזה ודברים חשובים, לא יהיה טעם לקיום הממשלה.
"אני מצפה שיתנו לי לעלות ולהעביר את החוק במלואו, את תזכיר החוק, שהוא על סמך החלטת הממשלה. להוריד את שכר הבכירים, למנוע את העלאת שכר הבכירים, לעשות את זה בצורה מסודרת ומתוכננת ולהביא את זה לכנסת ולאשר את זה. אני לא מבין למה הם מעכבים את זה ואומרים שזה קשור לחוק כזה", טען כץ.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
הצעתו נתקעה בשל מחלוקות פוליטיות. שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ שלמה קרעי מהליכוד יזם כבר לפני כמה חודשים הצעת חוק שקובעת כי השכר הממוצע במשק לצורך עדכון שכר בכירי המגזר הציבורי יכלול את שכר המובטלים, כך שתבוטל עליית השכר הצפויה.
קרעי אמר אמש כי לפי הצעתו העלאת השכר אף עשויה להפוך לירידת שכר של כ-5% לח"כים, לשופטים, למקבלי פנסיות תקציביות גבוהות ועוד. בסך הכול מדובר בכאלף נושאי משרה בכירים במגזר הציבורי.
הצעת החוק שעברה הבוקר בקריאה ראשונה מדברת על הקפאה זמנית בלבד ושל שכר הח"כים בלבד. "מדובר באחיזת עיניים של כחול לבן, שחוששת לגעת בשכר של בכירים אחרים במגזר הציבורי בשעה כלכלית קשה זו", טען אמש ח"כ קרעי.